BAB 5 : ALIEF AR-RAYYAN

984 103 27
                                    

MR ALIEF AR-RAYYAN

love is blissful but love is hurting.

---

"Ummi! Huwaaa macam mana ni ummi!" jerit Isha. Puan Surihani sudah memandang anak daranya pelik. Dahlah dengan rambut serabai sana sini lepastu boleh pula menjerit macam gorilla.

"Apa yang macam mananya kamu ni Isha?" soal Puan Surihani. Isha yang dari tadi tidak berhenti merungut ditarik duduk disebelahnya.

"Ummi...Isha taknak pergi!" balas Isha kuat. Puan Surihani menutup telinganya.

"Bingitlah kamu ni," rungut Puan Surihani.

"Pergi mana?" soal Puan Surihani.

"Alief ummi..."

"Kenapa dengan dia?" tanya Puan Surihani lagi.

"Alief ajak Isha keluar sabtu ni! Isha taknak ummi!" balasnya. Puan Surihani tergelak.

"Yang ummi gelak ni dah kenapa? Gila?" soal Isha. Puan Surihani menampar lengan Isha kuat. Mulut main lepas je!

"Amboi kamu kata ummi gila ya?" Puan Surihani mencubit pinggang Isha.

"Aduh! Dah ummi gelak tiba-tiba tu Isha pelik." balasnya.

"Kamu pergi jelah bukan ada apa-apa pun." ujar Puan Surihani. Isha memusingkan bebola matanya.

"Ummi memangkan, membantu sangat. Sayang ummi!" perli Isha. Puan Surihani hanya memandang.

"Mana tau penting, pergi jelah." ujar Puan Surihani lagi.

"Pentinglah sangat."

"Mana tau dia nak melamar kamu ke? Ha!" kata Puan Surihani. Isha membulatkan mata.

"Dengan mamat tu? Minta simpang 44 lah kalau dengan mamat tu! Lambert lagi." balas Isha.

"Kalau betul padan muka kamu." kata Puan Surihani lagi. Isha menghiraukan.

"Cakap dengan ummi tak membantu baik Isha makan." balas Isha kuat. Puan Surihani hanya melihat anaknya yang sedang mengambil pinggan dari dapur dan duduk di meja makan.

'Huh...kalau Isha tau kenapa ummi abi nak sangat Isha kahwin mesti Isha takde semangat dah kan sekarang. Ummi abi minta maaf sayang...'

***

"Nana esok ambil aku tau, abi tak ada jadi aku nak minta tolong kaulah eh macam biasa." kata Isha sambil mengambil beg nya.

"Hm yelah, aku bawa Iqa sekali sebab parents dia pun tak ada. Korang dua naik dengan aku nanti ok?" balas Nana. Isha dan Iqa mengangguk faham.

"Nana esok tak payah ambil Isha dari rumah dia." kata seseorang mencelah perbualan kami. Aku mengeraskan badan. Suara tu!

"Erk kenapa eh? Alief?" soal Iqa. Isha masih memandang ke arah lain.

"Isha naik dengan aku esok." balasnya. Isha membulatkan mata. Isha segera memusingkan badan menghadap Alief.

"Sejak bila pula saya nak naik dengan awak Alief?" soal Isha dingin. Alief memandang Isha dengan muka bekunya.

"Nana,Iqa boleh nak pinjam kawan korang yang sengal ni kejap?" soalan Isha dibiarkan sepi. Isha merengus geram. Terasa satu tangan menarik pergelangan tangannya.

MR ALIEF AR-RAYYAN [HOLD]Where stories live. Discover now