Bab 15

3K 154 2
                                    

Phone di atas meja sisi aku capai. Hurmmm pukul 9.00 pagi dah. Disebabkan hari ni cuti, kebetulan pulak aku tak boleh solat so ambik lah kesempatan ini untuk bangun lambat. Tapi tak boleh lambat sangat la kalau lambat sangat memang kene siapkan telinga la dengar mama membebel. Siap mandi semua aku atur langkah turun ke bawah.

"Morning maa."

"Morning sweetheart."

"Papa mana maa? Tak nampak pun?"

"Papa keluar sekejap, perjumpaan kelab." Owh, berangan lagilah nak ajak papa keluar.

"Maa, jom kita keluar hari ni?" papa tak boleh, kita cuba ajak mama pulak.

"Sorry sayang, mama ada kenduri cukur jambul pukul 11 karang. Iris nak ikut mama?" tanya mama padaku pula. Hurmm haritu papa ajak kawan dengan Uncle2. Harini mama pulak ajak kawan dengan Aunty2.

"Hurmmm taknak la maa. Tapi kalau Iris tak ikut mama, Iris kena duduk rumah sensorang la?" tanya aku lagi. Mama hanya menganggukkan kepala mengiyakan soalanku.

Haishh bosan la macam ni. Langkah kaki ku hala ke ruang tamu lalu mencari rancangan tv untuk ditonton. Kemudian kedengaran orang memberi salam di hadapan.

"Owh kak Una, masok lah." pelawaku.

"Iris harini takda buat apa apa ke?" tanya kak Una.

"Urmm takda, kenapa?"

"Teman kak Una pergi cari kain nak buat baju boleh?" tanya kak Una lagi. Wahhh ada peluang nak berjalan ni.

"Boleh, tapi Iris tanya mama dulu." jawabku. Tapi belom sempat tanya mama dah berikan jawapan.

"Pergi lah. Iris pun tak nak ikut mama Liza pergi kenduri kejap lagi Una, risau pulak mama dia dekat rumah sensorang ni." yahoooo!!! mama kasi.

"Owh yeke, kalau macam tu akak ambik Iris pukul 10.30 nanti, okey?"

"Orait." jawabku pendek.

"Terima kasih maa, kejap lagi Una datang balik yew."

"Iyelah." Thanks maa. Laju aku mendaki tangga mencari baju yang nak dipakai.

*************

Selesai cari kain untuk buat baju Kak Una, kami pergi makan tengah hari kemudian kak Una ajak aku ke bakeri kak Yaya dan Ayu.

"Eh Iris datang sekali dengan kak Una ke?" tanya kak Ayu.

"A'ah, Una ajak Iris teman pergi beli kain nak buat baju untuk konvo nanti." jawab kak Una.

"Untungla ada orang tu nak konvo siap buat baju baru lagi." perli kak Yaya pula.

"Suka hati kita la. Bukan pakai duit dia pun." jawab kak Una sama bergurau. Hurmm seronoknya ada adik beradik ramai.

"Kenapa tak ajak adik sekali?" tanya kak Ayu lagi.

"Adik taknak ikut, tak sedap badan katanya. Tu yang Una bawak Iris. Kak Wani pulak dah gerak pergi kem motivasi pagi tadi." jawab kak Una. Adik mana ni? tanya aku dalam hati.

"Owh a'ah, akak lupalah kak Wani pergi harini. Dia balik Selasa nanti kan?" tanya kak Yaya dari dapur. Kak Una mengiyakan saja.

Iris nak buat cupcake tak?" tanya kak Ayu lagi.

"Nak." laju aku menjawab. Gila taknak, peluang datang sekali je kot. Yela tak taw bila boleh jejak kaki kat bakeri ni lagi kan. Terus aku dengan kak Ayu bergerak ke dapur.

**************

"Kak, Una balik kejap lah. Una call adik tapi tak berjawab lah. Risau pulak Una." kata kak Una pada kak Yaya.

"Hurmm pergi lah, bawak kereta elok2. Apa apa hal call akak." pesan kak Yaya.

"Jom Iris ikot akak." ajak kak Una. Nasib aku dah siap belajar buat cupcake tadi. Aku minta diri pada kak Yaya dan Ayu. Kak Ayu sempat bungkuskan cupcake yang aku buat tadi. Haha tah apa rasa lah cupcake tu.

Sampai di rumah kak Una, dia mengajak aku masok memandangkan mama dengan papa pun belom balik lagi. Langkah di atur menaiki tangga ke bilik atas. Aku tunggu dekat ruang tamu jela. Takkan nak ikot dia jugak. Kemudian kak Una laju menurun tangga dan bergegas teros ke dapur. Diselongkarnya peti ais.

"Akak cari apa?" laju aku bertanyakan pada kak Una yang kelihatan serabut.

"Cari ubat demam. Adik akak demam la pulak. Semalam kena hujan. Dia tu bukan boleh kena sejuk, sejuk sikit je dah demam. Tak padan dengan lelaki, lembik." jawab kak Una, selamba je dia kutuk adik dia.

"Kak Una ada adik lelaki?" tanya aku pelik. Setahu aku adik beradik dia semua perempuan.

"Owh akak takde bagi tahu Iriz ye?" tanya kak Una. Aku hanya menggelengkan kepala tanda tidak.

"Akak pernah cakap yang adik bongsu akak duduk dengan kakak sulong kak Una dekat Penang kan. Tapi sekarang dia dah duduk sini sebab Kakak sulong kak Una kena balik UK. Ada urusan perniagaan arwah papa kak Una yang tak beres kat sana. Adik bongsu kak Una tu lelaki." terang kak Una lagi sambil tangan ligat memasak bubur pula.

"Owh, macam tu." baru aku faham.

"Iris tolong akak hantar bubur kat atas boleh? Akak tak solat zohor lagi ni. Akak dah cakap dengan adik akak yang akak nak hantar bubur kejap lagi. Iris letak je dekat atas meja sisi, pandai lah dia makan nanti. Boleh kan?" tanya kak Una. Aku hanya menganggukkan kepala, takkan nak kata tak boleh pulak.

Kak Una dah melangkah ke bilik belakang. Aku pun capai la mangkuk, cedokkan bubur letak atas dulang. Bawak sekali ubat demam tadi dengan air segelas. Dengan berhati hati aku tatang dulang tu bawak naik atas. Aduh bilik yang mana satu ni. Kak Una takda cakap pulak tadi.

Aku pun jengah la dekat bilik yang tengah tu. Hurmm bilik ni la kot, macam ada orang je atas katil tu. Aku masok dan letakkan dulang kat atas meja perlahan. Okey dia berselubung dengan selimut. Baru je aku nak pusing keluar, terasa macam tangan aku ditarik. Aku tengok adik kak Una dah pegang tangan aku dah. Ishh apa aku nak buat ni. Naseb aku pakai baju lengan panjang.

"Kak." panggil dia perlahan.

"Errrrrr... so.. sorry, saya bukan kak Una. Kak Una solat sekejap. Dia mintak tolong saya hantar bubur ni." terang aku supaya dia tak salah faham. Teros tangan aku dia lepaskan. Kemudian dia bangun dan duduk di atas katil. Ternganga aku tengok adik kak Una.

"Kau buat apa kat sini?" Tanya dia kuat.

Cinta Si Biru & HijauWhere stories live. Discover now