Bab 1

8.6K 215 14
                                    

Jam casio pemberian papa aku pandang. "Alamak lagi lima minit loceng nak bunyi, kalau kene tahan habis la aku. Tu la lain kali kalau mama dah kejut tu bangun jela, ni tak tehegeh-hegeh lagi. Dah la hari ni morning prep dengan cikgu sejarah." bebel aku memarahi diri sendiri sambil berlari anak.

Sampai depan pagar loceng pon berbunyi. Aku berhenti kejap ambik nafas. Fuh!! semput kau.

Tengah elok tercungap2 tetibe ada pulak yang langgar aku dari belakang. Nasib tak tersungkur ke depan. Baru je nak marah dah ada suara yang terjerit panggil aku. Sebelom tu sempat juga aku dengar budak tu cakap 'sorry' tadi. Ish tapi macam sakit hati pulak tak dapat tengok muka dia.

"Weh Blue cepat la masok, aku tutup pagar ni kang." jerit Adi, pengawas yang ditugaskan untuk jaga pagar tiap2 pagi. Memang dari tahun sudah pun muke dia ni jugak yang jaga pagar.

Eh, lupe pulak nak kenalkan diri. Nama aku Iris Kayla Raisya. Kenapa Adi panggil aku Blue?? Bukan sebab aku otak blue or layan bende blue ok, tapi sebab mata aku yang biru. Kenapa mata aku biru?? Sebab nenek belah papa berketurunan omputeh. Mata nenek aku pun biru, aku ikot mata dia la, genetik kononnya tapi yang pelik papa takde pulak mata biru. Huhu rezeki aku lah kot and nama Iris pun nenek yang bagi sebab nenek suka bunga dan kebetulan bunga tu pun berwarna biru macam mata aku.

Ok sambung balik kes datang lambat. Aku angkat tangan tanda sekejap. Tarik nafas panjang2 dan langkah ku atur ke arah Adi.

"Tak reti sabar betol, dengan aku pon kau nak berkira, kata kawan." nak merajuk la konon.

"Banyak ko punya sabar. Kawan tak kawan. Lambat tetap lambat." Jawab Adi, meletus tawa dia.

Adi kawan sekelas aku, dia ok je sebenarnya tapi kalau bab2 peraturan dia agak tegas sikit. Almaklumlah pengawas yang amanah la katakan. Lagi2 bila dah pertegahan tahun macam ni, pegawas Form 5 kene tunjuk contoh yang baik pada pengawas bawah sebelum penyerahan kuasa kepada pengawas Form 4 sebab nak focus pada SPM.
"Ko kenal budak tadi tu?" tanyaku pada Adi.

"Ntah tak perasan pulak, dia jalan tunduklah. Kenapa?"

Ko boleh tanya kenapa, ko tak nampak ke dia sondol aku tadi. Naseb baik tak tercium jalan tar ni taw. Bebel aku dalam hati.

"Takde ape lah. Weh, agak2 kau teacher Meng dah masok belom? Mati la aku kalo dia dah masok."

"Ntah manalah aku tahu, ko ingat aku ada tinggalkan sebelah mata aku dalam kelas tu ke?"

"Aku tanya betul2 ko boleh main2 pulak." aku luku kepala tu kang baru taw.

"Hehe lek r, belum lagi rasanye. Eleh yang kau pun datang lambat pehal. Lepas tu sebok nak gelabah."

"Haha mane ade gelabah. Aku telajak tidur la. Malam tadi tidur lambat. Layan buah hati." tayang gigi sikit.

Adrian Haikal, buah hati pengarang jantung aku. Sebaya dengan aku dan kami da couple sejak awal Form 4. Macam mana boleh couple? Kompom2 la dia yang ngorat aku dulu haha. Ad ni boleh tahan jagak la popular dekat sekolah, semua acara sekolah dia join mana tak popularnya. Aku pon boleh tahan jugak popular dia. Cehh sempat lagi nak masok bakul tu tapi aku takde la sepopular Ad tu, aku pon tak tahu la macam mana orang boleh kenal aku. Sampai2 kalau lalu depan kelas Form 1 pon ada jugak yang menegur, 'Hai Kak Blue'. Kadang aku ni terkial2 la dok ingat mana tau anak kawan mama papa ke rupanya memang tak kenal pon.

"Yang ko tersengeh2 tu pehal. Hurm, tu la deh berangan tak sudah. Ko couple, couple jugak tapi jangan sampai abai masa depan. Jangan ingat ko perempuan habis SPM dah boleh terus kawen. Kene rancang masa depan dulu. Tak boleh nak harap dekat laki jew. Dunia sekarang pun semua nak pakai duit, takde yang free dah. Lagi satu.... "

Dushhhhhh...

"Aduh!! ko pehal ketok kepala aku, sakit doh? " tanya Adi mengosok2 kepala. Haha pedih la tu. Padan muka ko melalot lagi sapa suruh.

"Dah tu yang ko pegi melalot sampai ke kawen tu pehal. Tu nanti2 la cite, SPM pun tak abis lagi ada ke nak cite pasal kawen."

"Abis tu ko tak nak kawen ke dengan buah hati ko yang tersayang tu."

"Eh nak lah. Tapi belom tentu pun dia jodoh aku. Ish dah la, layan ko ni sampai bile pun tak habis. Mulut mengalahkan mak nenek, pot pet pot pet tak sudah."

Laju Adi mengangkat tangan nak luku kepala aku, fuhh nasib sempat elak.

"Oi korang berdua, sempat pulak berdating eh. Cepat naik, teacher dah nak sampai. Ke korang nak join budak2 tu perhimpunan." jerit Mai kawan baik aku dari tingkat dua bangunan Form 5.

Amboi, suke suki ko je jerit2 kan. Ko tunggu ko kat atas tu, aku luku2 kepala tu nanti. Memang kebiasaannya tiap2 pagi budak Form 1 sampai Form 4 akan beratur perhimpunan. Budak Form 5 pulak ada sesi morning prep dengan cikgu mata pelajaran. Tapi tak la study mana pun, kalau cikgu tak masok memang beborak jela memasingnya.

Cinta Si Biru & HijauWhere stories live. Discover now