Kapitel 3 - Lägerstart

1.5K 53 6
                                    

Evelyn

Jag ler mot min säng, jag har bäddat sängar förut men denna gång känns det extra bra. Kanske för att mina rumskamrater inte har det lika lätt som mig.

"Det här går inte!" utbrister Stella irriterat och kastar täcket och sitt påslakan på golvet.

"Här, jag fixar." svarar tjejen bredvid henne och plockar upp sakerna.

Jag känner hur mina mungipor sakta åker upp igen, Stella som den ena tjejen heter och Hedvig som den andra heter, är verkligen som Kling och Klang. Dock var det inte första intrycket jag fick utav dem två, det första som hade hänt var att alla hade samlats i en stor matsal, folk skrattade och pratade och det var ganska lätt att urskilja vilka som var nya hit då dem, precis som mig stod där lite awkward och tittade på allt och alla. Efter en stund hade det kommit in en en kille och ställt sig på en utav borden, lite mörkare i hyn, långa rastaflätor, ett Bob Marley linne och ett leende som skulle kunna lysa upp hela jorden.

"Välkomna girls and boys till ännu ett läger med dans, aktiviteter, skoj och partyyyy!" hade han ropat och slagit ut med armarna.

Folk hade blivit som tokiga och jublat och applåderat. Efter det hade en tjej kommit upp på bordet bredvid honom och presenterat sig som Freja. Hon hade långt ljusbrunt hår med ett blomhårband runt huvudet och ett tie dye linne. Hon hade varit mint lika glad som den andra ledaren, Bomani. Hon hade ropat upp alla och delat in oss i de olika stugorna som man skulle sova i. I varje stuga var man fyra till sex tjejer eller killar.

Jag ska bo tillsammans med tre andra tjejer, Stella, Hedvig och Mira. Mira hade inte sagt ett enda ord, (vilket hon inte har gjort nu heller) Stella och Hedvig hade gått armkrok och såg ut rent utav riktigt kaxiga men min uppfattning hade ändrats så fort vi kommit in i stugan. Tjejerna hade varit fulla utav frågor eftersom att jag inte hade varit på lägret tidigare och de hade lovat att se till att jag skulle trivas vilket jag absolut inte tackar nej till. Mira hade packat upp, bäddat sin säng och sedan satt sig och läst en bok på rekordtid.

"Så vilken dans önskade du?" undrar Hedvig och väckte mig ur mina egna tankar.

"Jag valde blandningen, jazz, street och balett." svarar jag och kan inte undgå att se tjejerna utbyta en snabb blick.

"Ni då?"

"Vi tog swingdans." svarar dem i kör.

Jag vänder mig om för att fråga Mira vad hon hade önskat men jag behöver inte ens lägga ner energi på att öppna munnen för att hon sänker sakta boken ner ifrån ansiktet och tittar på mig.

"Balett." svarar hon på min fråga i huvudet innan hon för upp boken mot ansiktet igen.

Efter vi alla bäddat klart och packat upp så satt Hedvig och Stella och förklarade hur det mesta går till. Vi kommer ha danslektioner varje dag med gruppen man hamnat i och varje grupp planerar ett nummer som man kommer att framföra i slutet av lägret på den stora showen som förhoppningsvis blir utomhus. Lägret består inte bara utav dans utan vi kommer också att göra en hel del aktiviteter. På kvällarna kommer olika saker att äga rum till exempel så kommer det att vara filmkväll, lägerelds mys och mycket mer.

Stella är fullt upp i en berättelse om hur hon bröt handleden ett år och vägrade att avstå ifrån den stora showen,  då det plötsligt knackar på dörren och Bomanis huvud tittar plötsligt in.

"Härligt att ni tjejer verkar saamstem, men det är samling vid stora scen nu." säger han och ler innan han går igen.

"Saamstem?" undrar jag och tittar på tjejerna.

"Betyder, komma överens på afrikanska." svarar Hedvig och skrattar lite.

När vi kliver igenom de två stora röda dörrarna kan jag inte låta bli att dra efter andan. Det var verkligen häftigt där inne. Framför mig finns flera rader prydda med röda stolar och en trappa som leder ner till en stor scen. Som just nu inte syns på grund utav den stora röda ridån. Uppe i taket sitter massa olika lampor och ovanför de två röda dörrarna finns ett kontrollrum med stora glasfönster mot scenen.

Åter igen kryllar det utav massa folk och tillsammans med Stella, Hedvig och Mira sätter vi oss någonstans i mitten. Jag låter min blick vandra över alla nya människor och min blick fastnar på en blond hårig kille som hoppat upp på scenen framför ridån. Jag hör hur Hedvig släpper ut en suck och i nästa sekund hör man någon skrika ifrån botten av sina lungor.

"WHOOOHOOO BEN!"

Hela lokalen som säkert rymmer över 600 personer jublar och applåderar mer än vad de gjort i matsalen. Killen som tydligen heter Ben börjar att buga sig mot alla oss i de röda stolarna. Ridån öppnas lite och fram kommer Freja som skakar på huvudet innan hon höjer handen och smäller till honom i bakhuvudet lite skämtsamt samtidigt som hon säger något och han hoppar ner ifrån scenen.

Jag ser hur hon tar ett stort andetag innan hon öppnar munnen.

"Allihopa, käften!" ropar hon och till min förvåning blir det helt knäpptyst.

"Tack." säger hon och skrattar samtidigt som hon slår ihop sina händer.

"Och nu, låt showen börja!" ropar hon och försvinner in bakom ridån igen.

Lamporna i taket släkts och ridån åker upp. En dansshow börjar och det är allt ifrån balett bitar till swing och street. Showen är kanske en kvart, tio minuter lång och efter den åker ridån ner en kort stund innan den åker upp igen och ungefär 20 vuxna står på en lång rad mitt uppe på scenen. Jag ser ganska snabbt att det är alla som var med i showen, inklusive Freja och Bamani.

Bamani tog ett steg fram och med mikrofonen i sin hand börjar han berätta om alla de olika ledarna och vad dem kommer att jobba med. Han berätta även om alla de olika stilarna som vi snart kommer att delas in i och vad som kommer att hända resten utav dagen. När han är klar kommer Freja fram och tar över mikrofonen.

"Jag vet att ni alla är spända på att få veta vilken grupp ni kommer att tillhöra och vilka era danskamrater kommer att vara. Men först måste vi gå igenom, jag vet att ni tycker att det är dötråkigt men det måste göras, regler." säger hon och ett massa suckande och tröttsamma stön hörs ifrån olika håll.

Att gå igenom reglerna tog egentligen inte speciellt lång tid då det faktiskt bara fanns fyra regler...

REGLER

1. Ingen alkohol

2. Killar sover med killar och tjejer med tjejer

3. Ljuset släcks klockan tio

4. NO SEX!

En dans på rosorWhere stories live. Discover now