"Iris, dah bangun belom. Cepat nanti lambat lagi sampai sekolah." panggil mama.
"Iye maa, Iris dah siap dah." jawab ku dari dalam bilik. Tak kuasa dah nak pergi sekolah lambat2, melainkan aku sengaja hehe.
"Ok maa, paa, Iris pergi dulu." ku capai tangan papa mama, salam, pelok cium semua la.
"Iris tak nak sarapan? Bawak bekal ke?" tanya mama di depan pintu menunggu aku pakai kasut.
"Tak nak la maa, nanti sakit perot. Mama masak je sedap2, sebelom kelas tambahan nanti Iris balik makan k." jawab ku pada mama sebelom berangkat ke sekolah.
Dalam perjalanan ke sekolah aku terserempak dengan green monster lagi. Eh isyik bertembung dengan dia ni je, ada jodoh ke apa, fikirku.
'Merepek la ko Blue, asal bertembung je jodoh la. Tahun lepas ko selalu bertembung dengan Yoges anak Uncle Raju tu takda pulak ko kata jodoh'. Sangkal hatiku. Hurmm isyik la bergaduh Blue dengan hati dia tu. Lantas laju mulut memanggil.
"Weh!!" sekali.
"Weh!!" dua kali.
"Weh!!" masok tiga kali dah ni.Hati dah geram dah, aku lajukan langkah menghampiri green monster.
"Weh!! ko takda telinga ke? Dari tadi aku panggil, menonong je ko jalan." kataku dengan nada geram. Muka da sebel habis dah. Di angkatnya muka memandang aku.
"Ko panggil aku ke?" tanya dia dengan muka selamba. Eeeee mendidih darah aku, aku panggil dia la. Mana ada orang lain dah.
"Ko ada nampak sesiapa lagi ke selain ko dekat sini?" tanya aku pulak. Dia memandang sekeliling dan menggelengkan kepala.
"Dah tu, memang sah la aku panggil ko." tegas ku lagi.
"Owh." jawabnya pendek. Hati dah hampir meletop ni. Itu je yang dia jawab. Itu aje !!?
"Erghhhhh!! Whatever lah ko." sakit hati punya pasal, aku teros melajukan langkah, meninggalkan green monster yang tersenyum sumbing melihat Blue mendidih dibelakang. Suka la tu tengok Blue marah marah.
***************
Sebelom rehat, aku dengan Awen pergi bilik guru hantarkan buku homework yang Cikgu Lela bagi minggu lepas. Lepas hantar, Awen teros ke kantin. Aku pulak naik kelas la, mana lagi kan. Masa naik tangga, mata ku halakan ke kelas 5 Sains. Ternampak kelibat green monster dekat pintu belakang. 'Tak tidur pulak dia hari ni'. Kataku dalam hati. Ah lantak dia la, teros aku menuju ke kelas. Buku Prinsip Perakaunan dikeluarkan. 'Homework lagi, bila la hari yang takda homework nak tiba'. aku membebel dalam hati.
"Ko tak turun rehat ke?" ada suara menerjah masok gegendang telinga aku. Terkejut dibuatnya.
"Hishh ko ni, tak reti bagi salam dulu ke?" tanya ku geram.
"Eleh ko datang kelas aku haritu pun main terjah jugak." jawab dia selamba. Muka dia ni memang muka takda perasaan. Aku hanya menjeling tajam mendengar jawapan dia. Dia dah round2 dalam kelas aku.
"Ko nak apa datang sini, bukan sekarang time tidur ko ke?" tanya aku lebih kepada pelik.
"Hurmm not bad jugak kelas ko ni erk." terdengar dia memuji perlahan. Well, tengok la sape yang hias. Blue and the geng. Kelas kitorang memang sentiasa dapat no 1 setiap minggu untuk kebersihan dan keceriaan.
"Aku bosan la, aku nampak ko tadi so aku datang la sini. Ko asal tak turun rehat? Penat aku tanya dari tadi." bebel dia pulak, ditariknya kerusi duduk depan aku.
"Aku memang tak turun rehat, aku tak reti nak sarapan pagi. Nak merayau, bosan pulak kalau sensorang. Baik aku siapkan homework aku ni hah." terang aku menjawab soalannya.
"Owh aku ingat ko pon macam aku takda kawan." katanya perlahan. Owh lupa pulak dia pernah cakap dekat tasik haritu yang dia tidur bukan sebab ngatuk tapi sebab takda kawan, tak taw nak buat apa.
