26 ✧.*

384 23 1
                                    

BUKU mengenai kisah 25 Nabi dan Rasul ditutup oleh Qadif. Dialihkan ke tepi rehal yang berada di antara mereka. Kemudian, dirinya didekatkan sedikit kepada Naura.

"Alright, baby. So what lesson did you learn from kisah Nabi Adam today?" soal Qadif. Naura mengemam bibirnya. Buat beberapa detik, otak itu laju berfikir.

"Kita kena taat perintah Allah."

"That's true, sayang. Then, what else?"

"Kita kena jadi manusia yang kuat untuk lawan godaan iblis. Jangan mudah terpedaya. Sebab iblis ni, tugasnya, menyesatkan manusia," jawab Naura lagi. Bibir itu jelas menunjukkan senyuman manis.

"That's also very true. Sayang abang is so smart," puji Qadif. Tangannya dibawa naik ke kepala Naura. Digosok lembut seraya tersenyum manis.

"Tapi awak, tu kan common knowledge je," balas Naura. Ilmu sebegini sepatutnya dia tahu sedari dahulu lagi. Namun, pujian Qadif tetap membuatkan dia berona merah.

"Betul sayang, common knowledge. Tapi, ramai yang tak tahu. Sayang patut bangga tau kalau tahu kisah-kisah nabi ni," kata Qadif pula.

"Awak yang ceritakan dekat saya. Terima kasih awak," ucap Naura. Tangan Qadif diambil sebelum dicium tiga kali. Berjaya menerbitkan senyuman dari bibir Qadif.

"Sama-sama sayang," balas Qadif. Sempat dia mencium ubun-ubun Naura. Allahurabbi, hati lelakinya sungguh terusik. Indah sangatlah kucupan itu di tangannya.

"Then, what else baby? Dah tak ada dah? Sayang tak boleh nak fikir dah?" tanya Qadif.

"Tak ada dah awak," Naura menggeleng.

"Taubat, sayang."

"Taubat?" ulang Naura.

"Ya sayang. Yang membezakan manusia yang baik dengan manusia yang tak baik ni adalah perkara apa yang diaorang buat lepas melakukan kesalahan. Manusia yang baik akan bertaubat. Dan..." sengaja ayatnya, dibiarkan tergantung.

"Manusia yang tak baik, akan ulang kesalahan dia tu lagi," sambung Naura. Melihat Qadif yang berkerut, dia menjadi hairan.

"Sa...salah ke apa saya cakap?"

"Tak, sayang. That's true, baby."

"Sukanya! Biasanya lepas solat Subuh, saya nak tidur sebab mengantuk. Tapi harini tak mengantuk pun," kata Naura. Tangan ditepuk beberapa kali. Melemparkan juga senyuman yang menampakkan sebaris gigi putihnya.

"Are you sure tak mengantuk, sayang?" tanya Qadif. Tidak pernah Naura menyebut dirinya tidak mengantuk. Sesuatu hal yang baru kot.

"Sur..." Naura menguap luas, menghentikan jawapannya. Qadif pula membulat. Segera belakang tangannya dibawa ke mulut Naura. Menutup mulut yang ternganga luas itu.

"Close your mouth sayang. Ya Allah, apa menguap ternganga luas macam tu?" kerut Qadif.

"Tak sedar," Naura tersengih kekok. Kepala yang tidak gatal itu, digaru juga. Alahai, pasti buruk rupanya tadi. Entah-entah sehingga ternampak anak tekak kot.

"Sayang cakap tak mengantuk?" usik Qadif. Puncak hidung Naura dipicit manja. Tergelak kecil juga. Allahu, comel betullah.

"Syaitan goda saya awak," kata Naura.

"Jadi, jangan terpedaya. Sayang kena lawan nafsu tu. Kena ta..."

"Tak boleh. Naura Khadeeja, down. Good night awak," potong Naura lalu merebahkan badannya ke atas sejadah. Mendepakan juga kedua-dua tangannya, bebas ke sisi. Mata dikatup rapat. 

Dia, Lelaki TeristimewakuWhere stories live. Discover now