PERBUALAN Firas dan Tisya dalam bahasa Mandarin mewujudkan jurang bagi Asyfa. Dia nak mencelah pun tak faham. Apatah lagi nak hadam topik apa yang dibualkan mereka berdua. Seolah-olah dia rasa macam dipinggirkan pun ada jugak.
"Nǐ shì tā de lǎogōng? Wǒ de tiān a!"
"Wèi shénme?" Firas tergelak dengan reaksi Tisya itu. Kenapa, dia tak percaya sangat ke?
"Méiyǒu lah. Wǒ hěn kāixīn," ujar Tisya bersama senyuman yang turut terlakar sama di bibir.
"Hǎo yǒuqù. Duī mǎ?" Soalan Firas itu disambut dengan anggukan Tisya.
"Duī lah, wǒ péngyǒu."
Ah, rasa macam nak google translate je setiap perkara yang diaorang bualkan. Sumpah, sikit pun dia tak faham. Tu lah Asyfa, dulu masa kau kecil mama nak hantar ke kelas bahasa Mandarin kau tak nak. Sekarang terkial-kial nak faham!
"Apa korang cakap ni. Tak fahamlah," Firas dan Tisya hanya tersengih. Tisya memeluk lengan rakannya itu.
"Tak ada apa pun Asya. Saja je nak recall bahasa Mandarin balik dengan suami kau."
Oh, basic je la tu kot. Tapi basic pun, tetap jugak dia tak faham. Oh, susahnya hidup dikelilingi multilingual ni.
"Macam mana kau kenal—"
"Asya, jom. Aku datang sebab nak jenguk papa dengan mama kau ni. Tapi tak nampak-nampak lagi diaorang," kata-kata Asyfa tadi sempat dipintas oleh Tisya. Sebelum kawannya itu tanya macam-macam, baik dia alihkan topik cepat-cepat.
"Ada Tisya. Kat dapur."
"Oh, eloklah tu. Aku pun ada bawak buah tangan sikit. Rindu pulak aku dekat mama dengan papa kau. Kalau dulu, lepas balik sekolah je mesti lepak sini."
"Bukan lepas balik sekolah je. Tempat kau ponteng sekolah pun sini jugak." Tisya menghamburkan tawanya.
"Jangan ingatkan aku pasal yang tu."
"Ada lagi Tisya. Tempat kita compose lagu pun dekat sini jugak. Semangat gila kita compose, tapi at last disebabkan ada sabotaj kita kena perform lagu lain."
"Lagu apa eh yang kita perform masa tu?"
"Ed Sheeran, thinking out loud."
"Haah la weh. Lagu Ed Sheeran. Kuat jugak ingatan kau," ujar Tisya seraya tergelak.
"Of course. Sebab masa tu la datangnya seorang hero yang jadi backup untuk persembahan kita disebabkan si Dean yang tiba-tiba menghilang tu."
"Kau ingat lagi dia?"
"Dah ingat-ingat lupa. Tapi yang pasti, sebelum aku ada hubungan dengan Danish dulu, dia crush pertama aku." Tisya menghamburkan tawanya.
YOU ARE READING
FIRASY ✓
RomanceKnown as Learn To Love You "Jangan ingat awak lebih muda daripada saya awak boleh panggil saya suka-suka hati!" - Asyfa Hanan "Jangan ingat kau lebih tua daripada aku,aku akan ikut cakap kau!" - Firas Hakimi Siapa je yang suka kalau hati ni dah dite...