Take #2 (Re-write Ver.)

279 25 0
                                    

Hospital

"You know my eldest daughter right? The thing is..." Puan Farhani meleretkan ayatnya sambil memandang kawan baiknya yang sedang tersenyum menandakan dia tahu apa yang ingin Puan Farhani sampaikan.

"Kami staf hospital ni memang kenal sangat anak you, Hani. Pelawat setia emergency room." Jawapan Dr Aireen buat Puan Farhani tersengih.

Dia sedia maklum ramai orang kenal Maria sebagai seorang pelakon terkenal tapi di hospital ini, mereka lebih mengenali Maria sebagai 'pelawat' setia emergency room. Dalam sebulan, paling kurang satu atau dua kali Maria dikejarkan ke ER atas alasan yang sama - overworked and extreme fatigue.

"That is that tapi dietician yang aku hired dah berhenti bulan lepas. Kau tak ada anyone else ke yang kau boleh send untuk jadi Maria's personal dietician?" soal Puan Farhani.

Bagi mengatasi masalah Maria yang tidak makan saat dia bekerja yang akhirnya membawa kepada masalah diatas, Puan Farhani menggajikan dietician untuk memastikan Maria makan tepat pada waktunya dengan diet seimbang. Tapi masalahnya, tak ada satu pun yang bertahan lebih daripada 2 minggu.

"My dietician semua surrender bila aku offer if anyone nak jadi Maria's personal dietician. No one can handle her Hani. I'm sorry." balas Dr Aireen dan Puan Farhani hanya mampu mengeluh.

Knock! Knock!

Ketukan di pintu bilik pejabat itu mematikan perbualan mereka.

"Masuk." kata Dr Aireen.

Pintu dibuka dan seorang lelaki dengan staf ID bertulis nama 'Hurul Iman' masuk ke dalam ruangan itu.

"Oh I don't know you have a visitor. I'll come back later." Kata Hui dan saat dia mahu menutup pintu untuk keluar, Dr Aireen menghalang.

"It's okay. Awak nak hantar report yang saya minta kan?"

Soalan Dr Aireen dibalas dengan anggukan daripada Hui. Dia kembali masuk ke ruangan pejabat itu dan menghulurkan sekeping fail kepada Dr Aireen.

"Setakat hari ini, Alhamdulillah semua patient yang di bawah jagaan saya semuanya menunjukkan respon positif dan semakin pulih. Saya juga buat keputusan untuk kurangkan appointment since they are all getting better. And for this patient, tomorrow is her last appointment." Maklum Hui pada Dr Aireen yang sedang membaca laporan yang disediakan olehnya.

Dr Aireen mengangguk puas hati dengan laporan Hui. Hui bekerja di hospital ini baru setahun namun prestasinya sangat memberangsangkan.

"By chance, are you a dietician?" soal Puan Farhani, mencelah di antara perbualan Dr Aireen dan Hui.

"Yes I am." Jawab Hui ceria sambil menunjukkan staf ID yang menunjukkan nama serta bidang pekerjaannya.

Puan Farhani senyum. Dia memandang Dr Aireen penuh makna.

"No Hani. Mr Hurul here is our hospital promising dietician and we already have a line of patient to be handled by him. Kan Hui?" Dr Aireen memandang ke arah Hui dan berharap Hui dapat menangkap makna tersirat dari ayatnya.

"Oh actually, lepas appointment esok, I'm pretty much free sebab patient saya kebanyakanya ada appointment setiap dua bulan sekali dengan saya. So I think I can take a new patient soon." Jawab Hui polos.

Dr Aireen tepuk dahi. Hui gagal dalam membaca makna tersirat darinya.

Mendengar jawapan Hui, Puan Farhani pun apa lagi. Senyum bukan main lebar lagi.

"Then, do you want to help my daughter? Masalah dia adalah kalau dia kerja, dia lupa makan minum dan kerja sampai dia overworked." Puan Farhani membuka cerita kemudian dia mengeluh.

Love, Maria AnneWhere stories live. Discover now