Bab 48

2.6K 132 4
                                    

Besok merupakan hari pernikahan aku. Betol ke keputusan yang aku buat ni. Boleh bahagia ke aku dengan dia nanti. Kalau dia pun kena kawen paksa jugak macam mana? Boleh ke dia terima aku seadanya?

"Menung apa tu Iris?" tanya Mama memandangku.

"Mama rasa Iris bahgia tak lepas dah kawen nanti?"
"Iris fikir apa ni sayang. Sebelom2 ni Mama tengok elok je korang berdua. Takkan dah kawen nanti tak bahgia kot. Dah lah jangan fikir bukan2. Kalau Iris taknak kawen pun dah takboleh buat apa dah Iris, besok hari nikahnya. Tak boleh batal dah." kata Mama sebelom berlalu pergi bila ada yang memanggil Mama.

Kotak inai aku capai. 'Perlu ke aku teroskan?' 'Kenapa sebelom ni aku redha tapi rasa macam nak lari je hari ni?'. Miyo, mana ko pergi? Kenapa aku mesti kena ingat ko bila tiba hari penting ni.

"Hei ko nangis ke?" tanya Qai yang terperasankan air mata ku menitik jatuh. Aku kesat laju air mataku.

"Takde lah. Dekat kotak ni ada habuk tadi. Aku tertiup masok mata." bohongku.

"Ko tak payah nak bohong lah Iris. Mana datang habuk pulak dekat kotak tu, dah tentu2 aku yang bagi dekat ko tadi." jawab Qai pula. Aku sekadar tayang sengeh je. Kantoi pulak.

"Dah jom naik atas. Aku pakai kan inai." ajak Qai sudah menarik tanganku menuju ke bilik pengantin. Qai mengeluarkan inai dan mula memakaikannya dijariku.

"Qai ko rasa patot ke aku kawen?" tanyaku.

"Kenapa ko cakap macam tu?"

"Aku tak boleh lupakan Miyo, Qai. Aku dah cuba tapi tak boleh." aduku dengan juraian air mata.

"Hei jangan lah macam ni. Kalau Mama nampak macam mana." kata Qai sambil mengelap airmataku.

"Mama kata dia tengok kitorang elok je sebelom ni. Mama yakin kitorang akan bahagia. Ko rase kitorang pernah jumpe ke sebelom ni? Takkan kawan aku time kecik2 dulu kot." tanyaku buntu.

"Ris, ko kena yakin pilihan Mama adalah yang terbaik. Takkan ko nak batalkan last minit macam ni? Ko kena percayakan pilihan Mama. Lupakan Miyo." tambah Qai sudah memeluk ku kejap.

Aku sekadar mengangguk perlahan. Aku akan cuba lupakan Miyo Hayyan. Mungkin dah takda jodoh diantara kami. Aku akan cuba perlahan2 untuk menerima bakal suami aku. Betol cakap Qai, mungkin pilihan Mama adalah yang terbaik. Lepas pakai inai aku dengan Qai sekadar berborak kosong. Mai dengan dak Awen tah mana menghilang. Bila inai dah kering aku pun tidur lah, malas dah nak fikir apa2.

*****************

"Weh korang bangun lah." aku mengejut budak 3 orang tu.

"Korang buat apa je malam tadi yang liat naw nak bangun ni?" tanyaku sambil menggoncang2 badan diorang.

"Kitorang karaoke la Ris, joget lambak sekali." jawab Awen pula.

"Ada joget lambak ke?" tanyaku pelik.

"Takde, tapi aku dengan dak Awen yang adakan." tambah Mai yang sudah duduk menenyeh2 matanya. Aku dah bantai gelak dah. Suka hati diorang je menambah acara.

"Gila lah korang ni. Dah bangun siap. Nanti lambat sapa nak jadi pengapit aku." yela diorang ni kan bridesmaid aku. Qai je yang pengapit rasmi.

"Ye2 nak bangun lah ni." tambah Awen pula.

