Bab 17

13 2 0
                                    

Namaku Kozue Kobato. Aku telah lama tinggal di rumah ini sejak mengikut Takasaki ke sini.

Kemudian Funazuki yang menjaga lombong belerang dan onsen di belakang rumah ini pula menyertaiku, selepas ibu mereka meninggal dunia.

Tidak lama kemudian, Tsuneki dan Shinji pula menyusul.

Aku mengenali Funazuki bersaudara lama sebelum mereka berpindah ke sini. Ini kerana mereka dan ibu mereka tinggal di seberang Sungai Miya di kuil patung Buddha dan patung singa, dan juga menjaga onsen dan melombong sulfur di belakang rumah ini. Maka, Funazuki bersaudara kerapkali ditinggalkan ibunya di sini di rumah Takasaki ini sewaktu ibunya pergi melombong.

Ibu mereka ditimpa penyakit yang aku tidak pasti apa pada mulanya. Ia penyakit yang tidak boleh disembuhkan. Ibu mereka hanya mendapat tahu penyakit itu, kanser, setelah dirawat seorang tabib, beberapa bulan sebelum dia meninggal dunia.

Sejak itu aku merasakan aku pembawa sial. Ibu bapaku mati keranaku. Takasaki juga membenciku dalam diam kerana aku telah menyembelih seekor tupai tanpa sebab. Dan aku fikir kerana aku bergaul dengan Saki, maka ibunya ditimpa penyakit itu, dan mati. Sejak itu, aku mengambil keputusan menjauhkan diri dari mereka. Aku seorang yang jahat, dan tidak menghargai nyawa. Dan juga pembawa sial.

Aku pernah menempik dan memukul Saki yang kerapkali datang kepadaku dengan harapan dia takut dan menjauhkan dirinya dariku. Funazuki yang ternampak aku memukul Saki, telah bertumbuk denganku dan kami dileraikan oleh Takasaki dan Mariko. Sejak itu, mereka tidak lagi mendekatiku. Bahkan, mereka ke mana-mana berdua dan jarang sekali berinteraksi dengan penghuni lain di rumah ini.

Tentang penghuni lain yang menyusul, Shinji juga dingin dan banyak menghabiskan masa di perpustakaan melakukan hal sendiri. Tsuneki pula masih kecil dan jurang umur menjarakkan kami. Dia kerap tidak faham dan bingung setiap kali aku cuba berbual dengannya. Takasaki pula tidak banyak bercakap denganku dan Mariko pula sentiasa sibuk dengan kerja-kerja di sekitar rumah.

Sehinggalah Ogasawara bersaudara datang ke rumah ini.

Sejak Chisato datang ke rumah itu bersama adik-adiknya, rumah ini sedikit sebanyak menjadi lebih ceria. Mereka betah membuka bicara dengan penghuni lain. Funazuki bersaudara mula bercakap sedikit dengan penghuni lain, bahkan mereka menghormati Chisato. Chisato sering tersenyum dan rajin menegurku. Dia muda setahun dariku dan parasnya cantik sekali. Aku tidak pernah menemukan wanita secantik itu dalam hidupku selepas ibuku. Namun, memori bayangan wajah ibuku semakin luput ditelan masa. Kini, aku hampir tidak ingat lagi rupanya.

Pada waktu itu aku masih tidak tahu kisah latar Chisato. Aku tidak pernah berkesempatan bertanya. Mungkin mereka juga melalui pengalaman pahit sepertiku. Namun mereka masih mampu tersenyum dan berbual dengan Funazuki Azusa dan Saki.

Chisato seorang yang rajin. Dia kerapkali membantu Mariko melakukan kerja-kerja rumah, di samping menjaga adik kembarnya. Dia sebaya aku namun sudah memegang tanggungjawab. Di sebalik kerja-kerja yang dilakukan, aku tidak nampak garis-garis pada tangannya seperti Funazuki beradik. Chisato berbadan sedikit berisi dan berkulit cerah kekuningan. Dadanya besar dan pinggangnya ramping. Wajahnya matang melangkaui umurnya, dan dia memiliki mata yang cantik ruyup ke sisi, sedikit sepet. Rambutnya hitam disanggul rapi ke belakang. Dia kerapkali kulihat mengenakan yukata bercorak sakura berbagai warna, kebiasaannya warna jingga pudar dan merah jambu, dan lengannya disingsing ketika dia makan, cerah dan sempurna. Aku tidak tahu bagaimana dia masih kekal cantik sebegitu. Mungkin kerja-kerja Funazuki lebih kelelakian, kerana mereka melombong belerang di samping menjaga kuil di seberang Sungai Miya, iaitu kuil yang ada patung Buddha dan dua patung gangsa berbentuk singa itu.

Aku kagum dengan Chisato. Aku seringkali mencuri pandang dia. Kadangkala mata kami bertembung dan dia hanya tersenyum, dan mengalihkan pandangannya seperti tiada apa-apa yang berlaku. Disebabkan itu, aku merasakan ia hanyalah senyuman biasa. Tiada apa-apa yang istimewa antara kami.

KaisenjyoWhere stories live. Discover now