Sofia sedang mengemas pakaiannya ketika telefonnya berbunyi, menandakan ada mesej masuk. Dengan hati yang sedikit berat, dia mencapai telefon bimbitnya dan melihat nama pengirim—Emir.
Awak dah kemas baju? Saya lambat sikit sampai, ada urusan kat luar. Saya dah book villa atas nama awak, khemah tu saya dah minta. Nanti Jeremy datang untuk tolong set up the tent
Sofia membaca mesej itu dengan dahi berkerut. Baru nak bagitahu aku? Apa aku ni halimunankah? Fikirannya terus bercelaru. Dia mula menaip balasan dengan cepat.
Kenapa tak bagitahu saya nak camping hari ni?
Tidak lama kemudian, mesej balasan dari Emir masuk.
Lah kan dah bagitahu.
Sofia mengetap bibir, jelas tidak puas hati dengan jawapan itu. Tangannya lincah menaip balasan lagi.
Bila? Awak cakap dengan anak-anak, bukan dengan saya.
Tidak lama selepas itu, mesej balasan Emir masuk lagi, nada balasannya seolah-olah cuba menganggap semuanya biasa.
Tapi awak dah tahu kan? Aidil kata awak tengah kemas pakaian. Ala, dengan anak-anak atau dengan awak sama je kan?
Sofia mendengus geram. Fikirannya bergolak, tetapi dia memilih untuk tidak membalas mesej itu lagi. Sebelum sempat dia merenung lebih lama, suara Farish tiba-tiba kedengaran dari luar bilik.
"Mama, cepat! Kita nak pergi dah ni!" teriak Farish dari arah luar.
"Sekejap sayang, mama tengah kemas barang ni..." jawabnya lembut.
Sofia menghela nafas panjang, cuba menenangkan diri sebelum mengemaskan apa yang perlu. Dia tahu, walaupun perasaan marahnya pada Emir sedang berapi, melihat keterujaan anak-anaknya. Dia tidak mahu merosakkan kegembiraan mereka.
Sofia memasukkan pakaian terakhir ke dalam beg, menarik zip dengan cepat, lalu melangkah keluar dari bilik. Dia bergegas turun, namun langkahnya tiba-tiba terhenti sebaik sahaja matanya tertancap pada sebuah van hitam yang besar terparkir di hadapan rumah.
Aidil, yang berdiri di sebelah van itu, melirik ke arah Sofia sambil bersuara, "Emir sewakan van ni untuk kita. Nak bawa semua barang-barang dan kita sekali ke Mystic Valley."
Sofia memandang van itu dengan perasaan bercampur-baur. Dia tahu Emir selalu berusaha untuk kegembiraan anak-anak mereka, tetapi segala yang dilakukan Emir kebelakangan ini membuatkan dia rasa terasing.
Sofia menarik nafas panjang, cuba membuang segala kekusutan dan kekesalan dalam hatinya. Ini untuk anak-anak. Fokus pada mereka, fikirnya. Dia berjalan ke arah van itu, tersenyum kecil kepada Aidil, lalu menyerahkan beg yang sudah dikemas.
"Farish dan Irina mana?" tanya Sofia, cuba mengalihkan perbualan dari fikirannya yang berkecamuk.
"Dah masuk dalam van. Teruja sangat tu," Aidil tersenyum. "Semua orang dah ready. Kita tunggu Jeremy aje."
Sofia mengangguk perlahan. Walaupun perasaannya bercampur-baur, dia tahu, dia perlu tenang untuk anak-anaknya. Mystic Valley seharusnya menjadi perjalanan yang menyeronokkan, dan dia tidak mahu kekecewaannya terhadap Emir merosakkan suasana ini.
"Baiklah, aku masuk van dulu. Biar aku tengok Farish dan Irina," kata Sofia sambil tersenyum kecil kepada Aidil.
Aidil mengangguk. "Okey. Nanti Jeremy sampai, kita terus gerak."
Sofia melangkah masuk ke dalam van, hatinya masih bergolak. Namun, Sofia tahu, buat masa ini, dia perlu fokus kepada anak-anak dan menikmati masa bersama mereka—walau apa pun yang berlaku antara dia dan Emir.
YOU ARE READING
Tak kan Pernah Ada
RomanceSebaik mana manusia merancang, Tuhan jugalah perancang yang terbaik. Sofia Irdina punya rancangan sendiri tentang hidupnya. Tentang cita-cita dan impian. Bukan untuk hari ni tapi untuk satu hari nanti setelah usia remaja dikorbankan untuk melindungi...