Tuala aku capai sebelum berlalu ke bilik mandi. Hurmm zaman dah maju. Setiap bilik dah ada bilik air. Tak macam zaman dulu satu blok satu bilik air. Memang tak ke toilet lah aku kalau malam2 nak terkucil.
Siap mandi aku pakai tshirt lengan panjang dengan track suit. Krim Tati Skincare aku tepekkan dekat muka then aku melangkah ke katil Qai. Sedap nye sleeping beauty ni membuta.
"Weh Qai bangun, dah pukul 12 ni." badannya aku goyang2 kan.
"Dah pukul 12 ke?" tanyanya terpisat2 menggonyoh mata.
"Yela. Tadi suruh kejut pukul 12 kan. Cepat jom turun cafe. Nanti dah ramai orang. Ke ko nak makan dekat luar?" tanya ku lagi.
Yela kitorang dekat sini bawak kereta. Eh bukan kitorang, tapi aku. Aku rembat kete Iriz Mama yang tersadai kat rumah tu. Kononnya beli sebab Myvi dia buat hal. Tapi dah ada kereta baru pun tetap Myvi jugak yang dia guna. Pelik aje Mama aku ni.
"Tak pe r. Makan dekat cafe je. Malas aku nak keluar." jawabnya sebelum berlalu ke tandas.
****************
"Weh Qai, petang esok kita kasi settle eah assignment Miss Bad tu. Tinggal sikit je kan?" tanya Adib yang muncul ntah dari mana. Punggungnya di labuhkan dikerusi sebelahku.
"Ko tak reti bagi salam dulu ke apa?" sembur si Qai. Adib tayang sengeh je. Adib di patner assignment si Qai. Masa sem 1 dulu diorang dipilih secara rawak je. Tapi bila dah timbul keserasian so diorang pun kekal lah patner sampai sekarang. Dengan aku2 sekali jadi ngam dengan dak Adib ni.
"Sorry lah. Assalamualaikum. Hai Iris." kami menjawab dalam hati.
"Hai Iris je? Aku tak hai?" tempelak Qai lagi.
"Dengan ko nak hai buat apa. Boleh tak nak siapkan assignment esok ni?" diulang semula soalan yang tak berjawab tadi.
"Iye boleh. Pernah ke aku jawab tak boleh kalau pasal assignment?"
"Tak2, sebab tu aku suka kerja dengan ko. Dengan minah2 lain serabot sikit lah. Kerja tak kemana sembang yang lebih." adunya pula.
"Amboi sesedap hati je kutuk perempuan kan." sampuk ku pula.
"Oppss tak sengaja. Lupa pulak aku yang korang ni perempuan." membuntang mata aku dengan Qai memandang si Adib ni.
"Kurang asam jawa ko ni kan." kutuk ku pula.
"Eherm ehermm.." tegur satu suara di belakangku. Mata kami bertiga terhala ke arah empunya suara.
"Ye ada apa?" tanya ku padanya memandangkan aku je yang paling hampir dengan dia. Rambutnya dikuakkan ke belakang. Nak tunjuk macho la kononnya.
"Saya Izwan budak acounting sem 6. Awak Iris kan?" tanyanya memandangku. Aku sekadar menganggukan kepala.
"Kenapa ye?" tanya ku pula.
"Saya nak kenal dengan awak boleh. Kenal dengan lebih rapat. Saya kenal awak pun masa awak orentasi sem 1 dulu. Tapi tak pernah tegur pun." terang nya tentang tujuan dia menegurku.
"Errrr sorry. Saya bukan nak jual mahal. Tapi saya dah ada boyfriend. Hujung sem depan dah nak tunang dah." jawab ku selamba. Qai melopong memandangku.
"Siapa boyfriend awak? Kawan pun tak boleh ke?" tanya Izwan lagi.
"Ni boyfriend saya. Kawan pun tak boleh, dia ni kuat cemburu." jawabku menunjukkan si Adib. Tajam Adib memandangku. Aku tayang sengeh ke kat dia.
