Kapitel 4 - Hitta Nemo

1.5K 57 14
                                    


Andreas

Ben klampar upp på scen och får stående ovationer när Tim, som sitter bredvid mig hurrar på honom. Men Ben kommer snart ner igen då samlingen börjar. Jag rycker till när Freja skriker åt oss att hålla käft.

"Jävlar vilket krut" mumlar jag samtidigt som Ben sätter sig bredvid mig med ett nöjt smil på läpparna.

"Hon har blivit snyggare i år" viskar Ben samtidigt som hon snackar uppe på scen. Jag rycker nonchalant på axlarna. Freja var inte värsta gudinnan som han brukar säga, men nog var hon väl snygg. Inte riktigt min typ.

"Äh, kom igen! Du tycker aldrig någon är snygg!" säger han surt och lägger armarna i kors nedanför bröstet. Lamporna släcks, och snart står alla ledare och dansar på scen.

Jag flinar, men svarar inte. Jag är för upptagen med att se deras rörelser på scenen. Jag vill också stå där, dansa och bara röra på mig. Musiken brukar ha den sortens påverkan på mig, den har haft det enda sen jag var en liten skit som morsan brukar säga.

"Du är väl för bunden, antar jag. Du är som en gammal gubbe som varit gift i 10 år" viskar han, och jag frustar till av skratt. Ja, lite bunden är jag väl ändå.

Alla protesterar när de hör reglerna, särskilt nummer 4, jag sitter mest och bara känner whatever. Jag märker inte att en kille räcker upp handen för ens Freja låter honom säga vad han vill.

"Ja, du i keps? Förresten, regel nummer 5 - Inga mössor inomhus!" säger Freja skämtsamt, som att försöka lätta upp den spända stämningen. Det är knäpptyst i salen när kepssnubbens pubertetspåverkade röst träder fram.

"Det är en keps" säger han i mer än bara en ton. "Och förresten, tänk om man är homo då, då är det inte så jäkla schysst om de får sova i samma rum"
Jag hör hur Ben börjar garva, och jag stämmer in på det. Vem bryr sig egentligen om det? Låt homosarna partaja loss.

Freja suckar i mikrofonen, vilket får det till att bli en rundgång och ett starkt pip tränger sig in i våra öron. Folk skriker till och ett sorl lägger sig över salen tills Freja tillslut börjar prata igen.

"Vi har inte tillräckligt med stugor för att alla ska få en egen, och let's face it, hur sannolikt skulle det vara att två homosexuella skulle hamna i samma stuga?"

Kepssnubben protesterar ännu en gång, men Freja ignorerar det, gör en tjänst till oss alla.

"Men nu ska alla få reda på sina dansgrupper. De flesta har fått det de ville ha, men någon enstaka kanske blir lite besviken. Men tänk inte så, utan ni kommer ha så kul här ändå! Men jag ropar upp er nu, och sen vilken station ni ska till för nu är det dags för lite lekar!" protester igen.

"Okej, så grupp 1: Swing..." Hon börjar ropa upp alla namn och vidare till de andra danstyperna. Jazz, balett, hiphop och så vidare.

"Okej, grupp 7: Mix med Jazz, street och balett. Benjamin Asplund, Philip Hansson, Evelyn Strömberg, Lisa Axelsson, Albin Dicksson, Andreas Eriksson, Clara Andersson..." hon fortsätter att ropa upp men jag stänger av. Jag har redan hört mitt namn så jag skiter i vilket. Jag hamnade där jag ville, samma sak med Ben och då är jag nöjd.
Folk börjar sakta lunka ut ur lokalen när alla är utdelade till sina grupper. Det tar ett tag, men snart är jag ute i solen.

"Okej, så groep sewe. Alla här?" frågar Bomani och tittar på listan han hade i handen. Jag kisar på grund av att det var så ljus i jämförelse med salen, tittar mig omkring. Nog är vi många, flest killar. Folk ser sig omkring men verkar inte vilja säga något. Fast egentligen, hur ska vi veta om alla är där? De enda jag känner är Ben, Phille, Tim och Clara. De andra verkar vara helt nya.

En dans på rosorOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz