Gaun biru pilihan Miyo aku sarungkan di tubuh. Kejap lagi dah majlis sanding aku dengan dia.
"Nak saya tolong tak?" tanya Miyo bila melihat aku terkial2 cuba mencari zip baju. Aku sekadar mengangguk tersengeh padanya. Teringat masa dekat rumah aku hari tu bila aku marah dia nak menolong.
Miyo mendekati aku. Belakang badan aku yang terdedah diusap lembut menggunakan jari jemarinya.
"Awak buat apa?" tanya ku terkejut sambil pusing mengadap dia.
"Nothing." jawabnya beserta iklan colgate. Aku pusingkan semula badanku.
"Awak taw tak awak ni cantik sebenarnya." kata Miyo lagi. Tangannya naik semula ke belakang badanku. Rambut ku diusap2 lembut.
"Yes I know." amboi riak sangat. Terburai gelak Miyo.
"Gelak pulak. Cepat lah zipkan. Lain orang suruh lain yang dia buat." laju aku berkata.
"Eleh usik sikit pun nak marah." jawab Miyo. Sempat dia mengucup bahuku sebelum di zipkan baju tadi. Ternganga mulutku bila pusing mengadap dia.
"Apa?" tanya dia selamba.
"Gatal." jawabku.
"But why you look so blushing my dear?" tanya Miyo menepuk2 pipiku lembut.
"Mana ada." aku menidakkan tuduhannya. Padahal dalam hati dah gabra sebenarnya bila Miyo buat macam tu. Walaupun dah seminggu kawen Miyo belum sentuh aku ok.
"Yeke?" tanyanya sambil memaut pinggangku mendekatinya. Aku sekadar mengangguk.
"Yeke?" dia bertanya lagi. Mukanya pula dirapatkan ke mukaku. Aku masih setia mengangguk. Badan kaku dalam pelukan suami sendiri.
Pandangan matanya tajam menikam anak mataku, aku menundukkan kepala. Tubuhku semakin rapat dengannya. Dadanya aku tolakkan sedikit dengan tapak tangan. Mukanya dirapatkan lagi hingga hidung kami berlaga. Semakin rapat dan rapat lagi rapat sehingga
Tok tok..
"Ish kacau lah." kata Miyo bila ada yang mengetuk pintu bilik kami.
"Fuhhh." Aku mengeluh lega bila dilepaskan.
Chuppp..
Terbeliak mata, bila Miyo mengucup laju bibir aku.
"You look so cute la Kayla." kata Miyo dengan tawanya.
"Amirul Hayyan." jeritku.
Meleset sangkaan aku, ingatkan dah lepas, rupanya tak. Laju Miyo melangkah membuka pintu.
"Ape keje jelah korang bedua ni?" tanya Kak Una bila melihat Miyo masih mengekek2 ketawa.
"Miyo tu, dia kacau Iris." aduku dengan mulut yang sedia dimuncungkan.
"Mana ada Miyo kacau dia."
"Iye kak, Miyo kacau Iris."
"Saya buat ape?"
"Dia, dia.." nak jawab ape erk.
"Ha nampak tak kak Miyo tak kacau dia pun." kata Miyo dengan senyuman mengejek. Kak Una tertawa halus melihat aksi kami laki bini.
'Siap ko nanti'. kata hatiku. Eleh ko nak buat ape je dekat Miyo tu Iris oi.
"Ape2 sajelah korang ni. Tu pergi jumpa kak Lisa, kak Lisa panggil dekat bawah." kata kak Una pada Miyo. Miyo sekadar mengangguk.
"Bye2 sayang. Nanti saya datang balik ye." katanya dengan tangan yang dilambai2 kan. Aku sekadar menjelirkan lidah padanya.
"Miyo buat ape je dekat Iris." tanya kak Una bila tinggal hanya kami berdua dalam bilik.
