Bab 44

1.4K 60 3
                                    

"Wardah!!"

"Astaghfirullah hal azim..ada apa ni?" Wardah yang sedang menonton televisyen itu terkejut dengan panggilan itu.

"Macam mana ni? Mama ayah nak datang..dia nak tidur sini satu malam.." ujar Umar yang sudah mengambil tempat di sebelah Wardah.

"Oh yeke? Bagus la tu..ada apa-apa masalah ke?" Wardah menyoal.

Umar menepuk dahinya.

"Ya Allah..kau ni Wardah..masalah besar ni! Kalau dia tau yang kau dengan aku tidur bilik asing, tak ke mati kita? Haa nanti benda ni sampai kat ibu abah pula..kau nak ke?"

"Ehh haahlah! Mana boleh sampai ibu abah tau..habistu kita kena buat apa? Bila mama ayah sampai?!" Wardah mula gelabah.

"Sekarang ni kau pergi ambil semua barang kau, susun elok-elok dalam bilik aku. Kosongkan bilik kau tu jangan sampai ada satu benda pun yang tertinggal. Mama cakap tadi, dia nak gerak lepas maghrib nanti.."

"Alaa mana adil macam tu! Awaklah yang alih barang masuk bilik saya..barang saya tu baanyak sangat. Mana larat nak buat sorang.." Wardah bantah.

"Ehh banyak lawa muka kau. Barang aku 5 kali banyak dari barang kau. Apa guna kau ada suami sado macam aku? Cepatlah aku tolong..nanti buatnya diorang sampai tiba-tiba, habis kita. Dah, jom-jom!"

Umar menarik tangan Wardah untuk mengikutinya ke atas manakala dia hanya menurut. Mereka bergotong-royong mengemas bilik Wardah dan mengalihkan semua barang ke bilik Umar.

"Haa dah siap?" soal Umar sambil berdiri memerhatikan sekeliling bilik yang kini bukan miliknya sendiri.

"Erm..dah rasanya. Tapi, diorang bukannya tinggal sini terus. Nanti susah pula nak alih ke sana balik.." ujar Wardah sambil duduk merehatkan diri di kerusi yang ada di situ.

"Alaa tu nanti lah fikir. Asalkan semua dah siap..huh..penatnya.." badan dihenyak ke atas katil.

Tiba-tiba..

Ting tong ting tong..

Bunyi loceng rumah itu menarik perhatian mereka berdua automatik Wardah dan Umar saling berpandangan.

"Tu mesti diorang dah sampai..jomlah turun.." Wardah terus keluar dari bilik itu.

"Alaa baru je nak rest sekejap. Oi! Tunggu aku.." Umar berlari anak mengejar Wardah.

Ktak ktak

Pintu dibuka dan tersembul wajah kedua orang tuanya itu.

"Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam, mama ayah meh masuk." Umar menjemput mereka.

"Eh..berdua je ke? Maira tak ikut?" Wardah pula menyoal.

Belum sempat mereka berdua menjawab..

"Assalamualaikum kak Fiya! Ya Allah, rinduunya!" Umairah muncul di hadapan pintu lantas terus meluru masuk dan memeluk Wardah.

"Wa..waalaikumussalam. Ada rupanya..baru je cakap pasal dia..hahaha." balas Wardah.

"Ceh, kau mengada je lebih. Rindu kak Fiya tu je ke?"  mereka memandang Umar yang berada di ruang tamu itu.

"Aah..tak ada masa adik nak rindu abang tu. Werk!"

"Haih..kamu berdua ni. Dari kecil sampai besar, asyik bertekak je. Meh duduk sini adik.." Puan Madihah menghentikan perbalahan itu.

Wardah berlalu ke dapur untuk menyediakan minuman untuk mereka bertiga. Dia kembali dengan sedulang berisi air oren dan sepinggan kek.

"Erm..kenapa mama ayah tiba-tiba je nak datang ni? Ada apa-apa yang Umar perlu tau ke?" dia membuka bicara setelah Wardah duduk di sebelahnya.

DENDAM CINTA ✧ Where stories live. Discover now