Keesokan paginya, udara pagi terasa segar di sekitar rumah sewa Sofia. Isabella tiba di rumah dengan beg pakaiannya, wajahnya ceria walaupun sedikit keletihan selepas perjalanan dari kampus. Pintu rumah dibuka perlahan, dan Sofia segera menyambutnya dengan senyuman hangat.
"Bella! Ya Allah, makin cantik dah sekarang," Sofia memuji sambil memeluk Isabella erat.
Isabella tersenyum malu, namun jelas gembira dengan sambutan Sofia. "Terima kasih, Kak Sofi. Lama dah tak jumpa, rindu betul dengan semua orang!"
Wafa, yang mengambil cuti pagi itu, datang dari dapur sambil membawa dulang yang berisi cawan-cawan dan teko air panas. "Bel, duduklah dulu. Akak dah buatkan minuman panas untuk kau," katanya dengan senyum lebar, meletakkan dulang di atas meja.
Isabella mengambil tempat duduk di meja makan, tersenyum sambil menghela nafas lega. "Terima kasih, Kak Wafa. Seronok dapat datang sini."
Ketika mereka semua duduk, terdengar suara di luar pintu. "Assalamualaikum!" Emir memberi salam, suaranya penuh dengan ceria seperti biasa.
Sofia memandang ke arah pintu dan menjawab, "Waalaikumussalam." Dia berjalan membuka pintu, tersenyum ketika Emir melangkah masuk ke dalam rumah. "Masuklah, Emir."
Emir melangkah masuk sambil menyapa Sofia. Wafa yang sedang berdiri di sebelah Isabella segera berdiri. "Bella, inilah abang Emir yang akak bagitahu tu. Tapi, kalau kat Office nanti tak bolehlah panggil abang ya," Isabelle berdiri hendak menghulurkan tangannya namun cepat ditahan Wafa.
Isabella tersenyum, sedikit tersipu. "Eh, sorry... Betullah ni dapat intern kat pejabat abang?" Emir mengangguk lalu mengambil duduk di sebelah Isabella tanpa mengendahkan Sofia yang sejak tadi menanya sesuatu pada Emir.
"Kos Bella memang sesuai intern tempat abang, Department Event Management memang tengah sibuk sekarang ni," Emir bersuara.
Sofia mengambil cawan lalu menuangkan teh panas di dalamnya. Baru hendak meletakkan di hadapan Emir, lelaki itu tanpa sengaja tertolak tangan Sofia. "Argh!" jeritan Isabella memenuhi ruang dapur mereka. Isabella terkejut, lantas berdiri cepat, cuba menahan kesakitan dari kopi panas yang mengenai kulitnya.
"Allahu... Sorry Bella. Abang tak sengaja," lelaki itu mencapai tisu di atas meja lalu mengelap lengan Isabella.
Sofia juga terkena percikan kopi itu, tetapi dia tetap tenang. Hani, yang duduk di sebelahnya, segera mengambil tisu dan mengelap tangan Sofia dengan lembut. "Kau tak apa ke?" tanya Hani dengan nada risau.
Sofia hanya mengangguk, tetapi matanya tidak lepas daripada memerhatikan Emir yang kelihatan cemas, tergesa-gesa membantu Isabella. Hani menarik Sofia menuju ke singki membiarkan tangan Sofia dilalukan dibawah air paip.
"Merah dah ni," ujar Hani. Dia menyuruh Sofia duduk di kaunter dapur sambil dia mencari kotak kit kecemasan.
Sofia tidak memaparkan sebarang riak kesakitan, perhatiannya tertumpu ke arah Emir dan Isabella. Ada sesuatu dalam cara Emir memandang Isabella yang membuatkan Sofia tidak selesa. Dia cuba mengabaikan perasaan itu, tetapi hatinya mula berasa resah.
Emir masih sibuk memastikan Isabella tidak cedera. "Maaf, Bella. Abang betul-betul tak sengaja," dia berkata dengan wajah penuh rasa bersalah.
Isabella tersenyum kecil, cuba meredakan situasi. "Tak apa, bang. Saya okey. Tak sakit sangat pun,"
Hani yang membantu Sofia menyapu krim di tangannya, menoleh dengan mata penuh pemahaman. Dia perasan perubahan emosi Sofia, tetapi tidak berkata apa-apa. Senyuman kecil terukir di wajahnya seolah-olah dia tahu apa yang sedang bergolak di dalam hati Sofia.
YOU ARE READING
Tak kan Pernah Ada
RomanceSebaik mana manusia merancang, Tuhan jugalah perancang yang terbaik. Sofia Irdina punya rancangan sendiri tentang hidupnya. Tentang cita-cita dan impian. Bukan untuk hari ni tapi untuk satu hari nanti setelah usia remaja dikorbankan untuk melindungi...