Episode 41 : Harapan dan Permintaan.

1.2K 130 0
                                    

Tepat di tengah malam, seluruh kawasan lapang dataran pekan dipenuhi dengan para penduduk

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Tepat di tengah malam, seluruh kawasan lapang dataran pekan dipenuhi dengan para penduduk. Sama ada muda, tua mahupun kanak-kanak. Semuanya ada untuk memeriahkan pesta melepaskan tanglung. Kelihatan sebuah keluarga di antara ramai-ramai di situ. Mengajar anak-anak mereka tulis. Ada juga pasangan suami isteri berusia sedang ketawa kecil saat bergelut hendak menyalahkan tanglung mereka.

Tidak jauh dari situ, kelihatan tiga lelaki lampai sedang bantu menyalahkan tanglung, sementara dua lagi sedang bantu tiga gadis untuk menjadi meja buat menulis. Ya..belakang badan mereka berdua alas untuk dua gadis tersebut tulis harapan dan permintaan mereka dalam kertas masing-masing.

         "Tadaaa...siap!"Pearl tunjuk ucapan permintaan yang dia telah siap tulis untuk diikat pada tanglungnya. "Tuan puteri tulis apa dalam kertas tu?"tanya dia kepada Puteri Eiliana yang sedang dibantu Alfareeze untuk bangun dari duduknya di atas lantai tadi.

         "Rahsia la..mana boleh beritahu.Nanti tak jadi.."dengan senyuman manis di bibirnya, Puteri Eiliana pandang bersinar-sinar ke Alfareeze.

Yang mana waktu itu, wajah Alfareeze begitu serius dan dingin sangat. Nampak sangat marahnya.

Disebabkan Marvin bantu Pearl terlebih dahulu, Darra yang paling terakhir siap tulis permintaan dia waktu itu.

         "Wish apa tu?"tanya Marvin semasa tunduk melihat Darra sedang ikat gulungan kertas dengan tali.

          Darra jeling ke Marvin sebelum berdengus mengejek. "Apa yang buat kau fikir aku akan beritahu?"ujarnya perlahan.

          "Mana la tahu kan?"Marvin berpusing lalu dekati Pearl kerana gadis itu minta bantuannya tadi untuk ikat ke tanglung.

Sementara Puteri Eiliana dibantu oleh Alfareeze, Darra pun pergi ke William. Dia enggan ke Ricardo kerana lelaki itu bantu untuk nyalakan tanglung Puteri Eiliana.

           "Dah siap?"tanya William dengan muka disimbah dengan cahaya tanglung yang dia nyalakan tadi. Warna pink lilac dengan gambar kelopak Sakura padanya.

            "Tuanku nyalakan tanglung untuk saya...kenapa baik sangat ni?"suara Pearl dekat sebelah kedengaran apabila gadis itu berbicara dengan Putera Eilian kerana lelaki itu lebih memilih untuk bantu Pearl dibandingkan adik sendiri.

            "Baru tahu ke saya ni baik?"balas Putera Eilian.

            "Hahaha...tak adalah...dah lama saya tahu  tuanku ni menjengkelkan..tapi tak tahu pulak yang tuanku ni baik.."seloroh Pearl menyakat lelaki itu.

            "Sini...saya pegangkan tanglung. awak pasang wish apa pada bawah pelitanya.."jelas William waktu itu. "Hati-hati...panas ni."

Darra sambungkan tali yang ada di gulungan kertasnya kepada tali di bawah bekas api tanglungnya. Selesai dia ikat dengan kemas, William serahkan tanglung itu kepadanya pula.

49. Kiss Me Liar Where stories live. Discover now