Tiara keluar bilik setelah habis mengemas baju suami dan baju sendiri. Dia mengambil jalan menuju ke balkoni. Terdapat beberapa buah potret digantung di dinding di sepanjang ruang ke balkoni. Langkahnya terhenti apabila dia melihat gambar Tazzim Ziyyad yang berdiri segak di tepi seekor kuda. Perasaan bersalah dengan lelaki ini kembali menyeksa jiwanya. Penyesalan beralun bersama keperitan dan kesayuan berlabuh di benak hati. Air mata mula berkolam di kelopak mata.
"Kita tak sepatutnya kahwin. Saya tidak baik untuk awak. Maafkan saya." Ujar Tiara.
Air mata mengalir jua. Disekanya. Tiara tunduk dan terus berjalan. Tidak sedar yang Tariq sedang memerhatinya daripada anak tangga.
Tariq mengetap rahang. Tiara boleh menitis air mata hanya dengan melihat gambar arwah adiknya. Ternyata Tiara Sheenaz cinta Tazzim Ziyyad. Well, she does have a heart after all. Can she love me as much as she loves Taz? Gumam hatinya.
Are you serious, Riq? Her love? Yes! No! Yes! No! Do you want to lost control again?
Ah, gila! Dia tidak perlu cinta sesiapa. Lebih-lebih lagi cinta Tiara yang bodoh tu!
Tariq menolak rambut ke belakang. Masalahnya, kenapa nak marah? Sebab Tiara cinta Tazzim? Cinta, tapi tak setia. Boleh abaikan Tazzim, macam tu saja. Tazzim berhak dapat cinta yang lebih baik.
Betul! So Riq, balik saja kepada sebab pertama awak kahwin dengan Tiara! Hukum dia. Penjarakan dia seumur hidup. Tiara Shenaaz, saya benci awak!
"Master Riq, Grandma Fleur wants to see you and Madame Tiara in her room." Ujar Eiliyah yang muncul di belakang Tariq Zayyan.
Hairan, kenapa Master Riq termenung di sini? Bukan Master Riq nak ke bilik cari isteri diakah tadi?
"Thanks Eiliyah. I think my wife is at the balcony. Can you show her to Grandma Fleur's room?"
"Ok, Master Riq."
Eiliyah menuju ke arah balkoni sementara Tariq mengambil langkah ke bilik Grandma Fleur.
"Madame, Master Riq asked me to get you. Grandma Fleur wants to see both of you in her room. Please follow me."
Huh? Dada Tiara tiba-tiba bergegar seperti gegeran roda kereta api wap melanggar rel. Gementar tidak keruan. Dia lurut dada. Nak tak nak dia terpaksa ikut Eiliyah. Mulut dah kumat kamit selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Hadap saja. Bukan boleh tolak apa yang pasti. InsyaAllah ok nanti. Grandma Fleur bukan boleh makan orang, kan? Tak makan. Tapi mungkin, seperti cucunya, pakar dalam sakitkan hati.
Eiliyah bawa Tiara ke bilik yang terletak di hujung sekali di tingkat dua. Sempat Tiara melihat ke bawah. Emm ada kolam renang di bawah.
Eiliyah ketuk beberapa kali daun pintu. Membukanya setelah kedengaran "Come in." dari dalam. Tiara perasan suara itu seperti suara suaminya.
"Madame, please go in." Eiliyah kuakkan pintu. Tutup kembali setelah Tiara masuk.
Mata Tiara terus tertancap kepada seorang wanita duduk di atas katil. Wanita itu menepuk-nepuk bantal di belakangnya dan menyandar. Selimut di hujung kaki ditarik. Ini rupanya Grandma Fleur. Wanita pure Peranchis. Usianya mungkin dalam 70an. Terdapat kerutan mendatar di hidung, selain garis menegak di antara kening. Kulit kendur di sekitar mulut, dagu dan di sepanjang garis rahang. Kedua-dua pipi melengkung ke dalam. Sepasang mata biru ibarat mata helang melihat Tiara dari atas ke bawah.
"Come here." Arah Grandma Fleur.
Tariq Zayyan yang duduk di tepi jendela hanya perhati dengan riak muka yang tegang.
"Come here!"
Ulang Grandma Fleur lebih keras apabila Tiara tidak menurut arahannya.
Whooish demanding! Fine. Tiara melangkah perlahan-lahan. Dia berhenti di tepi katil. Lagaknya seperti murid yang sedang menunggu hukuman daripada guru besar.
YOU ARE READING
Prisoner of Tariq Zayyan
Romance"Saya tak salah." Ujar Tiara lemah. Kenyataannya, dia sedar dia tidak boleh mengubah apa yang telah terjadi. Dia tidak boleh ubah apa-apa. Hah, masih berani nak terus pertahankan diri! "I don't give a damn. For me you're guilty as hell!" Bentak Tari...