"umi..tk awal sgt adik nk nikah? Umur adik baru 17" uminya hanya berdiam diri menonton rancangan disukainya Isteri Tuan Dah Meninggal..
"sedangkan Saidatina Aisyah disunting 9 tahun, tkde pun nk keluh.." jawab abahnya..
"alaa.. Dia lain.. Adik lain..klau adik ada zmn tu, mmg confirm la adik terima sbb nk bersama Rasulullah..ni tak..jmpa tk..knal pun belum..abah ngn umi prnah ke tgok muka dia?"
"adik..percayalah..knal sebelum berumahtangga tk sama selepas berumahtangga.. Itulah orang cakap, lagi best cinta lepas nikah.." uminya bersuara..
"habis tu, takkan nk langkah bendul? Abg belum nikah lgi kan?" Na'ilah tetap tidak berpuas hati..
"Abg pun mengizinkan adik nikah dulu sebelum dia..dia pun setuju nak balik ke Malaysia nak tengok persandingan adik hujung bulan ni" jawab umi..
"hah!? Hujung bulan ni?? Tgok tu.. Bukan nak merujuk adik lg.." Na'ilah tidak tahu bagaimana menjelaskannya lagi..
"adik..abah ngn umi buat ni utk kebaikan adik..abah ngn umi risau nanti adik dh berkerjaya, adik tkde masa nk cari jodoh.. Adik faham kan maksud abah??" abahnya memeluk Na'ilah.. Na'ilah mendiamkan diri.. hanya mengangguk shj..
"Hah?! Hujung bulan ni Iwan nk nikah?? Ayah..apa ni??Iwan belum bersedia nak berumahtangga.. Bincang ngn Iwan pun tk" Hazwan terkejut mendengar keputusan mendadak ayahnya yg ingin mengahwinkan Hazwan dengan anak kawannya..
"Iwan..kalau ayah bincang dgn Iwan sekalipun, Iwan tknak jgak kan? Ayah dh tetapkan tarikh.. Dgar ckp ayah utk kali ni je.." ayahnya menepuk bahu Hazwan lalu keluar dari bilik tidurnya..
Kali ini, ibunya pula masuk utk memujuk anak kesayangannya..
"Iwan..percayalah..ayah dan ibu buat semua ni utk kebaikan Iwan.. Lagipun ni impian adik Iwan sendiri jgak.." ibunya mula merasa sebak..
Hazwan mengenangkan Hayani adik bongsunya.. Hayani yg selama ini mnjd teman setia luahan hatinya dari kecil lg.. Selama dua tahun, Hazwan tdk mndgar luahan hati adiknya mahupun melihat senyumannya smnjak dia dimasukkan ke hospital..
"Dia nak tgok Iwan naik atas pelamin sebelum dia pergi..boleh kan??" airmata seorang ibu akhirnya mengalir..
Hazwan terdiam.. Dia tidak mampu utk berkata apa2 lalu menundukkan kepalanya.. Dia memeluk ibunya dgn erat..
"Demi Yani, ibu.."
YOU ARE READING
Zaujku Seorang Photographer
RandomJodoh dan Ajal tidak dapat kita teka.. Kerana.. Perancangan Allah terlalu sempurna untuk diduga.. Mengisahkan seorang pelajar lepasan SPM berkahwin atas permintaan keluarga.. Demi mencapai hasrat adiknya yang tercinta, Hazwan sanggup berkahwin denga...