Bab 6

46 5 0
                                    

Ding...Ding...Ding...

Bunyi notifikasi whatsapp mematikan lamunannya. Dari petang tadi, fikirannya tidak keruan. Nama Emir Faiz tertera di skrin telefonnya. Satu-persatu mesej itu dibaca.

Awk, Emir ni. Save my number pls.

Awk, bos awak kata minggu ni awk sibuk. Kalau x keberatan saya contact awak lepas waktu pejabat ya. Blh?

Sofi?

Awak, saya ada email senarai perabot perpustakaan. Nak minta tlg kalau awak dpt semak. Kalau ada yg kurang nnt maklumkan saya. TQ

Awak? Sofi?

Sofi?

Saya ada soalan psl e-book? Awk ada idea x utk e-book?

Dia memejamkan matanya sambil menarik nafas dalam. Kalau diikutkan hati dia tidak mahu membalas mesej-mesej itu tetapi memikirkan kesibukkannya di pejabat memandangkan program perpustakaan akan dijalankan sepanjang minggu ini. Dia akhirnya membalas juga mesej-mesej itu. Pastinya dia tidak menang tangan hendak menyiapkan semua kerjanya sekiranya ditangguh.

"We've tried talking to your son, but this is the third time he's pulled this stunt," Hani mengangkat tiga jarinya.

"Mungkin sebab Aidil sibuk. Lama tak keluar dengan dia orang berdua. Saya dah pesan Aidil untuk nasihatkan Aish," jawab Mia.

"Oh... Tu yang keluar dengan Aidil tadi tu," Wafa mengangguk faham.

Sofia menghela nafas dalam. "Apa lagi jalan penyelesaianya terbaik yang boleh dibuat?"

Keempat-empat diam tidak berkutik. Anak mata memainkan peranan. Mereka tahu jalan penyelesaian yang terbaik untuk masalah itu tetapi masing-masing memilih untuk mengunci mulut.

Bunyi hon kereta daripada luar rumah mengejutkan mereka. Wafa menyelak langsir tingkap dan melihat kereta Mitsubishi biru berhenti di depan rumah.

"Ni bukan Elly ke? Housemate kau orang dulu?"

"Ya Allah, aku lupa dia nak datang. Sofia tepuk dahi.

"Assalamualaikum, Sofi..." suara Elly kedengaran.

"Aku buat air," Mia terus ke dapur diekori Wafa. Hani dan Sofia segera membuka pintu.

"Waalaikumsalam, silalah masuk Cik Puan Elly," gurau Sofia.

Mereka berpelukan.

"Dah setahun kamu pindah sini. Tak ada masa aje kita nak lepak sama-sama macam dulu," Elly melabuhkan punggungnya di sebelah Sofia.

"Itulah pasal. Rindu sangat nak lepak macam dulu-dulu. Tapi, dah kerja ni memang sibuk kerja aje," jawab Sofia pula.


Aidil meletakkan makanan di hadapan kedua anak kembar itu. Wajah polos mereka ditatap lama. Farish langsung tak menyentuh makanan di hadapannya.

"Tak nak makan ke? Kalau tak nak ayah makan," Aidil mengusik Farish dengan menarik pinggan berisi ayam goreng KFC itu.

"Tak naklah buat muka monyok depan rezeki macam tu Aish," Aidil pesan lembut sambil melemparkan senyuman nipis ke arah anak kecil itu.

Tak kan Pernah AdaWhere stories live. Discover now