Episode 107 : Ibu Minta Maaf

1.1K 131 8
                                    

        "Apa ini Ricardo?"liontin dalam tangannya dipandang Puan Agnes dengan tangan menggeletar hebat

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

        "Apa ini Ricardo?"liontin dalam tangannya dipandang Puan Agnes dengan tangan menggeletar hebat.

         "Mana saya tahu...bukan ke  ia kepunyaan ibu?Ibu la yang beritahu saya?Apa maksud liontin tu?"beritahu Ricardo dengan wajah menahan marah.

          Terketar-ketar Puan Agnes angkat mata lantas bertentang renungan dengan Ricardo. "Dari mana kamu dapat rantai ni?"

          "Ibu....rasanya la kan rantai ini hanya boleh dimiliki siapa aje?"Ricardo kepal penumbuk dengan erat. "Boleh tak hentikan kepura-puraan ibu...saya dah tahu semuanya..."

Apa ! Ricardo dah tahu?Tahu tentang apa!?Puan Agnes menggigil seluruh badan, mulutnya terbuka tutup tidak dapat bersuara.

           "Sampai hati ibu buat keputusan sekejam ni semata mengejar dunia?"beritahu Ricardo sambil aju tangan ke arah pintu. "Anak kandung sendiri dibuang oleh ibunya kerana harta....layak ke ibu digelar sebagai seorang Wanita!?"

           Puan Agnes cepat-cepat menggeleng. "Tak Ricardo...ianya bukan begitu!"

          "Ibu membencikan satu-satunya lelaki yang mencintai ibu hanya kerana hidup dalam keadaan daif...hanya kerana lelaki itu gagal dalam hidupnya sekali...ibu meninggalkan suami terkontang kanting membesarkan anak perempuan kalian berdua hingga buatkan anak perempuan ibu itu hidup sebagai lelaki kerana dendam yang ibu cipta!"air mata mengalir di pipi Ricardo apabila lelaki itu begitu kecewa.

            "Ricardo dengar penjelasan ibu dahulu..."

            "Penjelasan apa lagi!Ibu tahu tak... disebabkan Duke Elijah sayangkan ibu, dia sanggup ceraikan ibu dan suruh ayah saya...iaitu kawan baiknya sendiri untuk mengahwini supaya nasib ibu terbela.sebenci mana sekalipun Duke Elijah terhadap ibu, beliau tetap berfikir ibu sebab apa?Sebab ibu adalah Wanita yang telah melahirkan Darra Emerson. Anak perempuan kalian!Dan sementara ibu?Apa ibu buat!Tak buat apa-apa!" Ricard meninggikan suara.

Terkedu hingga hampir hendak terduduk dengan kenyataan itu, Puan Agnes menahan nafas bersama mata terbutang kaku. Adakah dia salah dengar!??Apa yang baru diberitahu Ricardo tadi!?Duke Elijha lakukan apa!

            "Ibu tahu tak...disebabkan keputusan ibu itu jugalah..Ricardo telah jatuh cinta pada adik sendiri...sakit ibu tahu tak bila tahu yang Ricardo tidak akan dapat bersama dengan Darra walaupun kami bukan sedarah!Sebab apa!?Sebab kesilapan ibu sendiri!"nangis Ricardo menepuk dada dengan kuat berkali-kali.

            Puan Agnes tidak dengar semua itu, dia mahu Ricardo mengulang semula apa yang diberitahu tadi. "Apa maksud kamu Duke Elijah suruh Ayah kamu kahwini ibu...?"di cengkam kedua belah lengan itu.

Untuk sesaat Ricardo pandang Puan Agnes. Air mata berjuraian turun ke pipi kerana begitu sedih kerana Darra telah pergi dari sini dan kenyataan yang mereka berdua adik beradik tiri menambahkan lagi rasa sakit dihatinya.

49. Kiss Me Liar Where stories live. Discover now