Bab 49

2.8K 128 11
                                    

Aku toleh sebelah kananku. ' Ni Kak Lisa? Bukan Kak Mira ke?' hati ku tertanya2.

"Amirul Hayyan Rizqi.."

"Saya.."

Tersentak aku mendengar nama yang di sebut. Laju aku mengangkat kepala memandang kepada tuan empunya nama. 'Miyo? Miyo yang akan jadi suami aku?' Laju degupan jantung ku. Air mata yang tertahan akhirnya jatuh menitis ke pipi.

"Aku nikah akan dikau dengan Iris Kayla Raisya binti Mokhtar dengan mas kahwinnya sebanyak dua puluh dua ringgit setengah tunai.."

"Aku terima nikah Iris Kayla Raisya binti Mokhtar dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai..'

Kedengaran saksi2 mengesahkan pernikahan kami. Maka sah lah Iris Kayla Raisya kini menjadi isteri kepada Amirul Hayyan Rizqi. Tetamu semua menadah tangan mengaminkan doa.

"Assalammualaikum.." Miyo memberi salam ketika menghampiriku setelah sujud syukur.

Aku sekadar menjawab dalam hati. Masih tersinggung hati aku. Berbulan2 dia sepi, bila aku kata yang aku nak kahwin dengan calon pilihan Mama pun dia boleh senyap je. Aku punya susah hati dekat sini fikirkan janji2 dulu, dia pulak boleh senyap2 kat sana tetiba hari ni datang teros nikah dengan aku.

Macam nak gila aku rasa masa dia tak endah kan aku. Patah hati bila dia tak balas semua email aku bila aku kata aku dah nak kahwin dengan orang yang aku tak kenal. Kira Kak Mira dengan Kak Lisa tu orang yang sama lah? Riz, Miyo, orang yang sama jugak. Kenapa diorang main tuka2 nama ni? Pakat nak kenakan aku ke apa?

"Iris..." panggil Mama memukul perlahan peha ku.

"A..apa Maa." jawabku terkejut.

"Sarung cincin tu cepat." Eh sejak bila pulak ade cincin ni. Lepas sarung cincin angin blurrr aku sampai lagi.

"Dah tu salam la tangan suami tu." arah Mama lagi. Suami? Aku menghala pandangan ke hadapan. Miyo sedang menghulurkan tangannya disertakan senyuman manis di bibir. 'Ah manis tak manis, hati aku masih sakit lagi ni'.

"Kot ye pun nak tenung saya, salam lah dulu sayang oi. Orang tengok ni." bisik Miyo di telingaku. Saya? Mana kau aku dia? Aku pandang sekeliling. Makcik2 dah mula berbisik2. Bergossip lah tu. Kemudian aku pun sambutlah tangan Miyo tu. Then aku cium tangan dia. Mama yang suruh ok.

First time pegang tangan lelaki. Tetiba segan pulak.. huhu. Bila Miyo mula mengucup sekejap dahi ku terasa satu perasaan aneh muncul di hati ni. Darah panas menyerbu ke muka.. malu. 'But Iris, remember yang ko tengah marah ni ok.' kata hatiku. Ewah tadi hati ni jugak yang rasa lain macam lepas tu dia balik nak warning2 kita.

"Ok pengantin dah boleh masok bilik persalinan lah. Kejap lagi nak sanding." arah mak andam.

"Miyo guna bilik dengan Iris sekali lah ye." kata Mama.

"Taknak Maa." jawab ku laju sedikit perlahan.

"Kenapa pulak. Bukan orang lain pun, suami Iris jugak." kata Mama lagi.

"Its okey Maa. Miyo boleh guna bilik lain." sampuknya pula. Aku sekadar menjeling memandangnya. Ko jeling lah laki ko tu, esok kot juling mata tu Author tak tanggung ok.. huhu

"Hurmm iyelah. Kamu guna bilik tamu sebelah bilik Iris tu ye." tambah Mama lagi. Miyo sekadar menganggukkan kepala.

