Pertengahan musim panas, 1870.
Malam itu Ryouji tidak boleh tidur. Hatinya gundah-gulana. Dia rasa bersalah, dia sudah tahu pembunuh bapanya. Bagaimana dia masih berbaring selesa tanpa mengambil sebarang tindakan? Sonzaemon bila-bila masa sahaja akan melarikan diri. Mungkin ke Kyushu, mungkin ke Joseon atau Qing di tanah besar, atau mungkin ke pulau misteri yang jauh dari sini? Mana mungkin aku boleh menjejakinya sejauh itu?
Mengapa? Mengapa aku tidak menahannya ketika itu? Ketika pembunuh otou-san itu berada benar-benar di hadapanku. Mengapa aku tidak menahannya pada ketika itu?!
Kobato, tolong aku! Bertarung denganku, aku mahu melupakan perkara ini walaupun sejenak!
Namun Kobato pun sudah tiada. Kobato tiada lagi untuk mendengar aku. Aku keseorangan mendepani rasa dendam ini. Perlukah aku berjumpa Chisato? Tidak, aku tidak mahu membebankan Chisato dengan kisahku. Jiwanya masih diselubung kesedihan. Aku tidak mahu menggusarkan hatinya sekarang.
Aku harus merancang. Hisamiko akan aku tinggalkan di sini dahulu. Bahaya jika dia mengikutiku. Aku tidak mahu kejadian sama di Furukawa berulang. Aku perlu mencari Sonzaemon sekarang! Sebelum masaku sampai dan ajal menjemputku! Dia berbisik sendirian, sambil melihat tangan kanannya. Tanda hitam itu semakin lama semakin jelas dan membesar. Sumpah hayabusa yang tidak lagi dapat dinafikan. Benar kata-kata Kotobuki.
Ryouji mengemas apa yang perlu. Dua pedang panjang, salah satu daripadanya yang pernah digunakan Miura, dan sebilah pedang pendek. Dia senyap-senyap melangkah keluar malam itu. Dia kini menginap di katil Kobato di bawah, maka melarikan diri tanpa bunyi lebih mudah. Shinji dan Tsuneki sedang nyenyak tidur nampaknya. Shinji dengan buku menutup wajahnya, sedang Tsuneki memeluk bantal peluknya sambil air liurnya meleleh.
Malam itu dia menyusup perlahan, kemudian melalui koridor ke pejabat. Dia menyisipkan suratnya di celah pintu gelangsar pejabat, meninggalkan pesan sekiranya perkara buruk berlaku ke atasnya.
Aku yakin Hisamiko akan selamat di sini. Aku percayakan Takasaki-san.
Hisamiko, maafkan onii-san kerana memungkiri janjiku. Janji di mana aku akan membawamu ke mana sahaja engkau pergi. Atau sekurang-kurangnya memberitahumu. Aku terpaksa keluar seketika, demi menuntut bela nyawa otou-san. Aku mahu rohnya tenang di sana. Aku akan kembali ke sini, Hisamiko, pasti!
Dia meninggalkan rumah itu dalam kepekatan malam. Malam itu pertengahan musim panas tahun 1870, iaitu sudah hampir genap dua tahun dia dan Hisamiko tinggal di situ.
Takasaki melihat dari pondok merpati kecil di atas pohon shirakaba di hutan buluh. Dia tidak menghalang meskipun dia tahu Ryouji sedang melakukan perkara bodoh, bertindak melulu sedang dikuasai emosi. Namun dia harus bersedia sekiranya perkara buruk berlaku ke atas Ryouji.
Ryouji, aku mempercayai engkau. Aku berharap engkau membuat keputusan yang matang seperti seorang dewasa. Aku akan lepaskan engkau. Jangan sia-siakan keputusanku ini, Ryouji!
**
Ryouji menghala ke kampungnya, melalui tiga buah kuil sehingga tiba di pekan Furukawa.
Aku yakin Sonzaemon masih berada di Furukawa. Aku tidak akan bermalam di kuil di mana Hisamiko dirawat. Aku tidak mahu Kotobuki-san menyedariku. Takut-takut dia bertanya banyak pula. Aku tidak pandai menyembunyikan rancanganku.
Ryouji berjalan lebih laju dari biasa disebabkan dia tidak perlu membawa Hisamiko. Disebabkan dia menghabiskan seluruh malamnya berjalan, dia sampai di pekan Furukawa ketika dinihari.
**
Terdapat dua surat yang ditinggalkan Ryouji, satu untuk Hisamiko dan satu lagi untuk Takasaki. Hisamiko membaca surat yang ditinggalkan Ryouji. Dia menangis. Chisato dan adik kembarnya memujuk Hisamiko. Pada mulanya Hisamiko mahu lari keluar mengejar abangnya, namun ditahan dan dipujuk Chisato. Chisato memeluknya kuat-kuat sambil mengusap kepalanya, menenangkan hatinya yang berkecamuk. Hisamiko cair dalam pelukan Chisato.
YOU ARE READING
Kaisenjyo
Historical FictionSatu peristiwa pembunuhan membawa Ryouji dan adik perempuannya kepada kehidupan baru, di sebuah rumah perlindungan. Peristiwa demi peristiwa yang menyusul memberi petunjuk yang membawa kepada pembunuh bapanya. Kehidupan di rumah perlindungan itu jug...