الحلقة الخامسة

678 29 7
                                    

قصر اوبروي

مطبخ القصر

وكعادتها دائما اخرجت جميع الخدم الذي اصر شيفاي علي تواجدهم حتي يريحها الا انها وكما اعتاد منها ومن عنادها تقوم باعداد كل ما يخص زوجها واولادها واحفادها ، وعلي الرغم من سعادتها ككل عام في تلك المناسبة بأن تعد كحك العيد لعائلتها الكبيرة بيدها الا ان فرحتها هذا العام ناقصة ، اجل فكيف لها ان تفرح واكبر احفادها غائبا منذ اكثر من شهران ولا احد يعلم اين هو ، فكل ما يعلموه هو انه في رحلة عمل من اجل شركته الخاصة بالبرمجيات والتي يعمل جاهدا حتي يوصلها لمكانة تقترب من الشركات العالمية في هذا المجال ، وعلي الرغم من اعتراضها هي ووالدته الا انهما خسرا امام تصميمه وعناده ...

وها هي مجتمعة كعادتها مع سيدات العائلة لاعداد كحك العيد ، كانت انيكا تجلس وعلي يمينها جلست غوري بينما علي يسارها جلست ميرا وبجوارها جلست أشواريا "زوجة امير شقيق ميرا" ، وبجوار غوري جلست ميشتي وبجوارها روفيا بينما جلست انيا بجوار اشواريا ، اما سيلا ولارا فكانتا تقفان لانهما كانتا المسئولتان عن احضار ما تطلبه جدتهما من مكونات لاعداد كحك العيد ...

واثناء ما هم منهمكون في اعداد الاطباق ، دخلت شيفاني كالعاصفة لتمسك باحد الاطباق وتبدأ في تناول ما به ...

شيفاني : الله يا نانا ، الكحك حلو اوي ...

انيكا "باسمتا" : بالهنا علي قلبك ...

ميرا : هو انتي يا بنتي مفيش فايدة فيكي ، يعني سيبانا من الصبح وجاية بس عشان تاكلي وتمشي ...

شيفاني "وهي تأكل" : الله بقي يا ماما ، مش علي ما صحيت ...

ميرا : طب ابلعي الاول يا طفسة ، ويلا اقفي ساعديني خلينا ننجز ...

شيفاني :اساعدكم ، لا احنا ما اتفقناش علي كدا ...

ميرا : اتفاق ايه يا بنت انتي ...

انيشكا : معلش يا ماما ، انا جيبتها وجينا عشان نعمل منظر ونترحم من محاضرة بابا بتاعت كل عيد ...

ليضحك الجميع ...

انيكا : طب ما المساعدة برضو تعتبرمن ضمن الاتفاق ...

شيفاني : ازاي بقي ...

انيكا : ما انتي لما تساعدينا باباكي مش هيقولك حاجة لكن لو شافك واقفة تاكلي بس ومش بتساعدينا ساعدها ...

شيفاني : بس عرفت ...

لتترك ما تحمله في يدها ...

شيفاني : قولولي عايزني اعمل ايه ...

ميرا "باسمتا" : ومالك زعلانة كدا ليه ...

شيفاني : عشان سديدوا نفسي ، يلا قولوا عايزني اعمل ايه ، بس بالحق يا نانا ، انتي بتعملي كحك يجنن ، ليه ما تفتحيش محل حلويات ، وربنا هيبقي اكبر واشهر محل حلويات في البلد ...

عشقي ٣ (My Love 3) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن