Berita yang diterima Sofia pada tengahari itu mengejutkannya. Sofian tergelincir di dalam tandas penjara, mengakibatkan kecederaan serius. Pihak penjara memaklumkan pada Aidil, Sofian dimasukkan kedalam wad dan mahu bertemu dengan mereka, sesuatu yang tidak pernah terjadi sebelum ini. Sofia, walaupun berat hati, akhirnya bersetuju. Di dalam fikirannya, mungkin Sofian ingin meminta maaf atau sekurang-kurangnya memberi penjelasan atas segala yang telah berlaku.
Namun, bayangan itu tidak menenangkan hatinya. Perasaan bercampur-baur menguasai Sofia.
"Aku nervous," ujarnya memandang Aidil.
"Jangan risau, aku ada..." jawab Aidil
Ketika dia dan Aidil tiba di hospital, suasana sepi dan suram menyelubungi bilik di mana Sofian terbaring.
"Maaf ya, hanya seorang sahaja boleh masuk dalam satu masa," Sofia dan Aidil bertukar pandangan.
"Kau nak masuk dulu?," soal Aidil. Sofia mengeleng. Aidil senyum sebelum menepuk bahu adiknya. Selepas 30 minit, Aidil keluar dengan mata yang merah. Dia memandang Sofia sambil memberikan satu senyuman kecil, menyokong keputusan adiknya untuk berjumpa dengan Sofian walaupun dia tahu hati Sofia terluka.
Sofia melangkah masuk, jantungnya berdegup kencang. Setiap langkah terasa berat, seolah-olah membawa beban bertahun-tahun yang belum pernah diselesaikan. Dia melihat abahnya terbaring di atas katil dengan mata yang sudah sedikit pudar, tetapi masih ada kesedaran di dalamnya.
"Abah..." Sofia menyapa dengan suara perlahan, cuba menahan debaran di dadanya.
Sofian memandangnya dengan mata yang sayu, namun wajahnya tetap keras. Dia menghulurkan tangannya yang lemah, meminta Sofia bersalam dengannya.
Sofia memandang tangan ayahnya seketika, hati terasa berat. Aku di sini untuk menamatkan segalanya, bisik hatinya. Tanpa keikhlasan, dia menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Sofian. Sentuhan itu dingin, sama seperti hubungan mereka selama ini.
Seketika suasana hening. Sofia, yang cuba mencari kekuatan untuk memulakan perbualan, akhirnya berkata dengan nada ragu-ragu, "Kenapa abah nak nak jumpa, Sofi?"
Sofian memandang Sofia lama, seolah-olah cuba membaca sesuatu di wajah anak perempuannya itu. Dengan perlahan, dia berkata, "Kau tak nak cakap apa-apa dengan aku?" Matanya masih tajam memandang Sofia, seolah-olah menanti sesuatu yang penting.
Sofia bingung, tidak memahami maksud ayahnya. "Cakap apa? Polis penjara tu kata abah yang nak jumpa," ujarnya, nadanya sedikit kaku.
Sofian menghela nafas panjang, wajahnya masih tiada perubahan emosi. Sofia mula merasa kekok, cuba mengisi kekosongan dalam perbualan mereka. "Abah okay? Doktor kata apa?" Sofia akhirnya bersuara lagi, cuba mengatasi ketidakselesaannya.
Sofian ketawa mengejek. "Aku masih bercakap dengan kau, kan? Masih okay lagi belum nak mati," jawabnya.
Hening seketika. "Abah tak nak cakap apa-apa lagi?" soal Sofia takut-takut
Sofian senyum sinis, wajahnya penuh dengan dendam yang tersimpan lama. "Nak cakap apa? Terima kasih? Kau tahu kenapa aku kat sini? Aku masuk penjara ni sebab kau."
Sofia terdiam. Kata-kata Sofian bagaikan tamparan yang keras. "Sebab Sofi? " Sofia mula merasa marah, tetapi dia cuba menahannya.
Sofian menatap Sofia dengan wajah yang bengis, nada suaranya mulai kasar. "Aku dalam penjara sebab semua keputusan bodoh kau. Kau yang tak dengar cakap aku. Kalau kau kahwin dengan Khaleel, mama kau masih hidup. Rawatan dia diteruskan. Breaking news! Kau yang bunuh mama kau."
Sofia tersentak, dadanya terasa seperti dihentam batu yang berat. Kata-kata ayahnya terlalu kejam. Aku yang bunuh mama? Sofia cuba menelan kata-kata itu, tetapi amarah yang selama ini dipendam mula naik ke puncaknya. Dia tak boleh lagi menahan diri.
YOU ARE READING
Tak kan Pernah Ada
RomanceSebaik mana manusia merancang, Tuhan jugalah perancang yang terbaik. Sofia Irdina punya rancangan sendiri tentang hidupnya. Tentang cita-cita dan impian. Bukan untuk hari ni tapi untuk satu hari nanti setelah usia remaja dikorbankan untuk melindungi...