"Hui sorang je ke?" tanya Miyo di depan pintu kelasku.
"Tak lah, bertiga ni hah." jawabku selamba mengemas buku2 yang bertaburan di atas meja. Dah tahu sorang boleh tanya lagi.
"Owh aku nak join boleh?" tanyanya lagi sudah menarik kerusi di hadapan ku.
"Belom kata boleh dah tarik kerusi apa kes. Baik tak payah tanya." terdengar gelak tawanya.
"Garangnya dia hari ni." tegur Miyo lagi. Aku buat dont know jew dengan teguran dia tu.
Teringat kata kak Una yang dia dengan Miyo akan ke UK lepas habis SPM ni. Dah lama kitorang kawan, dah rapat dah pun tapi sikit pun dia tak bagi tahu aku. Terasa panas mataku menahan tangis. Melihat aku yang diam dengan mata yang merah Miyo bertanya.
"Kayla kenapa ni? Ko tak suka aku datang ke?" tanya Miyo memandang mukaku. Aku menundukkan wajah dan menggelengkan kepala.
"Dah tu, ada orang kacau ko?" aku gelengkan lagi.
"Dah tu kenapa? Aku ada buat salah ke?" tanyanya dalam nada yang lembut membuatkan hati makin rapuh.
"Kenapa ko tak cakap dengan aku yang ko kena pergi UK lepas SPM ni?" tanya ku perlahan.
Air mata yang ku tahan terjatuh juga akhirnya. 'Yang ko nak sedih bagai ni kenapa Iris oi.' kata hatinya. Ish suka hati aku lah nak sedih ke nak suka ke. Sebok tak sudah2.
"Mana ko tahu?" tanyanya lagi.
"Kak Una cakap la." jawabku sambil memgelap air mata.
"Aku bukan taknak bagi tahu. Tapi bende tu tak penting pun so buat apa aku nak bagi tahu kan." jawabnya selambah. Perghh takda perasaan betol mamat ni.
"Tak penting ko cakap. Ko ni ada perasaan ke tak ni?" membuntang mataku bertanya pada Miyo. Dia hanya menganggukkan kepalanya.
"Jup2 jangan kata yang ko sedeh ni sebab aku nak pergi UK?" Aduh dia ni, sah2 la aku sedih sebab dia nak pergi UK. Apelah lembab sangat mamat ni nak pick up. Aku hanya membatukan diri.
"Kayla pandang aku." arah Miyo menyuruh aku mengangkat muka ku. Aku pun angkat jela.
"Ko sedih sebab aku nak pergi UK ke?" aku tundukkan semula kepala dan mengangguk kecil.
"Ko nanges sebab aku nak pergi UK?" aku anggukkan lagi kepala ku. Apa punya soalan lah dia ni.
"Ko sedih aku nak pergi UK sebab ko suka aku?" aku mengangguk lagi. Eh jup.. What??? Laju aku angkat kepala memandang Miyo di depan. Miyo tengah tongkat dagu dengan keningnya dijongket2 kan. Terselit senyum dibibirnya.
Aduh, aku menutup muka dengan kedua tapak tangan. Macam mana boleh terlepas ni. Kemudian dengar Miyo tergelak. Makin malu la aku, nampak sangat perigi cari timba. Bertepuk sebelah tangan, hidung tak mancung pipi tersorong2. Hurmm apa lagi pribahasa yang ada. Letak lah semua kalau boleh.
"Kayla, Kayla. Comel lah kau ni." kata Miyo menyambung kembali gelak dia yang tak berhenti lagi tu. Muka aku dah serupa dengan tempoyak basi dah ni dengar dia ketawa.
"Dont worry sayang. Aku pun suka dekat ko jugak." sambung Miyo dengan dagu yang ditongkatkan semula. Laju aku mengangkat muka memandangnya. Dia hanya mengangguk2 kan kepala. Senyuman manis dihadiahkan kepadaku. Waaaa hensem nye...
"Dah lah tak payah la nak jaga hati aku." kataku perlahan. Eleh jual mahal konon, dia tarik balik kata2 dia nanti baru ko tahu.
"Nak jaga hati apa nya. Aku memang suka dekat ko lah. Sejak pertama kali aku nampak ko." jawapan Miyo membuatkan aku membuntang sekali lagi. Pandangan tak percaya aku lemparkan.
"Iye, hari first aku masok sekolah ni. Ko lah orang pertama yang aku pandang?" katanya lagi.
"Iyeke?" tanyaku tak percaya.
"Iyelah sebab aku yang langgar ko masa ko datang lambat dulu tu. Yang Adi pun dah start bising nak tutup pagar tu." aku diam cuba mengimbas kembali memori lama.
Tengah elok tercungap2 tetibe ade pulak yang langgar aku dari belakang. Naseb tak tersungkur ke depan. Baru je nak marah dah ada suara yang terjerit panggil aku. Sebelom tu sempat juga aku dengar budak tu cakap 'sorry' tadi. Ish tapi macam sakit hati pulak tak dapat tengok muka dia.
"Weh Blue cepat la masok, aku tutup pagar ni kang." jerit Adi, pengawas yang ditugaskan untuk jaga pagar tiap2 pagi. Memang dari tahun sudah pun muke dia ni jugak yang jaga pagar.Melopong mulot aku bila teringat balik kejadian dulu.
"Ko yang langgar aku masa tu?" tanyaku padanya. Miyo hanya menayangkan barisan giginya.
"Aku mula perati ko time tu la. Mulut ko pot pet pot pet tak reti diam. Lepas tu masa aku langgar ko lagi dekat tangga. Haha yang tu tak boleh blah. Ko punya marah bukan main. Then yang paling tak boleh aku lupa masa ko panggil aku jembalang. Start tu aku dah suka dekat ko." terang Miyo mengingatkan kembali kenangan lama. Dulu kemain aku benci lagi dengan mamat ni. Tak lupa gelaran green monster aku bagi dekat dia.
"Tapi kenapa ko tak pernah cakap pun?"
"Aku tak cakap sebab aku tak kenal ko lagi time tu. Kalau aku cakap mau aku kena cop gila dengan ko. Lagipun ko couple dengan Adrian kan masa tu." aku mengangguk kecil bila mendengar nama Adrian disebut.
"Tapi lepas aku dengar korang gaduh tu aku try la rapat dengan ko. Kebetulan pulak Melina cabar ko so aku pun offer diri lah." katanya lagi disertakan dengan gelak tawa.
"Ko betul suka aku?" Miyo bertanya pula. Aku sekadar mengangguk kecil.
"Sejak bila?"
"Ntah la, aku pun tak sure." memang betul aku tak sure sejak bila aku suka dekat dia. Yang aku tahu aku memang sukakan dia sekarang.
"So aku tak bertepuk sebelah tangan lah ni." tambah Miyo menepuk2 tangannya. Dah macam kanak2 riang dah. Akhirnya terburai gelak tawa kami berdua.
YOU ARE READING
Cinta Si Biru & Hijau
Teen FictionKisah cinta di bangku sekolah Iris Kayla Raisya - Gadis kecil molek bermata biru yang dicurangi oleh buah hati pengarang jantungnya. " Saya nak awak lupakan saya sebab saya dah bersama dengan Melina sekarang". - Haikal Adrian Pertemuan tidak sengaj...