10

875 35 0
                                    

Dilla tiba di Kuala Lumpur tepat 10 pagi. Dia terus mengheret beg menaiki bas menuju ke universitinya. Dia akan cuba merayu untuk pertukaran tempat praktikal. Walaupun terasa dia di dalam kesusahan dia tetap bertekad untuk mengubah perancangan ibubapanya.

Dia tiba di fakulti dan terus ke pejabat dekan. 10 minit kemudian dia keluar dengan muka yang panjang. Rayuannya ditolak. Dia melepaskan lelah di bangku luar pejabat.

'Padan muka aku. Naik bas jauh-jauh,rayuan ditolak!'dia mengherdik dirinya sendiri. "Apa aku nak buat sekarang?"Dilla bertanya di angin lalu. Dia mengeluh dan mengurut dahinya perlahan.

'I need some sleep,'kata hatinya ketika dia menguap besar. Dia mengeluarkan telefon bimbitnya. Aman telefonnya hari ini kerana baru ditukarkan kad sim.

Dia menulis mesej kepada junior yang duduk bersebelahan biliknya dahulu. Dia meminta bantuan untuk diberikan peluang menumpang atau dari bahasa universitinya 'setinggan'.

Dia bernasib baik kerana junior itu memberinya kebenaran untuk menjadi setinggan di biliknya.

"Farah, thank you ya sebab tumpangkan akak," ucapnya seraya meletakkan begnya ke dinding.

"Akak datang ada urusan apa? Bukan dah buat clearance?"

"Akak datang buat rayuan pertempatan praktikal."

"Dapat tak?"tanya Farah mengemas katil kosong bersebelahan.

"Dapat. Dapat penat. Dekan menolak rayuan kerana semua telah ditetapkan lagipun tiada permintaan suka sama suka. Nasiblah," Dilla mengeluh. Dillla menggeliat kepenatan.

"Akak nak duduk berapa hari?"

"Tiga hari? Akak nak pergi jumpa dekan tu tiga hari berturut. Mana tau dia stress dia luluskan pertukaran akak,"terangnya.

"Prof Dr Abdul Samad ke?"

"Ha ah. Farah pun kenal?"

"Mana tak kenal kak. Khabarnya dia baru bercerai. Ramai yang fail  projek paper baru-baru ni."

"Betul ni?!" Jerit Dilla tidak percaya. Farah mengangguk. "Oh...parah macam ni. Tipislah peluang," sambungnya mengurut dahinya yang berdenyut.

"Jom farah. Akak mandi sat. Lepas ni kita pergi lunch. Akak belanja.ok?" Matanya seperti ada gam. Dia mesti mandi, makan dan tidur dengan jayanya.

Keadaan di rumah Encik Said dan Puan Wahida jadi huru-hara kerana kehilangan Dilla masih tiada penyelesaian. Dr Helmi mengambil cuti hari itu. Tunangnya Marlia juga berada di rumah itu. Hafiz baru sahaja sampai dari Sabah.

Semuanya bercelaru. Puan Wahida banyak mendiamkan diri. Paling kurang melayan Encik Said bercakap.

"Keluarga auntie Jamilah kita mesti beritahu ke mak?" Tanya Dr Helmi.

"Tanya ayah kau. Dia kan mastermind dalam rumah ini," kata Puan Wahida perlahan masih lagi bermenung.

"Mak janganlah macam ni. Nanti mak jatuh sakit,"pujuk Dr Helmi. Dia duduk rapat dgn ibunya. "Selagi Dilla tak dijumpai selagi itu mak letak kesalahan di atas bahu ayah kamu. Selagi Dilla tidak balik selagi itu mak tak mahu masuk campur urusan ayah kamu,"sambungnya sambil menyapu airmata yang gugur.

"Dilla mesti balik kita akan jumpa Dilla mak. mak jangan risau,"pujuk Dr. Helmi.

"Terlalu ramai orang jahat sekarang ni along. Mak takut mak tak dapat nak jumpa Dilla dah."

"Dilla merajuk je tu. Dah habis rajuknya pulanglah nanti," pujuk Marlia pula. "Lia percaya Dilla tak apa-apa. Dilla tu bijak,mak janganlah macam ni,ya."kata Marlia.

Mengapa Aku?Where stories live. Discover now