Chen Ming yang berada selang dua buah kereta dapat melihat dengan jelas bicara Ikmal dan Dilla. Ada perasaan cemburu timbul di situ. Dia menghampiri Dilla dan Dilla terus masuk ke dalam kereta. Chen Ming tidak berkata apa-apa kerana Dilla seperti di dalam dunianya sendiri. Sesekali dia menyentuh jam tangan itu.
"Do you like him?" tanya Chen Ming memecah sunyi. Dilla hanya tersenyum.
"I am actually feeling guilty."
"Feeling guilty?" tanya Chen Ming sekali lagi.
"Dia adalah lelaki yang paling menyakitkan hati bila mula-mula kenal sampai awal tahun hari tu dia mencurahkan perasaan dia. He actually likes me...a lot. Tapi yang sampai sekarang I tak faham macamana setiap kali dia berkata-kata dia akan menyakitkan hati I."
"You tak layan dia kot, tu yang dia jadi macam tu," Chen Ming memberi pendapat.
"Macamana nak layan kalau setiap kali jumpa especially di kafe dia akan ejek I, kemudian gelak ramai-ramai."
"You biarkan aje? Habis johan karate-do SUKMA tiga kali tu tak ada maknalah ya?"usik Chen MIng.
"Karate tu kan seni mempertahan diri, bukannya tendang orang tak tentu pasal," kata Dilla ketawa. Dia menyambung lagi kata-katanya selepas ketawanya hilang. "He did that because I never noticed him bila dia baik," Dilla terberhenti di situ. "Maybe dia betul, I selalu berada dalam dunia I."
"Lain aje bunyinya. You regret ke?"
"I menyesal sebab he had to go that far to make me notice him and by that time all I see was dia seorang yang menyakitkan hati." Dilla memandang keluar menikmati pemandangan malam.
Chen Ming menarik nafasnya dan dia faham kenapa Ikmal berbuat begitu kerana dia sendiri berada di dalam situasi itu. 'I want your heart Riana,' pintanya dalam hati.
"Masih tak terlambat jika you mahu memberi dia peluang kedua," kata Chen Ming. "But, you have to know this," sambung Chen Ming. Dilla memandang kepada Chen Ming.
"What?"
"I understand how Ikmal felt because you are not letting me in as well," jawab Chen MIng. Dilla menghela nafasnya. 'Aku tunangan orang Ming,'katanya di dalam hati. 'Buat masa sekarang, dia masih tunang aku,'bicaranya seorang diri di dalam hati.
"I percaya pada jodoh, Ming. Kalau sudah jodoh, buatlah apa pun kan tetap bersama. Kalau bukan, buatlah apapun kita akan tetap terpisah," jawapan paling selamat yang Dilla dapat fikirkan ketika itu. Chen Ming memandangnya sekilas.
"Sehingga jodoh itu menjadi realiti, izinkan I berada di sisi you,"kata Chen Ming memujuk. Dilla meletakkan kepalanya di headrest dan menutup matanya. Kata-kata Ikmal masih terkesan di hatinya, pengakuan Ara membuatnya bertambah sayang kepada rakan baiknya dan Chen Ming. 'Mengapa aku di dalam situasi ini?' dia bertanya berkali-kali kepada diri sendiri. Dia terlelap kerana bebanan perasaan. Tiba di lampu isyarat, Chen Ming mengambil jaketnya di belakang dan menyelimutkan Dilla yang tertidur di sebelahnya.
Chen Ming tersenyum, Dilla Riana, manis sekali tertidur. Dia memperlahankan radio dan memandu terus ke Cyberjaya.
Razlan yang baru sahaja meneliti minit mesyuarat di biliknya memeriksa telefon bimbitnya. Dia teringatkan Dilla yang agak berlainan hari ini. Dia membaca mesej-mesej Dilla hari ini termasuklah gambar dia di universiti. 'Manalah kau dapat gambar ni?' soalnya sendiri. Dia menekan butang delete kerana tidak suka melihat gambar itu. Dia menelefon David untuk mendengar laporan hari ini.
"Yes, David, Razlan here."
"Tuan tak tidur lagi?"
"Malam masih awal. What's your report?"
YOU ARE READING
Mengapa Aku?
ChickLitMengapa aku? Dilla Riana Said ditunangkan dengan Razlan Shaari. Ibubapa mereka membuat majlis tanpa berunding dengan keduanya terlebih dahulu. Razlan Shaari, 34, simbol lelaki elit yang mementingkan kesempurnaan lebih-lebih lagi seorang wanita. Tamp...