bab 42

4.5K 169 0
                                    

Rai turun dari kereta yg dipandu oleh pak syam dgn wajah yg tiada perasaan. At the same time ray keluar dr kereta dipandu abg leman.

Aku menjeling ray. Ray buat muka tiada perasaannya. Yazid sudah bertugas di pagar. "Masamnya muka cik rai kita hari ni" kata yazid. Aku hanya memberi jelingan yg tajam buatnya.

"Lambat hari ni kau ray" kata yazid. "Saja aku nak datang lewat." Balas ray. "Jap ray! Knp dgn dahi kau? Siap berplaster bagai" tanya yazid.

"Ni?" Tunjok ray bahagian luka di dahinya. Yazid mengangguk. "Oh! Ni ada singa betina mengamuk siap cakar aku. Tu yg jadi mcm ni" kata ray dgn sedikit kuat. Aku hanya buat tidak dgr.

"Aipp unik betul. Mana singa nya?" Tanya yazid. Ray melirik ke arah rai. Rai terus berlalu pergi. "Apa kau buat sampai cik singa kau cakar ni ray?" Tanya yazid ingin tahu. Ye lah mana pernah perempuan buat ray mcm tu. Yg dekat dgn ray semuanya lemah lembut menggedik.

"Hari tu kita org lunch dekat rumah atok fea. Lepas tu kita org rebut remote control. Fea siap tunding jari dia dekat aku. Aku ambil kesempatan dengan gigit jari dia. Hahahahaha" ketawa ray sambil bercerita.

Yazid? Sudah ternganga. Yalah mana pernah ray berperangai dgn perempuan mcm tu. "Dah tu apa terjadi?" "Lepas aku gigit tu dia tolak kepala aku tu terkena kuku dia. Luka la. Nanti kau tgk jari dia pun berplaster. Luka teruk la juga jari budak tu. Aku gigit. Bengkak sikit" dengan senang hati ray bercerita dgn yazid.

Skip

Kecoh satu sekolah apabila dahi ray dtg sekolah tadi ada plaster. Haaa baru tahu penangan raihana sofea. Siapa suruh dia gigit tgn runcing yg tak berapa runcing tu.

Waktu rehat

Suasana di meja makan itu dpt dirasa dingin. "Err korang dh sedia ke untuk exam?" Tanya ziyad memecahkan suasana yg berasa janggal baginya.

"Boleh la sedianya" balas rafa. Mereka hanya mengangguk. Awkward~

"Aku dah habis makan. Aku gerak dulu" kata rai terus berlalu dari situ. Sebelum pergi sempat la jugak dia memberi jelingan yg tajam kepada ray.

Ray jugak berbuat demikian. Terus tinggal mereka berenam. "Huish they gave us nerve wrecking tho" kata ziyad. "Gaduh besar dorang tu" kata ayuni.

"Dah jomlah kita balik kelas. Loceng dah bunyi" kata arif.

💌💌💌

Waktu balik. Rai berjalan seorg diri. Kawan dia? Dah balik dulu sebab tadi dia tolong cikgu hantar buku dekat bilik guru.

"Fea!" Panggil seseorg. "Fea" jerit si dia lagi. Rai hanya buat2 tidak mendgr. "Raihana sofea!" Panggilan itu membuatkan rai berhenti memusingkan badannya melihat org memanggil mengangkat sebelah keningnya tapi tidak setinggi kening ziana zain dan bertanya "kau nak apa?" Banyak action author letak✌

"Aku nak cakap sikit" kata ray. "Cakap jela cepat" desak rai. "Kau tak pandai nak sabar ke? Ni aku nak beritahu pak syam sampai tunggu aku" jelas ray.

"Apasalah pulak?" Tanya rai. "Aku kata tunggu tu tunggula" balas ray sedikit bengang. "Tak nak! Aku penat nak balik tidur" balas rai. "I have told you once raihana sofea. You must obey it. If you dont.." kata2 rai terhenti di situ sambil memberi senyuman sinis yg sukar ditafsirkan yg pasti seram.

"You will regret. Mark my word my little fiance" kata rai terus berlalu pergi. 'Apasal la budam arrogant tu. Suka hati je nak arah2 orang. Sepak kang'

Tak ada idea. Idea sudah kering. Trial is just around the corner. Haaaaaaa nothing! Goodnight!

Dia Mr Captain Where stories live. Discover now