DAR 38

1.1K 21 0
                                    

Sudah dua minggu berita tentang Amanda mengandung diketahui oleh Harris . Tetapi layanan Harris terhadapnya dingin sahaja . Mungkin marah sebab merahsiakan kandungannya itu . Walaupun Harris dingin dengannya , tetapi Harris tidak naik tangan pada dirinya .

Kata Harris , sebulan lagi dia dengan Diyana akan pergi ke Thailand . Kahwin disana sahaja . Memandangkan Datin Rohana tidak mahu memandang wajah Harris , jadi lelaki itu mengambil keputusan berkahwin di siam . Diyana pula sudah tidak duduk disini . Katanya nak duduk rumah sendiri dulu sebab lepasni kan hidup bermadu .

Tentang rahsia kansernya pula , masih disimpan rapi oleh dirinya . Oh ya , lusa mungkin hari terakhir Amanda belajar dikolej . Memandangkan sakit kepalanya menganggu perhatiannya ketika belajar , jadi dia ambil keputusan untuk berhenti belajar . Bila Harris tanya mengapa , Amanda cuma jawab tak larat mahu kesana kesini dengan anak dalam kandungan . Daniel pula faham dengan masalah Amanda . Walaupun Amanda akan berhenti kolej , tapi tugasnya yang akan menemani Amanda ke hospital sentiasa dijalankan .

" Minggu depan Doktor Laila nak tahu keputusan kau Rose , kau dah fikir ke belum ? " Pertanyaan Daniel menyentak lamunan Amanda .

" Ha ? Dah Daniel . Saya dah fikir . " Nafas dihela . Betulkan keputusannya itu ? Daniel sekadar menganggukan sahaja .

Habis sahaja waktu belajar , Amanda berjumpa dengan ibunya . Mereka sudah berjanji untuk berjumpa pada hari ini . Ingatan Amanda juga sedikit sebanyak merosot . Dia sering lupa akan sesuatu benda .

" Assalamualaikum ibu ! Lama ke tunggu " Kerusi disebelah ibunya ditarik . Tudungnya dibetul betulkan sedikit .

" Waalaikumsalam Amanda , ibu baru je sampai . Amanda nak makan apa , makan la ibu belanja . " Kepala Amanda diusap oleh Puan Nora . Hati ibunya kuat mengatakan yang Amanda seperti sedang menyorokkan sesuatu darinya .

" Amanda .. apa yang Amanda sorok dari ibu ? " Amanda yang sedang leka menghirup air minuman ibunya tersedak sedikit .

" Ssor–sorok apa ibu ?? Mm–mana ada apa apaa . " Sengihan ditayang oleh Amanda . Pantas Puan Nora mengusap pipi anaknya itu .

" Amanda luah la kat ibu , apa yang Amanda pendam . Ibu memang tak tahu , tapi hati ibu kuat mengatakan Amanda ada sorok sesuatu dari ibu " Tangisan Amanda pecah juga akhirnya . Dipeluk erat badan ibunya . Teresak esak dia menangis . Betul . Dia ibunya . Banyak rahsia dia sorok dari ibunya . Dia patut beritahu segalanya .

•••••

Pulang sahaja dari berjumpa ibu , Amanda memilih untuk duduk dikerusi yang disediakan di balkoni . Pemandangannya menghadap kawasan jalan raya yang sedikit sibuk . Tiba tiba air matanya jatuh . Perutnya yang makin membulat walaupun kecil itu diusap usap . Entah mengapa tangisannya berubah menjadi tersedu sedu . Terus ingatannya teringat tentang perbualan dia bersama ibunya .

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Dia , Amanda RoseWhere stories live. Discover now