25

7.7K 623 14
                                    

         PERUT yang berkeroncong menyedarkannya dari tidur yang lena

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

PERUT yang berkeroncong menyedarkannya dari tidur yang lena. Aduh, tiba-tiba lapar ni apahal?

Matanya ditenyeh-tenyeh berulang kali. Jam di dinding dikerling. Dah nak masuk pukul 2 pagi. Firas disebelahnya pun dah menghilang. Hai, tak lain tak bukan mesti dia dekat dapur tengah bancuh kopi ni. Macam tahu-tahu je kat rumah ni banyak kopi. Pilih je nak flavour apa. Stok kopi ayah tu cukup setahun rasanya.

Asyfa bangun daripada pembaringannya. Dia membasuh muka terlebih dahulu sebelum mula menghayunkan langkah ke dapur. Cahaya yang agak terang dari arah dapur seperti melajukan pergerakannya.

Ha! Bingo! Tepat jangkaan dia!

"Hai Firas." Asyfa menarik kerusi di meja makan lalu melabuhkan punggungnya di situ. Dia menongkat dagu melihat setiap gerak-geri Firas. Macam burung hantu la dia ni. Malam je mesti berjaga. Yang peliknya, kalau pagi pun tak adanya dia tidur.

"Eh, Sya. Bukan dah tidur ke?" Asyfa mengangguk.

"Saya terbangun. Tengok-tengok awak tak ada dalam bilik. Dah agak mesti awak ada dekat sini." Firas tergelak. Pandai Sya!

"Tak sihat la Firas setiap hari minum kopi." Firas hanya tersenyum nipis. Kata-kata Asyfa hanya bagaikan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri baginya.

Sudah seperti menjadi kewajipan untuk dia minum kopi setiap hari. Awalnya hanya untuk berjaga malam, tapi bila dah selalu sangat, sampaikan melekat jadi tabiat!

"Nanti-nantilah aku try kurangkan," Asyfa tersenyum. Ibu jarinya menunjukkan tanda 'bagus' pada Firas.

"Firas, tolong ambilkan kek yang awak beli tadi tu boleh?"

"Sure."

"Lepastu, tolong ambilkan air kosong untuk saya." Pinta Asyfa lagi disebabkan jarak Firas yang lebih dekat dengan keberadaan setiap benda yang diinginkannya.

"Okay."

"Lepastu..."

"Ya sayang? Nak apa lagi? Apa lagi tak cukup?" usik Firas. Ish, budak malas bergerak ni. Macam sengaja nak kenakan dia. Nasib dia demam, kalau tak memang tak dilayan semua tu!

"Er, tak. Lepastu nak suruh awak duduk sini je." Asyfa menepuk-nepuk kerusi di sebelahnya. Firas mengukir senyum, menampakkan lesung pipinya. Oh, kalau yang tu secara senang hatinya dia boleh tolong.

"Kenapa, nak suruh aku suap ke?"

"Eh, tak! Saya boleh makan sendiri okay! Cuma nak suruh awak teman je."

Kek dan air kosong diletakkan Firas di atas meja. Dia menarik kerusi di sebelah Asyfa lalu melabuhkan punggungnya di situ. Kerusi itu dipalingkan menghadap Asyfa.

"Badan rasa okay tak lagi? Ke still rasa macam tadi?"

"Dah okay sikit," bohong Asyfa. Ah, sebenarnya dah okay banyak. Dah boleh nak bersukan, menari, yoga siap. Tapi tipu sunat tak apa kan? Sebab dia rasa macam dia perlukan perhatian lebih je daripada Firas.

FIRASY ✓ Where stories live. Discover now