Bab 50

2.2K 62 5
                                    

"Selamat pagi!"

Umar terkejut apabila disapa oleh Wardah. Pantas, dia berpaling menghadap gadis itu.

"Er..s..selamat pagi. Eh.." Umar melarikan semula pandangannya ke arah lain secara tiba-tiba dan menyebabkan Wardah kehairanan.

"Eh, awak kenapa? Ada yang tak kena dengan muka saya ke?" Wardah membelek-belek mukanya sendiri.

"K..kau kenapa tak pakai tudung? Berdosa tau tak?" katanya mendatar.

"Astaghfirullah hal azim..awak ni. Awak tu suami saya, saya isteri awak..kita dah halal pun. Mana datang dosanya?" Wardah tersenyum seraya menggeleng perlahan.

"Oh. Er..okay.." balas Umar gugup.

"Haa ni saya ada masakkan nasi lemak untuk awak. Jom makan sama-sama!" ajaknya mesra.

"Erm..kau makan jela dulu. A..aku tak ada selera.." Umar berjalan meninggalkan Wardah.

Hati kecilnya terguris dengan sikap Umar itu. Dia berlalu ke meja makan dan menjamah masakannya itu sendiri dengan pilu.

Di bilik..

"Aduh..betul ke apa aku buat ni? Kalau dia tu isteri aku, kenapa aku langsung tak ingat pasal dia? Kesian dia..susah payah masakkan untuk aku tapi aku tak nak makan..

"Ish kau ni Umar! Dia tu dah la tengah mengandung..kau pula buat dia macam tu. Tapi..tapi..ergh argh!!" kepalanya terasa sakit yang teramat.

Dia menjerit sekuat hatinya dan dia rebah di atas lantai. Wardah yang mendengar jeritan itu terus naik ke atas dan terkejut dengan apa yang dilihatnya.

*****

"Encik Umar perlukan lebih banyak rehat. Jangan pressure dia untuk ingat kisah-kisah lama..ni boleh bagi effect buruk pada otak dia. Harap puan faham ya.."

Jelas doktor yang tiba di rumah mereka sebelum dia pamit untuk beredar.

Wardah hanya mengangguk tanda faham. Setelah itu, dia kembali naik ke bilik Umar. Suaminya yang sedang terlena di atas katil itu di dekatinya.

"Awak, saya tau awak boleh..awak boleh pulihkan semula ingatan awak. Tapi..janganlah lama sangat..saaya nak awak yang dulu. Saya tak boleh handle hidup saya sekarang ni sendiri.."

Wardah mengelus lembut rambut Umar. Hormonnya kembali bertakhta di dalam dirinya lantas, dia teresak-esak di samping Umar

Tanpa disedari, setitis air matanya mengena pada pipi suaminya dan membuatkan lelaki itu terjaga.

"Huh..huh..a..apa jadi ni?" Umar terus terduduk.

Dengan pantas dia menyeka air mata dipipi.

"Awak pengsan tadi. Saya dah call doktor..dia pesan awak kena banyak rest. Jangan paksa diri awak untuk ingat apa-apa pun.." ujar Wardah dengan suara yang sudah serak.

Umar mengerling isterinya itu sambil dahi berkerut.

"K..kau kenapa? Aku tak buat apa-apa kan?" cuaknya.

"Eh, tak ada. Awak lapar tak? Saya boleh bawa makanan ke sini.." Wardah menukar topik perbicaraan itu.

Lelaki itu memegang perutnya seketika dan ia sudah membuatkan Wardah faham akan maksudnya.

"Okay awak tunggu sini sekejap..nanti saya datang balik. Jangan tidur tauu." dengan berhati-hati dia turun dari katil dan menuju ke bawah.

Tak lama kemudian, Wardah kembali dengan satu dulang berisi sepinggan nasi lemak dan air milo panas. Dia kembali mengambil tempatnya tadi.

DENDAM CINTA ✧ Where stories live. Discover now