"Knp mama ambil rai hari ni? Pak syam tak dpt ambil eh?" Tanyaku kpd mama kirana.
"Hmm rai. Rai kena tidur di rmh mama sbb mummy daddy rai prg ke Istanbul ats urusan sykt atok kamu. Abg2 kamu prg ke luar negaraa jugak kan?" Tanya mama.
Aky mengangguk. Sedih. "Eleh cengeng kau. Dh besar pun nk nangis sbb kena tinggal. Huhu cengeng" ejek raykal. Ish berasap aku dibuat budak hodoh ni.
"Eh hodoh kau diam! Aku jahit mulut kau baru tahu." Marahku.
"Apa kau panggil aku? Hodoh? What the.. Ish tak sedar diri gemuk! Cengeng pastu gemuk!" Ejek raykal lagi.
"Mama kal ejek rai. Dia ckp rai gemuk cengeng. Hmmm" aduku pd mama. Pantas mama mencubit lengan raykal.
"Oww mama sakitla. Ee ni ank mama fea ke ray. Dh la gemuk cengeng" kata ray merajuk.
Suasana dlm kereta senyap. Mama kirana memecah kesunyian. "Leman hantar kami ke mall kejap" "baik datin seri."
Mall
Raykal masih senyap seperti tadi. Merajuk benar mr captain arrogant kita ni.
"Jom kita mkn dkt the chicken rice shop dulu" kami duduk di kwsn penjuru restaurant.
"Ray,rai pilih nk mkn apa?" Tanya mama kirana. "Roasted" "steam"
Jwbku dgn raykal.Slps mkn kami shopping. Raykal dh buat mukaa annoying. "Ma dh la tu shopping. Jom balik." Dingin suaranya.
"Rasanya tak ada lagi brg yg mama nk beli. Dh jom lah balik"
Rumah raykal
"Rai,bilik sblh ray tu bilik kamu. Prg ats tukar baju." Kata mama. "Ok ma" bum! pintu bilik dihempas kuat oleh raykal.
Kus semengat. "Apa kes lelaki ni. Merajuk betul. Adoi mcm mana nk pujuk ni" eh? Aku kena pujuk dia? Mestilah sbb kaau duduk sermh dgn dia.
Petang itu...
Raihana POV
Aku tgh rajin nk gosok baju ni. Mak tipah menawarkan diri hendak tlg aku tolak. Malu la rmh org tak buat krj senang mcm ni.
Tiba2 pintu bilik tmpt dibuka. Aku melihag raykal. Dia jeling aku mak ai.
"Nk iron baju ke?" Tanyaku. Tiada respond. "Tak pa aku iron sekali. Bak sini baju kau" tiada respond.
Aku pergi kearahnya dan rampas baju di tgnnya. Terus dia keluar. Sebelum keluar dia jeling aku lagi. Nanti juling baru tahu.
"Fuh,siap pun" aku ambil baju raykal dan bawa keats. Tanpaku sedari aku terambil baju aku sekali.
End POV
Tok.tok.tok
"Kal aku ni. Buka pintu kejap. Ni baju kau aku dh siap gosok" kataku. Dia buka pintu dan dpt dirasa aura ketegangan.
Dia ambil baju ditgn aku dan terus menutup pintu. Kuang ajaq betoi!
Buat kerja sekolah lebih baik. 10 minit berlalu. "Apekah susah sngt soalan add math ni?"
I spot raykal tgh baca buku. Hehe. "Ehem" tiada respond. "Ehem kal!" Dia tgk aku. "Nak apa?"
"Aku tak tahu nk jwb soalan ni. Ajar aku boleh?" Tanyaku. "Subjek apa?" "Add math?"
Dia ambil buku aku dan membaca soalan. "Mcm ni jwb dia bla..bla..bla.. Lepastu jln kerja mesti kemas" balas raykal.
"Oh mcm tu. Btw thanks. Ermm kal,ak...aku nk minta maaf pasal ptg tadi" kataku.
Dia senyum. "Tahu takut aku merajuk. Yes! Kau minta maaf dkt aku"
"What!? Annoying betul kau ni. Eeeee" aku pukul raykal dgn kusyen sofa.
"Sakitla fea. Dh2 prg tidur" kata raykal kalah. "Huh" aku pijak kaki dia terus ke bilik. "Sofea! Sakit tahu tak!"
Adoh rai dgn ray. Duduk di bwh satu bumbung asyik gaduh je. Boleb perang dunia tak lama lagi. Nantikan apa terjadi selama 3 hari mereka tinggal satu rmh. Hehe peace*
YOU ARE READING
Dia Mr Captain
Teen FictionRaihana atau lebih dikenali Raihana Sofea bt Datuk seri Hakim. di sekolah lama dia,nak dikatakan gangster tak juga sebab dia tak buli orang. tapi dia ditakuti ramai dan dihormati. "Rai,daddy dah uruskan hal perpindahan kamu di sekolah baharu. Next w...