Chapter 26

307 6 0
                                    

Setelah kelas pertama selesai, Auliya' terus menuju ke perpustakaan untuk membuat rujukan.. Tiba-tiba Azlyn menerjahnya dari belakang..

"hey yo..Teman aku jom.." terjah si Azlyn menepuk bahunya..

"ishh.. Kau ni kan.. Buatnya aku heart attack kat sini tadi, mampus kau kalau aku jadi hantu kat sini nanti..nak pergi mana??" Auliya' menjelingnya dengan pandangan yang tajam..

"hehe.. sorry..ikut aku pergi library.. Aku ada temu janji dengan my future boyfriend.."

"memang aku nak pergi sana la ni..amboi.. Mat India mana pulak terpikat dengan kau ni??"

"Kan aku pernah cerita kat kau ada sorang mamat korea ni satu kelas dengan aku.. Actually, dia orang Malaysia..hehe..Aku nak date dengan dia la ni.."

Penjelasan Azlyn sangat mengejutkan Auliya'

"uishh.. Biar betul kau ni dah special relay dengan dia..

"hehe.. takla..Actually, my lecturer bagi assignment kumpulan.. Kebetulan jugak aku sama group dengan dia.. Uishh.. Pendiam giler beb.. Aku tanya beribu patah, dia jawab setengah patah je.. Aku yang ajak dia buat research kat sana.."

"Mana dia beb??" soal Auliya' ingin mengenalpasti wajahnya ketika mereka sampai di perpustakaan...

"Jap.. Aku cari..hmm... Haa.. Tu dia..maybe? jom.."

Mereka berdua pun menuju ke tempat duduk lelaki tersebut..

"err.. Excuse me.." tegur Azlyn dari belakang membuatkan lelaki itu menoleh ke arahnya..

Alangkah terkejutnya Auliya' apabila melihat wajah yang amat dikenalinya..

"Haa.. Liya.. Kenalkan ni-..."

"Hazwan??" Auliya' mnyambung prnyataannya..

Hazwan dan juga Naufal yang turut bersamanya tersentak apabila melihat Auliya'..

"Auliya'.." tegur Hazwan..

***************************************************

"Kak Ila.. Akak nak tau tak tentang abg Iwan??" soal Hayani ketika mereka bersiar-siar di taman permainan berhampiran dengan perumahan..

Na'ilah hanya tersenyum lalu menunduk ke bawah.. Semenjak dia menyibukkan dirinya, khabar suami tidak didengari.. Rindu mula menerpa ke dalam diri..

"Yani tau abg tak banyak bercerita tentang dia sendiri.. Kalau dia sakit, dia tak pernah langsung bagitau ibu.. Dia taknak ibu risau.. Tambahan pulak Yani ni selalu sakit.. Kalau dia kat asrama, setiap hujung minggu dia confirm call rumah nak tanya khabar.. Kalau dia kesuntukan duit, dia tak pernah langsung nak berbunyi..so, secara diam-diam, dia ambik kerja sambilan.. One day ayah tau dia kerja, terus kena marah..Yani masih ingat lagi masa tu abang form4.. Kesian dia..haha" jelas Hayani tentang Hazwan..

Na'ilah hanya mampu terdiam.. Mungkin dia perlu fahami sikapnya yang suka memendam.. Dia perlu mengubah Hazwan.. Na'ilah tidak mahu dia merasai lukanya sendiri tanpa meluahkannya.. Apalah guna isteri di sisi kalau bukan tempat luahan..Lamunannya terhenti apabila Hayani memegang kuat lengan baju Na'ilah.. Wajahnya berubah pucat..

"Yani.. Kenapa ni??" soal Na'ilah mula menggelabah..

Hayani tidak mampu menjawab pertanyaannya.. Dia rebah di sisi Na'ilah..

Zaujku Seorang PhotographerWhere stories live. Discover now