Episode 74 : Jumpa Di Lain Masa.

1.1K 133 7
                                    

Menatap ke wajah yang indah di pandang mata, secara spontan bibir mengukir senyuman kecil

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Menatap ke wajah yang indah di pandang mata, secara spontan bibir mengukir senyuman kecil. Walaupun dia tahu perasaannya itu tidak sepatutnya hadir, tapi Ricardo masih mahu menyukainya. Tenang dia atur langkah mendekati lokarnya dimana Darra sedang menanti. Perasaan teruja menari-nari dalam dada taktala semakin hampir.

Beberapa minit termenung dan menunggu Ricardo di situ, Darra tolak dirinya dari bersandar pada lokar. Tangan yang bersilang di dada di turunkan kerana mahu hendak pergi dari situ memandangkan Ricardo tidak ke situ. Dia perlu hadiri kelas sebentar lagi, jadi tidak boleh berlengah.

Tanpa disedari Darra, Ricardo sudahpun mendekat.

Ricardo menarik nafas dalam. Dia sentiasa gugup sekiranya berada sama dengan Darra, tidak kira la situasi apapun, dia akan tetap gugup!

          "Darra..."panggilnya perlahan.

Kepala Darra tersentak. Dia mengerling ke wajah ceria di kanannya. Serta merta dia terarah pada mata yang memandangnya penuh cinta. Menambahkan rasa susah di hati. Penat sungguh ucapkan selamat tinggal ni.

           "Hai."sambut Darra terkejut sekejap
"Kau dari mana aje ni?"

           "Bilik majlis pelajar. Ada beberapa urusan yang saya perlu selesaikan. Berapa lama awak berdiri di sini?Kenapa tak beritahu nak jumpa?"

            Mata Darra terarah pada kolar baju Ricardo yang tidak dilipat kemas tanpa sengaja. Tergerak terus tangan dia hendak membetulkannya. "Boleh la dikatakan lama..."jawabnya sambil tu.

Terkedu Ricardo. Dia serta merta menelan air liur apabila Darra berdiri begitu rapat kepadanya.

           "Maaf...kolar baju kau tak kemas...aku tolong betulkan.."beritahu Darra semasa mengundur dua langkah ke belakang hendak jarakkan diri.

            "Terima kasih..."senyum Ricardo. Masih gugup.

            "Kau ada kelas ke?"

           Ricardo menggeleng. "Belum. Jam 9 nanti baru mula.."

           Elok juga.. Kebetulan kelas dia juga akan bermula jam 9 nanti. "Kalau macam tu boleh la kita bercakap sekejap."

           Lama pun tak apa!Ricardo mengangguk sambil tersenyum. "Tentang apa?"

           Lantas Darra mengocek poketnya. "Kau ingat hari tu ibu kau ada hadiahkan aku mafela?"soalnya sambil memandang muka kacak Ricardo. Bersih sahaja muka itu hingga sejuk mata memandang. Namun begitu, siapa sangka lelaki yang selama ini dia anggap sebagai kawan adalah abang tirinya. Dan tanpa pengetahuan Ricardo, lelaki ini juga menjaganya pada masa yang sama. Agaknya apa reaksi Ricardo kalau lelaki ini tahu hal sebenar?

              "Kenapa ya?"

              "Ada sesuatu yang aku nak kau berikan kepada ibu kau sebagai tanda terima kasih."untuk itu dia akan tinggalkan hadiah terakhir kepada Ricardo selepas dia pergi nanti. Iaitu pesan terakhir untuk ibunya. Darra tersenyum nipis sambil capai tangan kanan Ricardo. "Ini adalah milik ibu aku... ianya adalah harta berharga yang ayah aku berikan kepada aku. Kalau tak kisah, aku harap kau dapat sampaikan liontin ni kepada ibu kau..."beritahunya semasa meletakkannya.

49. Kiss Me Liar Where stories live. Discover now