Kapitel 27 - Trassel

1.1K 56 8
                                    

Evelyn

Veckan har gått bra och jag har inte sett en skymt utav Andreas, men visst har jag tittat lite extra då och då när det är någon som har samma tjocktröja eller liknande frisyr..

"Jorden till Evelyn, är du klar eller?" hörs en bekant röst.

När jag tittar upp ser jag Alicia som står framför mig. Hon skulle på toa innan danslektionen.

"Är inte du taggad?" säger hon glatt när vi promenerar ut mot en utav danssalarna.

"På att dansa? Vi har ju gjort det tidigare i veckan." svarar jag henne.

"Ja men det har varit två fyspass och en stretch- och grundpass, men nu ska vi få veta vad det stora inför terminen är."

"Säkert en vanlig dansshow som alltid." säger jag och skrattar.

Visst borde jag vara taggad, fyspass och stretching eller grunderna i dans är inte de roligaste lektionerna och att öva på något som kommer bli något stort är ju betydligt roligare men just tanken på en show gör mig lite nedstämd för att ingen show i världen skulle kunna toppa den vi hade på lägret...

Mitt och Alicias samtal avslutas för att så fort vi kliver in i salen så ser vi hur Petter, en utav våra danslärare, står stressat och försöker räkna alla.

"Bra tjejer att ni är här, se så skynda!" ropar han stressat mot oss och eftersom att vi faktiskt är sist så skyndar vi på våra steg.

"Nu när alla är samlade. Jag har några spännande nyheter att berätta för er!" säger han och ser riktigt glad ut och jag kan inte låta bli att notera papperet han har i händerna. Ett papper om StepUp Sverige...

"Om ni inte redan har hört talas om det så är det så att vår skola ska vara med och tävla i en utav Sveriges största danstävlingar. Det är redan bestämt att vi kommer skicka iväg treorna och deras dansgrupp men som ni vet är dem en väldigt liten klass och för att få vara med måste man ha ett visst antal dansare på scen. Det är nu ni kommer in, treorna saknar nämligen tre personer och dem kom överens om att dem ville ha tre tvåor som ska fylla i dessa tre platser." avslutar Petter.

Det är helt tyst. Alla tänker nog samma sak, vilka är det som ska få åka? Förutom jag såklart i mitt huvud är det hundratals frågor som poppar upp, tänk om det blir jag? Vill jag? Kommer jag få dansa med Andreas igen?

"Ett problem P-mannen, vi är en klass på 20 elever." säger Pontus tillslut.

Genast bryter ett mummel ut bland oss, hur ska vi välja, är det treorna som väljer? Alla börjar småprata med varandra.

"Tystnad!" ropar Petter och det blir åter igen knäpp tyst.

"Treorna har lämnat oss med ett ända krav, ge oss de tre bästa dansarna och eftersom att jag inte tänker favorisera någon eller riskera att ni blir arga så.. Låter jag er bestämma vilka det blir och under tiden ska jag unna mig en kaffe och kanelbulle inne på lärarrummet. Jag kommer tillbaka strax innan lektionens slut och då vill jag ha tre dansare redo." säger Petter och börjar lämna salen.

"Men..-" börjar Alicia när han passerar henne, Petter trycker upp sitt finger mot hennes mun.

"Schhh, när jag kommer, tre dansare redo, punkt slut." säger han och går ut.

"Euw." muttrar Alicia och torkar sig över munnen.

Så fort dörren stängs efter honom pratar bokstavligen alla i munnen på varandra. Jag älskar min klass visst gör jag det men ska man hitta något jag inte gillar är det att när vi blir alldeles för exalterade så låter vi värre än ett hönshus fyllt med kacklande höns.

En dans på rosorWo Geschichten leben. Entdecke jetzt