"Hurmm ko kalau bosan dah tahap gaban, datang jela sini. Kompom aku ada punya." kataku pula. Kesian pulak dekat dia ni. Dah seminggu sekolah sini still takda kawan.
"Betol ni, ko tak kesah kawan dengan aku?" tanya dia lagi.
"Eeeeee sapa nak kawan dengan ko, aku kata ko kalau bosan boleh cari aku kat sini. Bukan aku cakap aku nak kawan dengan ko." jawab aku mendengki. Saja nak troll dia huhu. Jahat ko Blue.
"Hurmm yela2, sampai bila2 la aku takda kawan kalau macam ni." tambah dia lagi. Merajok la konon, tapi muka macam tu jugak.
"Eee poyo la ko ni. Ye, aku tak kesah pon kawan dengan sapa2." Dia tersenyum nipis mendengar jawapan aku. Macam hensem pulak bila dia senyum gitu. Eh ko dah kenapa Blue oi, dah gatal pulak dah.
"Orait thanks. Memandangkan ko da jadi kawan aku, aku nak request ko satu bende boleh tak?" tanya dia sambil mengetuk ngetuk perlahan pen di mejaku. Hurmm main request2 pulak.
"Amende?" aku bertanya.
"Bawak aku round sekolah. Aku tak pernah lagi tengok sekolah ni macam mana?" ekele tu je request dia. Nak mintak aku jadi pemandu pelancong la ni.
"Ko biar betol tak pernah round sekolah lagi?" Saja buat buat terkejut. Hurmm memang sah la tak pernah sebab dia isyik tidur je time rehat, pagi datang sekolah teros masok kelas, time balik pulak bila semua dah keluar balik baru dia balik. Agak agaknya memang budak 5 Sains je yang tahu dia ni wujud dekat sekolah ni. 'Tapi mana ko taw Blue, ko skodeng dia eah...' Ishh diam lah hati ni.
"Tak pernah pun sebab tiap kali aku keluar kelas mesti orang pandang aku lain macam je, sebab tu aku malas dah nak keluar."
"Memang la orang pandang lain macam, dah tentu tentu ko budak baru. Lagi satu, aku sure orang pandang ko pelik sebabbbbbb.. mata ko hijau. Macam aku masa Form 1 dulu la. Asal mata ko hijau?" tanya aku lepas membebel panjang.
"Genetik. Papa aku orang UK." jawab dia pendek. Owh sama macam aku la ni.
"Ok la aku balik kelas dulu. Jangan lupa request aku tadi." sempat dia pesan dan tinggalkan sebatang lollipop atas meja aku.
"Lollipop lagi, agak dia ni anak pemilik kilang lollipop ke ape?" Omel ku tertanya sendirian.
"Weh Blue sapa tadi tu?" tanya Qai dari belakang.
Kus semangat, lagi sorang dok main terjah terjah. Pendek umur la aku macam ni. Hurmm patot la mamat tu blah tadi.
Ala lupe nak tanya tadi, aku nak panggil dia apa. Takkan nak panggil green monster, mau kena sumbat kaki mulot aku ni. Nak panggil nama dia, macam panjang sangat, nak panggil yang mana satu. Tanyaku dalam hati.
"Weh sapa tu? berangan pulak dia." Tanya Mai pula sedikit kuat. Tak reti sabar betol.
"Budak kelas 5 Sains." jawab aku pendek.
"5 Sains?" tanya Awen pula. Aku hanya mengaggukkan kepala.
"Tak pernah nampak pun." tanya Awen lagi.
"Budak baru la. Seminggu dah dia kat sini." terang ku lagi.
"Ko biar betol, kenapa aku tak pernah perasan. Hensem kot." tambah Mai pula. Amboi pantang betol nampak orang hensem. Tapi memang hensem pun, muka ala2 omputeh sikit. Patut pun Ad tak berapa berkenan dengan dia hari tu. Sebab nak bandingkan Ad dengan dia, terang terang Ad kalah. Ad kan bajet dia paling hot kat sekolah ni. Tapi sekarang tak lagi, macam mana la erk riaksi minah gedik tu kalau dia ternampak green monster ni. Kompom meroyan haha.
YOU ARE READING
Cinta Si Biru & Hijau
Teen FictionKisah cinta di bangku sekolah Iris Kayla Raisya - Gadis kecil molek bermata biru yang dicurangi oleh buah hati pengarang jantungnya. " Saya nak awak lupakan saya sebab saya dah bersama dengan Melina sekarang". - Haikal Adrian Pertemuan tidak sengaj...