Episode 90 : Tipulah kalau tak suka.

1.4K 145 11
                                    


Beberapa bulan selepas Darra tiba di Marlowe...

Sambil tunduk meneliti senarai barangan rumah yang perlu di stok semula, Darra sendirian di meja makan waktu itu. Pena pelepah di tangan sementara bawah tangan terdapat sehelai kertas kulit penuh dengan senarai. Dia didatangi Anthony tidak lama kemudian.

Berdiri saja Anthony di samping meja, lelaki itu tunduk menyapa Darra dengan perlahan.

"Cik muda...ada perutusan sampai dari Cameron."bisik Anthony waktu itu. '

Darra dengan terkejut dongak memandang Anthony sebelum memalingkan kepala kanan dan kiri ingin memastikan tiada sesiapa berdekatan ruang makan itu. "Maklumat apa yang kamu peroleh?"bisiknya semasa pandang Anthony kemudiannya.

Anthony tunduk dengan kedua belah tangan berehat di sisi. "Menurut pengintip yang saya upah untuk lihat keadaan Cameron memberitahu bahawa Duke Marcel telah dipecat dari jawatannya. Selepas itu lelaki tersebut berpindah ke luar negeri dimana keluarganya tinggal. Bersama dengan Lord Alfareeze dan Puan Rona. Menurut pengintip itu Lord Alfareeze telah memusnahkan kediaman Keluarga Guzman pada hari keberangkatan Duke Elijah. Lelaki itu telah membakar seluruh kediaman tersebut. Tiada yang tinggal sama sekali. Raja Alan Salas kini dalam keadaan tergugat kerana dua orang kuatnya sudah tiada lagi di Cameron. Jadi sistem pentadbiran mereka agak goyah. Soal Duke Brett beliau yang sedang mengatur kelancaran pemerintahan istana sekarang. Cik Muda Pearl dan keluarganya masih berada dalam keadaan selamat. Selebihnya semua seperti biasa..."

Sepanjang masa Darra mendengar makluman itu, dia begitu ternganga kerana kenyataan yang Alfareeze naik angin hingga berani membakar rumah sendiri?Lelaki lunatic itu memang menakutkan! "Bagaimana dengan Ricardo dan ibu saya?"

"Tentang mereka, pengintip tersebut tidak dapat memperoleh sebarang maklumat kerana tahap keselamatan yang dibuat Duke Brett sejak lelaki itu menjadi Menteri Pertahanan baru terlalu ketat, tiada apa-apa yang mereka peroleh...."

Darra mengangguk kepala. Kalau semua orang tidak apa-apa syukur la.

"Kalau begitu Alfareeze berada di mana sekarang?"

"Menurut mereka, Lord Alfareeze sudahpun meletakkan jawatan sebagai komando batilion Utama dan pulang ke kampung halaman beliau. Di mana dan kemana tidak pasti kerana latar belakang lelaki itu sendiri tidak jelas sangat..."

Darra menelan air liur gemuruh. Jawapan tidak pasti Anthony itu membuatkan perut dia memulas semacam. "Kenapa Alfareeze bakar rumah keluarganya?Kamu ada cari tahu?"

Anthony menggeleng. "Tiada siapa tahu apa puncanya. Yang pasti perbuatan itu memang dilakukan oleh Lord Alfareeze."

Kalau macam tu Alfareeze pasti sudah mengetahui hal sebenar. Lelaki sebijak Alfareeze itu pasti telah bertemu sendiri dengan raja sebab itulah alfareeze meletakkan jawatan dan Duke Marcel hilang kedudukannya di istana. "Ada apa-apa lagi ke?"

"Tiada cik muda. Setakat itu saja maklumat yang pengintip kongsikan kepada saya."

Darra pun mengangguk. "Ya sudah kalau begitu. Kamu boleh beredar."menungnya ke kertas kulit bawah tangan waktu itu. Fikirannya terarah pada Alfareeze saja. Perihal Pearl dan yang lain bukan masalah buatnya kerana mereka itu bukan jenis yang suka berdendam atau lakukan hal yang tidak sepatutnya. Yang di risaukan sekarang adalah Alfareeze. Kata-kata lelaki itu masih bermain dalam fikirannya.

Kata-kata dimana Alfareeze menyatakan bahawa sekiranya dia lari lelaki itu akan mencarinya sehingga dapat!

Mengenangkan sikap nekad dan berani Alfareeze, Darra semakin yakin pemergian Alfareeze dari Cameron bukan satu petanda yang baik!

49. Kiss Me Liar Where stories live. Discover now