* * *
Kamyon ilerliyordu. Şöför koltuğunda otuzaltı yaşlarında bir adam oturuyordu. Diğer koltukta ise üç kişi oturuyordu. Mert, yanında getirip kamyonun içinde bıraktığı çantasından kitabını çıkardı. Kaldığı sayfayı açdı. Diğerleri kendi aralarında sohbet ederken o kitabı okumaya devam etti.
"La ilahe İllah kelimesinin genel anlamda hangi manalarda geldiğini biraz sonra izah etmeye çalışacağız; ama burada öncelikle yalın bir şekilde bunun ne demek olduğunu bilmemiz gerekmektedir. 'La ilahe illallahʼ demek, "Allahʼtan başka hak bir ilah yoktur" demektir. Bu, bu kelimenin bire bir tercümesidir. Lakin bu tercüme bizim bu kelimeyi bilmemiz için yeterli değildir. Bu nedenle bizim Kur'an ve Sünnete müracaat ederek Allah ve Rasulünün bu kelimeyi nasıl izah ettiklerine bakmamız gerekmektedir.
İslam alimlerinin belirttiği göre La ilahe illallah cümlesi aşağıda zikredeceğimiz anlamlara gelmektedir. Yani bir insan 'la ilahe illallah' dediğinde aslında şunları söylemiş olur:
1- Allahʼtan Başka Yaratıcı Yoktur.
Tüm canlıları ve insanoğlunu yaratan Allah'tır. Oʼndan başka hiç bir yaratıcı yoktur. Rabbimiz bu konuda şöyle buyurur:
"Allahʼtan başka bir yaratıcı var mıdır?" (Fatır Sûresi, 3)
"O Allah ki yaratandır." (Haşr sûresi, 24)
"O Allah ki herşeyi yaratıcısıdır" (Enʼam Sûresi, 102)
Dolayısıyla bir insan La ilahe illallah dediğinde aynı zamanda "Allahʼtan başka hiçbir yaratıcı yoktur" demiş olur.
2-Allahʼtan Başka Kanun Koyucu Yoktur.
Allah nasıl ki tek yaratıcı ise, aynı şekilde tek kanun koyucudur da. Yaratmak nasıl ki sadece Oʼnun hakkı ise, yarattıklarını yönetmek, onlara kanun ve nizamlar koymak da sadece ve sadece Oʼnun hakkıdır."
Mert, kafasını kaşıdı. Nasıl daha önce düşünmemişdi? Öğrenmemişdi! Vicdan azabı, hatta acı duydu kalbinde. Tabi ki, yaratıcı o ise, kanun koyma hakkına sahip olan da Oʼdur! Devam etti:
"Rabbimiz bu konuda şöyle buyurur:
"Egemenlik/hakimiyet yalnızca Allah'ındır." (Yusuf Sûresi, 40)
"Dikkat edin! Yaratmakta (yarattıklarına) emredip hükmetmek de sadece Allah'a aittir." (Aʼraf sûresi, 54)
"O egemenliğine/hükmüne hiçbir kimseyi ortak etmez." (Kehf sûresi, 26)
"Yoksa onların Allahʼın izin vermediği şeyleri dinde kendilerine kanun yapan ortakları mı var?" (Şûra sûresi, 21)
Tüm bu ayetler hakimiyetin, egemenliğin ve kanun koyma hakkının yalnızca ve yalnızca Allah'a ait olduğunu ifade etmektedir ve hiçbir istisnası olmaksızın tüm muteber İslam alimleri, bu hakkın yalnızca Allah'a ait olduğunda ittifak etmiştir. Dolayısıyla bir insan 'la ilahe illallahʼ dediğinde aynı zamanda "Allah'tan başka hiçbir kanun koyucu yoktur" demiş olur. Bu konuya ilerleyen sayfalarda daha detaylı bir şekilde değineceğiz inşâallah.
3- Allahʼtan Başka Malik Yoktur.
Her şeyin sahibi Allah'tır. Mülk Oʼnundur. Yerde ve gökte var olan şeylerin hepsi Oʼnun mülkündedir. Yüce Allah şöyle buyurur:
"Göklerin, yerin ve ikisi arasındakilerin Mülkü sadece Allah'ındır." (Âl-i İmran Sûresi, 189)
"İşte Allah; Rabbiniz Oʼdur. Mülk sadece Oʼnundur." (Zümer Sûresi, 6)
ŞİMDİ OKUDUĞUN
ℝ𝕒𝕪𝕚𝕙𝕒
Teen Fiction(3 Bin okunma için teşekkürler. Hayalimdi.) "Ne düşünüyorsun?" İç çekdi. "Ben, o, Tevhid, herşeye rağmen eninde sonunda bağlanan kalbim..." *** #roman