bab 41

4.6K 184 2
                                    

Rai yg sedang mengulangkaji pelajarannya terganggu. Hari ini merupakan minggu terakhir percubaan SPM mereka.

"Fea,balik nanti kau tumpang aku. Mummy call aku tadi" kata ray. "Asal pulak?" Tanya rai.

"Pergi rmh atok man terus. Tak payah balik rmh. Ada makan2 kat rumah atok kau" terang ray. "Hmm ok. Nanti kau tggu aku depan bus stop" kata rai.

Kring... loceng waktu rehat sudah tamat. Mereka semua masuk ke kelas utk menduduki kertas peperiksaan seterusnya.

Skip

Rai telah menunggu ray di bus stand selama 10 minit. "Mana pulak mamat arrogant ni. Aku dah la mengantuk lapar pulak tu." Rungut rai.

Pin. Pin. Pin. Sebuah kereta mewah ferrari berwarna biru berhenti dihadapan rai sambil membunyikam hon.

Rai menjeling terus masuk ke dlm kereta. Dia dh tak pedulikan mata-mata yg melihatnya masuk ke dalam kereta ray.

"Kau tak yah la nak hon2 bagai. Aku masih nampak lagi kau park depan aku berdiri. Ni asal tak ambik aku esk je. 10 minit aku tggu tahu!"  Marah rai.

"Ehh memang niat aku mcm tu nk ambik kau esk. Tapi aku tak nak kena tarik telinga oleh mama n mummy aku ambik jela kau hari ini" balas ray. Dia sengaja menjwb mcm sbb rai memang tgh marah.

"Ihhhh kau ni memang minta sepak aku! Dah la cepat. Buat sakit hati je bercakap dgn kau. Aku lapar kau aku makan nanti!" Kata rai.

"Aku tak suruh pun kau bercakap dengan aku" balas ray. Rai tengah breath in breath out. Sabar dia dah capai tahap maksimum. Dia takut sampai je rumah atok si ray ni tak berkepala dibuatnya.

Dia ambil keputusan utk berdiam diri. Sementara itu dia tidur sekejap sebelum sampai ke rmh atok. Sbb rmh atok jauh sikit dr sekolah.

💌💌💌

"Asslmmualaikum" ucap rai. "Waalaikummusslm. Haa sampai pun. Pergi mandi. Lepas tu turun makan sekali kejap lagi ok?" Kata mummy.
"Ok my" rai dan ray naik ke ats selepas bersalaman dgn saudara mara rai.

Skip

"Lepas la fea! Aku nk tgk cerita ni. Sibukla kau nak tgk kpop kau yg entah apa2 tu" kata ray sambil menarik dan merampas remote control dr tangan rai.

"Lepas la kal. Aku nak tgk Got7 on stage ni. Alaaa bak sini remote tu!" Kata rai sambil menunjuk ke arah remote dipegang ray.

"Tak nak!" Jawab ray. "Kau!" Rai sudah tipis kesabarannya. Dia menunjuk tepat ke muka ray.

Ray dengan pantas terus menggigit jari telunjuk rai. "Arghhhhhhhhh" jerit rai. Bergegar satu rmh banglo 3 tingkat dengan suara rai.

"Sakit la bodoh!!!! Apa kau ingat jari aku keropok ke? Lepas la!! Mummy!!! Kal gigit tgn rai!!" Jerit rai sambil nangis. Mana tak nangis kalau jari dia yg tak berapa nak runcing itu digigit ray.

Ray yg sememangnya geram dgn jari rai yg seenak enaknya menunjuk ke arahnya tidak melepaskan peluang utk menggigit rai.

Ray yg tidak melepaskan jarinya terus rai menolak kepala ray hingga jatuh dan melepaskan gigitan.

"Sakitla bodoh!!!" Jerit rai. Mereka sekarang ditingkat 2. Sebab bawah tadi org2 tua tgh melepak.

Semua ahli keluarga rai dan mama papa ray menjenguk kami. "Ya Allah apa terjadi ni?" Tanya daddy.

"Daddy tanya si bodoh ni! Dia gigit jari adik. Tsk tsk.. tgk dah darah dia gigit" adu rai teresak esak. Aku melihat dahi ray berdarah sedikit. Mungkin semasa menolak kepala ray kuku dia terkena dahi ray menyebabkan luka.

"Ya Allah sampau berdarah kamu berdua. Haish! Memang tak dpt nak tinggal lau berdua aje. Mesti berteman. Kalau kali ini luka sikit entah2 akan dtg lain pulak jadi" kata mama.

Aku menghentak2 kaki terus naik ke tingkat ats dan masuk ke bilik. Sebelum tu pintu bilik di hempas rai dgn kuat.

Bum!

Terkejut semua org. Mama mendekati ray terus menarik telinganya. "Eee kamu ni asyik nak ganggu rai aje. Tak nak mengalah. Perangai mcm budak2. Mama kahwinkan sekarang baru tahu langit tinggi rendah. Dah pergi masuk bilik. Luka kamu cuci sendiri. Berani buat tanggung sendiri" kata mama

Yang lain meninggalkan ray termanggu2 di situ. Huh! Apala nasib.







Hai guys! Asslmmualaikum. Ringan je tangan mengupdate tapi homework? Satu pun tak siap lagi. Kalau ada typo just ignore it. Dgn kesempatan ini author nak ucapkan selamat hari raya aidil adha buat semua muslim. Semoga kita berjumpa dgn hari raya aidil adha ini buat tahun2 akn dtg. Byeeee selamat hati raya🤗
Lots of love from miss A🙈💞

Dia Mr Captain Where stories live. Discover now