Bab 54

3.7K 129 3
                                    

Harini kami dicided lepas makan malam nak rehat je dalam bilik. Budak bertiga tu kalau nak berjalan lantak p la. Aku berdiri di balkoni bilik bagi menikmati suasana malam.

"Uhurm uhurm, menong apa tu?" tanya Miyo sambil meletakkan kain tuala atas kepalaku yang terdedah. Aku memandang pelik.

"Tutup aurat lah. Kite rasa takde orang tapi mana taw kan. Kawasan ni terbuka." terang Miyo.

"Owh sorry and thanks."

"Its okey, lepas ni beringat lah ye." pesannya lagi. Aku sekadar menganggukkan kepala.

"Awak saya lupa nak tanya, Kak Una cakap awak ade kembar?" tanyaku bila teringatkan kata2 kak Una masa dalam bilik hotel.

"Owh a'ah, tapi sebab dia meninggal kecik lagi so semua orang redha je. Sebenarnya saya yang sakit, tapi dia yang pergi." katanya lagi.

"Yeke? Kenapa?"

"Masa kecik saya ada masalah jangkitan kuman dekat paru2. Saya duduk hospital, Kak Mira yang jaga. Masa tu memang kak Mira panggil saya Rizqi. Kembar saya pulak diorang panggil Mirul. So kakak2 yang lain memang banyak habiskan masa dengan Mirul je dekat rumah. Tapi lepas dua bulan alhamdulillah saya sihat tapi kembar saya tiba2 sakit and meninggal. Bila saya balik rumah diorang start panggil saya Mirul sebab Kak Una, Fiza, Fina mana taw ape2 masa tu, diorang tengok saya dengan Mirul tu sama agaknya. Tapi kak Mira tetap panggil saya Rizqi. Dia kata dia yang jaga saya dari lahir so saya tetap Rizqi dia." cerita Miyo.

"Owh sebab tu dia panggil awak Riz. Then kenapa awak panggil dia Mira?"

"Terbiasa sebab masa saya duduk dengan dia baik dekat Uk or Penang, semua orang panggil dia Mira. Dalam family je yang panggil Lisa." terangnya lagi. Aku macam biasa la. Burung belatuk jadian. Terangguk2 ajelah.

"So mana sayang taw saya ade kembar?" tanya Miyo.

"Haritu masa dalam bilik hotel kak Una kata tak sabar nak tengok anak kita. Ade dia cakap mana taw anak kita keluar nanti mata dia kot2 warna kuning. Lepas tu dia kata kalau ada rezeki mana taw kita dapat kembar sebab keturunan awak baka kembar, awak pun kembar. So dekat situ la saya taw." terang ku padanya.

"Mata kuning? Merepek je Kak Una ni." katanya.

"Taw takpe." jawabku sambil berpeluk tubuh.

"Kenapa? Sejuk? Nak masok tak?" tanya Miyo.

"Kejap lagi lah." lantas Miyo memeluk tubuhku erat.

"So sayang nak baby tak?" tanya Miyo tiba2.

"Gile taknak baby. Lagi2 kalau baby keluar ikut muka saya, perghh conferm comel habis." terburai gelak Miyo.

"Perasan gila." katanya.

"So nak berapa baby?" tanyanya lagi

"Hurmm tak kesah lah. Anak tu rezeki, selagi mampu berapa pun tak kesah."

"Fuyooo best giler." kata Miyo sedikit kuat.

"Gatal." Miyo mengaduh perlahan. Kan dah kena sepit ketam aku.

"Sayang." panggil Miyo perlahan. Aku memandang tepat pada wajahnya.

"Thanks sebab sudi terima saya dalam hidup awak." kata Miyo.

"No. Thanks dekat awak sebab sudi ambik saya bawak dalam hidup awak." pelukan dieratkan. Kepalaku jatuhkan pada dadanya.

"You know what? I love you very much." tambahnya mengucup ubun2 ku.

"And I love you more more more more and more." jawabku sambil memegang kedua belah pipinya.

"Thank you." jawabnya sambil laju mengucup bibirku. Terkejut sekejap. Tubuhku dikendong masok dalam bilik. Amboi ringan sangat ke aku ni. Tubuhku diletakkan di atas katil. Tuala dikepala dilucutkan. Miyo kemudian baring disebelahku.

Cinta Si Biru & HijauWhere stories live. Discover now