"Tak sabar nak tengok bakal suami lah tu." perli Awen lagi.

"Banyak lah ko. Takde kena mengena lansung suruh korang siap dengan nak tengok bakal suami." jawabku menepuk perlahan peha Awen.

Yes akhirnya tiba jugak hari di mana aku boleh tengok rupa bakal suami yang bergelar Riz tu. Sampai la ni aku tak pernah ambik tahu pun nama penuh bakal suami aku tu. 'Ah lantak lah, kejap lagi tahu jugak' kata hatiku.

************

"Bakal pengantin, ooo bakal pengantin" panggil Mak Andam.

"Yew sekejap." jawabku dari dalam bilik air, cuci muka sat. Bagi segar sikit sebelom makeup.

"Lama benau cuci mukanya. Nah pakai baju ni dulu." kata Mak Andam lalu menyerahkan baju nikahku. Sepasang kurung moden berwarna putih.

"Aunty tak payah make up tebal sangat taw. Simple2 pun tak pe." pesan ku. Yela aku taknak lah muka aku nanti jadi macam opera cina.

"Iye Aunty taw. Mama ade pesan Iris taknak makeup tebal." sahut Mak Andam.

"Ris, Mama pesan nanti dah siap tunggu je dalam bilik. Jangan keluar." kata Awen menyampaikan pesan Mama.

"Iye aku taw. Qai mana Qai, panggil dia datang sini." arahku pada Awen suruh mencari pengapit setia aku tu. Boleh pulak dia hilang ni.

"Iyolah, Qai jugak yang dicari. Aku ni ko taknak cari pun." rajuk Awen sebelum berlalu. Sempat aku tayangkan jari peace padanya. Nak jawab dah tak boleh, Mak Andam sebok dok makeup hah.

************

"Ok dah jom turun, pengantin lelaki dengan tok kadi dah tunggu ko kat bawah." kata Qai.

"Aku gabra lah weh. Ko jela ganti tempat aku." kataku selamba.

"Ewah ko gila ke ape. Jangan nak buat hal pulak pagi2 ni. Kang tak pasal2 aku luku2 kepala ko tu nanti." perghh mak singa dah mengamuk.

"Ala aku gurau je. Jangan lah marah. Tapi serius aku gabra ni. Tadi elok je, dah nak turun ni jantung aku tetiba pam laju pulak lah." luah hati ku. Bedebau babe.

"Ala relex la. Bukan ko pon yang kena akad nikah nanti. Dah jom turun, istighfar, mengucap banyak2. Tarik nafas, cool down." suruh Qai. Aku pun ikut jela.

Langkah kaki aku atur ke bawah. Sampai bawah aku tengok ramai giler orang dok pandang aku. Bakal laki aku dok mana? Ntah aku pun tak taw. Aku jalan tunduk je ikut dak Qai sampai la ke tempat pengantin perempuan. Then tok kadi agih surat suruh tanda tangan. Aku pun tanda tangan jela. Kira aku setuju lah dengan perkahwinan ni. Gile tak setuju. Mau kena pelangkong dengan Mama nanti. Taknak aku.

Lepas tu aku pandang kiri kanan aku. Taknak la pandang depan sebab si Riz ade dekat situ. Buat nye aku pandang sekali tak hensem, kat situ jugak aku meraung. Kalau dah sah nanti aku taw dia tak hensem lain lah sebab aku tak boleh nak ceraikan dia dah sebab talak dekat lelaki je. Haha boleh pulak macam tu, mengarut je ko ni Iris oi. Tengah sedap2 dengo tok kadi berceramah, tiba2 ada tangan mencapai tangan aku.

"Eh kak Una bila sampai? Datang dengan sape?" tanyaku perlahan.

"Datang dengan Kak Lisa lah, wakil lelaki kan." jawab kak Una memuncungkan mulut ke arah Kak Lisa disebelahku.

Cinta Si Biru & HijauWhere stories live. Discover now