"Dia kiss Iris." selamba aku menjawab. Aku tak kesah pun dengan Kak Una ni sebenarnya cuma aku segan nak jawab depan Miyo tadi.
"Ekele kiss je pun." kata kak Una.
"Memang lah kiss je. Tapi Iris segan kot dengan Miyo tu."
"Dengan laki sendiri pun nak segan ke?" tanya kak Una.
"Eh harus lah. Lepas nak dekat 4 tahun baru jumpe balik. Tiba2 dah duduk serumah sebilik. Mau tak segan." jawabku meluahkan apa yang aku rasa.
"Ala mula2 je tu. Nanti2 ok lah. Tapi jangan lah segan lama2 sangat. Kak Una teringin nak ada anak buah ni."
"Apa akak ni. Ke situ pulak dia. Akak tunggu jela anak buah dari kak Lisa." yela kak Lisa dah kawen ape. Tengah pregnent pun sekarang ni.
"Kak Lisa lain, Iris lain. Kak Lisa tu kalau anak dia keluar tak mata hitam macam bapak dia mata hijau macam mak dia. Akak nak tengok anak Iris dengan Miyo la, mana taw biru campur hijau keluar anak mata kuning." seloroh kak Una.
"Uishh akak ni. Iris mata biru pun orang pandang pelik kak. Kesian anak Iris kalau mata dia kuning." jawabku.
"Akak cakap je. Mana taw anak Iris keluar kembar pulak kan macam bapak dia. Family akak ni dah la baka kembar." tambah kak Una.
"Miyo kembar?" tanyaku pelik.
"A'ah tapi kembar dia meninggal lepas 2 bulan lahir. Sebab tu kitorang takde bukak cerita ni." terang kak Una. Aku sekadar mengangguk. Nanti lah aku korek dekat Miyo.
"Dah siap cepat. Pukul berapa dah ni."
"Memang lah nak siap. Tapi mak andam dah lari."
"Owh a'ah. Mak andam pergi mana?" tanya Kak Una.
"Ntah Iris pun tak taw."
"Hurmm takpe tunggu jela. Kalau lambat sangat nanti call je."
"Ha yelah."
***************
Aku berdiri kaku didepan pintu utama dewan Avina Grand Hotel. Lepas kak Una hantar aku ke bawah entah kemana dia pergi.
"Uhurmm sorang je?" tanya suara seseorang.
"Where have you been?" soalan dipulang soalan.
"Sorry, ade bende nak bicang dengan kak Lisa tadi. By the way you look so gorgeous."
"Yes I know." selamba aku menjawab.
"Riaknye. Bini sapa la ni." katanya lagi.
"Bini awak lah." jawabku sambil mencuit hidungnya dengan muka konon2 comel.
"Oww jangan buat muka macam tu. Saya terkam dekat sini nanti."
"Hei sejak bila jadi gatal ni. Pokok buluh mana awak langgar?" sengaja nak perli dia. Lain macam benau perangainya harini.
"Pokok buluh tepi tiang tu." tangan dihala ke arah tiang sebelah pintu masok. Kebetulan pulak kat situ ade pokok buluh. Tapi pokok hiasan jela. Bukan pokok yang miang dekat hutan tu.
"Patot lah." jawabku pendek disertakan dengan tawa halus yang bergabung dengan tawanya. Aku membuang pandang kearahnya.
"Hensem like always." pujiku iklas membetolkan bow tie di lehernya.
"Thank you." katanya. Sempat dia mencium tanganku sebelum kami sama2 melangkah masok ke dewan setelah pintu dewan dibuka.
YOU ARE READING
Cinta Si Biru & Hijau
Teen FictionKisah cinta di bangku sekolah Iris Kayla Raisya - Gadis kecil molek bermata biru yang dicurangi oleh buah hati pengarang jantungnya. " Saya nak awak lupakan saya sebab saya dah bersama dengan Melina sekarang". - Haikal Adrian Pertemuan tidak sengaj...