"Tengok dia dah pandang saya semacam ni. Dia marah la tu." tambah ku lagi. Makin melopong mulut si Qai.
"Owh kalau macam tu takpe lah. Takde jodoh kan. Jaga dia elok2 bro." sempat Izwan berpesan kepada Adib sebelom berlalu pergi.
"Perghh selamba gila ko tolak dia Ris." kata Qai tak percaya.
"Ko taw tak dia tu budak hot dalam sem 6." tambahnya lagi.
"Dah tu apa masalahnya?" aku bertanya semula kepada Qai.
"Masalahnya ko ngaku aku pakwe ko kenapa. Nak tunang pulak tu." tambah Adib yang dari tadi diam. Aku ketawa kecil.
"Ala sorry la. Kalau aku kata boyfriend aku kat UK takot dia tak caya nanti." jawabku jujur.
"Boyfriend ko dekat UK?" Adib bertanya lagi.
"Yelah." jawabku pendek.
"Ko couple dengan mat salleh ke ape?"
"Dia couple dengan anak mat salleh. Muka sebijik mat salleh dengan mata hijau dia." tambah Qai pula menjawabkan soalan untuk aku.
"Perghh mata alien macam ko jugak?" selamba dia kutuk aku.
"Eeee kecik beso kecik beso je aku nengok ko ni taw." suka hati dia je kata aku alien. Kalau kata Miyo je yang alien takpe jugak. Ni aku pun kena sekali. Adib bantai tergelak elok pulak si Qai join sama.
"Sorry2, tak sengaja terkutuk. Tapi ok jugak ko ngaku aku pakwe ko, kira dekat mata dak Izwan tadi aku lagi hebat lah dari dia sebab aku dapat ko." di sambung semula gelaknya tadi. Kira betol lah tu ape yang dia cakap. Nak bandingkan Adib dengan Izwan, Adib lagi hensem ko. Izwam popular sebab dia anak orang senang agaknya.
"Ha taw takpe." ujarku pendek.
"Ok lah aku gerak kelas dulu lah. Jumpa ko karang." katanya pada Qai.
"Okey. Simpan satu kerusi untuk aku." sempat aku berpesan sebelom dia berlalu pergi.
"Amboi makan tak tunggu eah. Adib nak ape datang sini?" sergah Mai dari belakang.
"Bukan taknak tunggu, aku ada kelas lah lepas ni, dia nak ajak buat assignment esok." jawab Qai meneruskan suapannya lagi.
"Ko tak makan Ris?" tanya Awen.
"Ni, aku bungkus je. Takde kelas hari ni." gigi aku tanyangkan dekat diorang. Bagi jelez sikit.
"Untung lah, patot lah selebet semacam je aku nengok." tambah Mai pula.
"Biar lah selebet2 pun. Takda lah orang nak ngorat aku." jawabku selamba.
"Takda maknanya. Kalau dah cantik, selebet mana pun cantik jugak." kata Qai menyedut minumannya.
"Ko kata aku cantik ke Qai." perghh bersinar2 mata biru aku memandang Qai. Qai sekadar mencebek je.
"Yela, kalau tak takkan si Izwan tu pun nak dekat ko." jawab Qai selamba.
"Izwan senior korang tu. Yang sem 6 tu?" tanya Awen pula. Jangan tanya macam mana dia tahu. Sebab Izwan tu crush si Awen ni.
"Yelah Izwan mana lagi." jawab Qai lagi.
"Dah jom Wen. Tak payah sebok dengan Izwan tu. Makan dulu kasi kenyang." tambah Mai sudah menarik tangan Awen. Aku dengan Qai bantai tergelak kuat. Meja kiri kanan dah pandang kitorang dah. Ah macam lah korang tak pernah buat kecoh kan.
YOU ARE READING
Cinta Si Biru & Hijau
Teen FictionKisah cinta di bangku sekolah Iris Kayla Raisya - Gadis kecil molek bermata biru yang dicurangi oleh buah hati pengarang jantungnya. " Saya nak awak lupakan saya sebab saya dah bersama dengan Melina sekarang". - Haikal Adrian Pertemuan tidak sengaj...