05 ✧.*

1.7K 87 2
                                    

"HOW?" tanya Qadif sambil memandang Lukman yang terkulai lemah di atas kerusi. Kedua-dua tangan dan kakinya diikat dengan tali putih.

"Dia diam je," balas Rye. Muka berkerut Qadif dibalas dengan kedua-dua bahu yang diangkat. Bukan salahnya.

"Kalau kau masih nak keluar dari sini dengan fizikal yang sempurna, just fucking answer the damn question," kata Qadif. Lelaki di hadapannya ini, ditenung lama. Tanpa belas kasihan.

Lukman Syafiq. Age 27. Bachelor in civil engineering. Tetapi sayang, buat kerja tidak bersih. Segulung ijazah yang dipegang hasil titik peluh itu, hanya sia-sia. Tidak lama, akan dia sumbat lelaki ini ke dalam penjara.

"What was the question again? I'm sorry, I didn't quite catch it," kata Lukman. Bibirnya yang pecah itu menghamburkan tawa kecil. Tawa palsu.

"Just who is pulling the strings behind all of this?" tanya Qadif, terus. Badannya dibongkokkan sedikit, menyamai Lukman yang sedang duduk.

"Bro, tak ada mukadimmah dulu ke? Takkan terus tanya? Tak syoklah!" kerut Lukman. Sengaja mukanya dibuat sedih.

"Aku banyak kerja, sial. Aku tak ada masa nak layan kebodohan kau ni," bisik Qadif dengan rahang yang diketap geram. Tajam matanya menikam seraut wajah milik Lukman.

"Look who's talking. Kau fikir dengan kurung aku ni, aku akan beritahu kau ke? Keep fucking dreaming," sinis Lukman. Pandangan tajam Qadif, dibalas. Tidak gentar.

"Biadabnya?" sampuk Rye dengan muka jengkel. Tangan dibawa naik memeluk tubuh. Qadif pula tergelak kecil. Kepala dianggukkan sedikit.

"Alright fine. Jadi, soalan pertama. Kenapa kau bunuh Arman?" terus straight to the point.

"Nice question. Aku bunuh dia..." ayat digantungkan sambil mata meliar ke sekeliling bilik yang kosong ini. Cuba mencari alasan yang sesuai.

"...sebab aku bosan. Haah, sebab aku bosan," sambung Lukman. Segaris senyuman berbaur perlian turut terhias jelas di bibirnya.

"Kau meman..."

"Rye," tegur Qadif lalu menggelengkan kepalanya kepada Rye. Tahu yang lelaki itu sedang menahan amarah.

"Aku handle," kata Qadif lagi. Rye menggigit bibir bawahnya. Separuh rela, dia mengangguk juga. Muka terpampang jelas riak yang tidak puas hati.

"Next question. Kau yakin pada malam tu, hanya kau dengan Arman dekat tempat kejadian. No one else was there?" soal Qadif.

"Yakin," angguk Lukman. Masih dengan wajah angkuhnya.

"Alright. What about the CCTV and the dashcam? Are you sure you've gotten rid of all of it? Are all the proofs gone? Tanpa sebarang jejak?" soal Qadif lagi. Kali ini, sebelah keningnya diangkat satu kali. Terbit juga senyuman sinis di bibir itu.

"Apa yang kau tahu?" berubah riak. Dia memandang Qadif dengan kening yang berkerut.

"I don't fucking know that. Kau yang patut tahu," balas Qadif, mudah. Lukman mengetap bibirnya. Mata merah itu menikam tajam anak mata milik Qadif.

"Atau kau terlalu bodoh sampaikan kau tak tahu segala gerak-geri kau malam tu, ada seseorang yang tengok?" sambung Qadif.

"Ka...kau cakap apa ni?" Lukman memulangkan soalan. Perlahan, liurnya ditelan. Cuba mengusir rasa gentar yang mula menyelubungi diri.

"Kau cakap apa ni, sial? Kau jangan nak putar belitkan ceritalah! Tak ada siapa malam tu. Hanya aku dengan orang tua tu je! Tak ada orang lainlah!" amuknya pula.

Dia, Lelaki TeristimewakuWhere stories live. Discover now