Kapitel 1 - Packa loss

2.5K 65 20
                                    

                  

Evelyn

                  

"Den här måste du ta med dig!" säger Alicia och håller upp en vanlig svart klänning.

"Det är ett dansläger, dessutom tror jag att det där är din klänning." svarar jag och lägger ner ett till par tränings-tajts i den gigantiska resväskan som ligger placerat mitt i rummet.

"Jag har inte varit på något läger, men jag har sett tillräckligt med filmer för att veta att alla läger har ett disco. Och som din bästa vän så kan jag inte tillåta dig gå i ett par shorts och en t-shirt." säger hon och slänger ner den i väskan.

"Du förresten, jag borde dra mig hem och packa själv men tänk inte ens tanken på att plocka ut den." fortsätter hon och spänner blicken i mig.

"Vilken tur att jag har en sån bra vän som dig." säger jag och skrattar.

Om man frågar vem som helst om deras bästa vän så får man nog samma svar ifrån alla. Att just den personen har världens bästa vän. Men Alicia är verkligen världens bästa vän på så många olika sätt att det skulle krävas en hel bok för att beskriva henne. Hon är nittiofem procent ren godhet och dem fem resterande procenten är inte elakhet utan mer rättvisa. Det är inte ofta man får se något utav dem heller. Jag minns när vi gick på dagis och det var en tjej som klippte av mitt hår som satt i en tofs, då kom dem fem procenten fram och hon började genast planera hur vi skulle blanda ihop tuggummi, kåda och målarfärg för att sedan hälla det i tjejens hår under tiden hon sov middag.

Fast egentligen är hon inte som en vän, utan mer som en syster. Våra familjer är väldigt nära och vi två har praktiskt taget känt varandra sedan födseln. I vanliga fall vid denna tid på sommaren så brukar våra familjer åka iväg till ett landställe som vi har tillsammans ute i Stockholms skärgård. Men detta år skulle det inte bli så för att Alicia ska till Turkiet tillsammans med hela sin släkt. Hennes föräldrar kommer ifrån Brasilien och därifrån har hon fått sitt vackra utseende, långt tjockt mörkt hår, sina chokladbruna ögon med den där lilla glimten, en hy som ser ut att precis ha kommit ifrån en lång dag på stranden i Grekland och själv står jag här med blek hy året om, halv långt blont hår och blåa ögon. Just like a typical swede..

Alicia träffar sin släkt varje år när hon åker till Brasilien i slutet utav sommaren men just i år ville dem åka iväg någonstans och då bokades en resa till Turkiet i början av sommaren vilket ledde till att vi inte åker till landstället tillsammans förens i slutet utav sommaren. Till en början hade jag varit lite besviken, det är något som jag brukar längta efter hela året, tills mamma kom en dag och berätta att hon hade fixat in mig på ett dansläger. Jag kanske glömde att berätta det, jag Evelyn 16 (snart 17) år gammal älskar att dansa och har gått på dans ända sedan jag tog mina första steg. Under åren har jag provat på många olika stilar allt ifrån balett till streetdance och show.

"Kom då." säger Alicia och håller ut sina armar mot mig.

Snabbt, inte så smidigt hoppar jag över resväskan och ger henne världens bamsekram innan hon går.

Själv fortsätter jag att titta runt i garderoben efter kläder. Eftersom att jag aldrig har varit på lägret tidigare så vet jag inte speciellt mycket om det eller vad jag ska förvänta mig av det förutom att jag kommer vara där i två veckor och det kommer vara fullt med aktiviteter men först och främst kommer man att dansa. Jag fick en blankett där jag fick välja mellan olika dansstilar och på den stod det även att i slutet av lägret kommer det vara en spektakulär dansuppvisning... Vilket jag ser fram emot, jag älskar att uppträda.

En dans på rosorWhere stories live. Discover now