"Weh ko pehal nanges tadi masa akad nikah. Selalu orang nanges lepas dah sah. Pelik la ko ni, abis makcik2 kepoh tu gossip kata ko kena kawen paksa taw." terjah Awen yang muncul entah dari mana.

'Kalau ikot hati aku memang kena kawen paksa pun. Tapi ni lebih pada rasa tertipu ni' gumam hatiku.

"Takde apa lah." jawabku malas.

"Hai Awen." tegur Miyo.

"Hai, wah Miyo. Makin hensem ko ye. Kawen jugak korang berdua ni erk." tambahnya lagi.

"Eh dah jom. Tadi Qai kata mak andam dah panggilkan." bohongku menarik tangan Qai yang baru muncul disebelahku mendaki tangga.

"Weh2 korang nak pergi mana tu?" tanya Mai pula menghampiri kami.

"Nak salin baju lah." jawabku pendek.

"Tak payah. Meh sini abang ni nak ambik gambar baju nikah dulu." kata Mai menunjuk ke arah Abang Lan.

"Kena ke?" tanya ku pendek.

"Kena lah. Dah bincang hari tu kan. Nanti Puan Liza marah saya pulak." jawab Abang Lan. So dengan langkah malas aku turun lah balik dari tangga tu. Ingat nak lari dari Miyo rupanya makin nak lari makin kena dekat pulak. Macam2 style Abang ni suruh buat, kitorang ikutkan jela. Naik tebal muka ni bila ada yang mengusik.

"Kayla marah kat saya ye?" tanya Miyo perlahan di telingaku.

"Mana ada." saja aku berbohong.

"Tipu lah." katanya lagi.

"Dah tahu pergi tanya buat apa." jawabku jujur, lalu melangkah mendaki tangga bila Abang Lan nak ambik gambar dekat bilik aku a.k.a bilik pengantin. Selesai ambik gambar mak andam pun datang nak tolong aku salin baju.

"Pengantin lelaki, nah salin baju ni." arah mak andam. Miyo mencapai dan ingin berlalu ke bilik sebelah.

"Nak pergi mana tu?" tanya mak andam.

"Bilik sebelah." jawab Miyo.

"La tukar kat sini jelah. Dah sah dah pun, takde salahnya." tambah Mak andam. Ish suka2 hati je mak andam ni taw. Miyo memandangku. Aku membuang pandang ke arah lain. Lalu dia menyalin pakaian di dalam toilet.

"Kamu pulak salin baju ni. Dah pakai duduk dekat kerusi tu, Aunty nak amek barang dalam kereta kejap." arah mak andam menyerahkan busana putih yang Mama pilih hari tu kepadaku.

Laju aku menyalin baju, takot Miyo keluar pulak nanti. Elok2 baju dah bersalin, zip dia pulak susah nak capai. Pusing sini pusing sana tak sampai2 tangan aku ni. Terdengar pintu toilet terbuka.

'Aduh dia nak keluar dah ke' kata hatiku. Aku cuba jugak nak capai zip tu. Tiba2 Miyo datang menghampiri. Rambut lurus panjang aku yang diikat satu diselak ke tepi.

"Ko buat apa ni?" tanya ku terkejut dengan perbuatan dia.

"Nak tolong zip lah. Tak boleh? Nak buat sendiri? Hah buat lah." kata Miyo sudah menapak ke hujung katil. Terkulat2 aku sendirian. Buat kali terakhir aku cuba lagi tapi hampeh. So aku tebalkan muka jela mintak tolong Miyo. Perlahan2 aku menapak ke arah dia yang sedang membelek phone.

"Tolong, sejuk." huhu alasan je tu, kebetulan pulak bilik beraircond. Padahal panas sebab berhempas pulas cuba zip baju tadi. Perlahan2 Miyo zipkan jugak baju aku tadi.

"Saya mintak maaf Kayla sebab hilang macam tu je." Miyo mula berbicara bila keadaan sunyi sepi diantara kami.

"Nanti2 lah kita bincang." jawabku malas sambil mengikat sanggul rambutku. Mak andam masok semula untuk menyiapkan aku.

Cinta Si Biru & HijauWhere stories live. Discover now