Hoofdstuk 62

13 2 2
                                    

Miami FL, January the 13th, 2016 - 12:30 PM

'Ik ben niet gek!' Mam kijkt pap gefrustreerd aan. 'Ik heb het met mijn eigen ogen gezien, Vince. Ik zweer het, het was echt heel vreemd..'
Ondertussen pakt ze haar laptop en opent ze de bestandsmap met alle opgenomen en opgeslagen camerabeelden erin.
'Weet je zeker dat het niet gewoon een glitch was, schat?' vraagt pap terwijl hij probeert na te denken.
Mam rolt met haar ogen. 'Als dat zo was dan had ik dat echt wel geweten. Nee, dit was gewoon abnormaal. Er is iets aan de hand met Luna.'
'En je zag die vrouw waar Briana en Luna het steeds over hadden? Waar Bri zo bang voor was en Luna juist adoreerde?' herhaalt pap wat mam hem heeft verteld.
Mam knikt. Ze opent een videobestand en klikt direct op play. 'Kijk zelf maar!'
In de video is Luna te zien. Mam en pap kijken toe hoe ze stokstijf in de woonkamer staat, met haar gezicht naar de muur toe. Er gebeurd verder niet veel, behalve dat het beeld een heel klein beetje hapert.
Na een tijdje blijft het beeld hetzelfde. Huh? denkt mam en ze kijkt naar de tijdbalk van de video. Op dit moment zouden die gekke geluiden komen, mam weet het zeker. Ze blijft, zonder enige beweging, naar het beeld kijken.
Pap schudt langzaam zijn hoofd. 'Het is inderdaad gek waarom ze daar zo staat. Maar misschien was ze aan het slaapwandelen, Mary.. Dat heeft ze hiervoor vaker gedaan, weet je nog?'
Mam zegt niks. Ze blijft naar haar laptop staren.
'Mary?'
Mam zucht. 'Ik begrijp het niet, het zou al lang moeten gebeuren.' mompelt ze in haarzelf.
'Mary, lieverd!'
Gefrustreerd zit mam te klikken en te zoeken. Er is niks meer te zien in de video.
'Wat is dit?! Hoe kan dit?!'
Ze begint steeds ongeduldiger en agressiever op haar toetsenbord te tikken. 'Dit kan toch niet?!'
'Mary, stop! Zo maak je je laptop nog kapot!'
Paps opmerking helpt niet. Mam blijft als een gek zoeken. 'Kom op, kom op!'
'Mary!' pap verheft zijn stem en grijpt mam vast. 'Hou op!'
Mam reageert daar meteen op en slaakt onbewust een gil. 'Nee!'
Plotseling ontstaat er een heftige kortsluiting. 'Kijk uit!!' Pap trekt mam mee naar achter en beschermt haar en zichzelf.
Het beeldscherm springt op zwart en naast dat er veel rook ontstaat, ruiken mam en pap ook een sterke brandlucht opkomen.
Terwijl pap nog moet bijkomen van de schrik, ziet hij ondertussen dat mams wijde ogen volledig gericht zijn op haar kapotte laptop. Ze slikt.
'Shit.' zegt pap afkeurend terwijl hij mam na doet - ook hij bekijkt de laptop, maar bij hem gaat het alleen om de schade. 'Wat zonde.. Je had niet zo tekeer moeten gaan, Mary..'
Mam blijft stil. Hoe is dit mogelijk? denkt ze. Dit kan toch niet zomaar..
'En hoe vaak moet ik nog zeggen dat je niet zomaar linkjes moet openen die je via de mail krijgt? Dat zijn spam mails!' Pap zucht. 'Virussen kunnen enorm schadelijk zijn voor je laptop.'
Mam fronst haar wenkbrauw. 'Jij denkt serieus dat een vírus ervoor kan zorgen dat een splinternieuwe laptop zomaar uit elkaar springt?! Het is letterlijk ontploft!'
'Nou, ja..' stamelt pap langzaam knikkend. 'En naast dat je als een gek begon te slaan op het toetsenbord..'
'Vince.. dit klopt niet!' houdt mam vol. 'Mijn gloednieuwe laptop is zojuist ontploft!'
'Wat denk jij dan dat de oorzaak is, hè? Die video?!' zegt pap bijdehand.
Mam valt stil. Langzaam draait ze haar hoofd naar de laptop. Ze schrikt wanneer ze een vrouwengezicht op het beeldscherm aantreft. Meteen doet ze angstig een stap naar achter.
'Mary? Wat is er?' hoort ze pap verwarrend aan haar vragen. Pap volgt haar blik en kijkt ook naar de laptop. Maar zelf ziet hij niks.
Mam tilt haar trillende vinger op en wijst naar het beeldscherm. 'K-kijk..'
De vrouw op het beeldscherm kijkt mam emotieloos aan, zonder ook maar een kleine beweging te maken.
'Waar?! Ik zie niks..' zegt pap terwijl hij om de laptop heen zoekt.
Mam lijkt in shock. Ze blijft naar de vrouw staren. Dit is dezelfde vrouw als die ik op het camerabeeld zag. Op camera, samen met Luna. Dit is zij. Zij heeft mijn laptop laten ontploffen. Dit is gekkenwerk, waarom doet ze dit?! En waarom kan alleen ik haar zien?! Mams gedachten slaan op hol.
'Mama.. papa..?'
Mam en pap schrikken en draaien zich om naar Luna, die achter hen staat.
'Wat gebeurd hier?' vraagt ze in de war.
'Hé lieverd,' zegt pap en hij gaat meteen bij haar staan. 'Niks hoor, alleen mama's laptop is helaas kapot gegaan.'
Mam blijft stil. Snel draait ze zich weer om naar de laptop, naar het beeldscherm. Ze is weg! De vrouw is nergens meer te bekennen! Ze fronst haar wenkbrauw.
'Schat, volgens mij gaat het niet helemaal goed met je..' pap kijkt mam bezorgd aan, die nog steeds om haar heen aan het zoeken is.
'Mama..' kraamt Luna bang uit en ze loopt naar mam toe om haar vast te pakken, maar mam wijst het af en doet een grote stap naar achter. Alsof ze ver uit de buurt van haar jongste dochter wilt blijven.
Die vrouw verdween precies toen Luna in de kamer verscheen, denkt mam. Hier klopt toch niks van?! Ze heeft haar. Ze heeft mijn dochter te pakken. Het meisje dat hier voor me staat, is niet meer mijn dochter.
Luna begint te snikken en rent naar pap om hem dan maar vast te pakken. Ze barst dan in tranen uit. Pap begrijpt niks van mams gedrag en wordt boos. 'Mary!' snauwt hij. 'Wat is er toch met jou?!' Hij tilt Luna op om haar gerust te stellen en neemt haar mee de kamer uit.
Mam haalt vermoeid een diepe zucht en loopt weer naar de laptop, waarvan het beeldscherm nog steeds pikzwart is. Ze slikt en blijft ernaar staren, totdat ze langzaam haar trillende hand uitsteekt. Voorzichtig drukt ze op de 'aan/uit-knop'. Er gebeurd niks.
Ik moet een manier vinden om die camerabeelden terug te vinden, denkt ze meteen.

The Strange Lady (chapter I: the beginning)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu