"Tak lama lagi dh masuk bulan ramadan" kata ayuni. "Haah la. Korang dh ganti puasa ke?" Tanya rai.
"Dah" jwb mereka bertiga serentak.
Kring...kring....
Loceng sekolah berbunyi lalu mereka masuk ke dlm kelas.
💌💌💌
Seminggu kemudian...
"Ma,malam ni kan pengunguman puasa tu?" Tanya ray. "Haah la. Hampir lupa mama. On tv tu cepat ray" kata datin seri kirana.
Pengunguman dlm tv.
"Alhamdulillah esok kita dh mula menunaikan ibadah puasa. Dlm bulan puasa nilah kita tingkatkan amal ibadat kita" kata datuk seri ikmal.
"Betul tu abg. Apa kata esok berbuka kita ajak jasmin sekeluarga nk tak bang? Lama betul saya tak jumpa menantu saya" kata mama kirana
Skip
"Raihana Sofea! Cepat la sikit. Dh nk berbuka ni. Lewat pulak kita sampai rmh ray" panggil mummy.
"Jap! Relax la my. Tak jauh mana rumah mama. Dah jom" kata rai.
Malam itu rai hanya mengenakan dress labuh berwrn biru laut dikenakan dgn shawl berwrn soft pink.
"Dik! Kau lawa2 mcm ni nk ngorat ray eh?" Tanya yan.
"A'ah dik. Tahu la first year berbuka dgn bakal mertua" balas am
Tok! Tok!
"Adoi sakitla adik" kata am dan yan.
"Ingat kepala abang ni apa hah? Tahu tak ni aset bagi lelaki kacak macam abg am?" Kata am"Ehem kita ok bukan kau sorg. Sbb aku abg kau. Aku lahir dulu so aku handsome jugak. Kau lahir slps aku sbb tu ada tempias nya" kata yan.
Am mencebik. "Abg yan dgn abg am tak boleh duduk diam eh? Mulut tu pot pet pot pet dr tadi. Sukati org la nak cantik2. Nanti kalau org selekeh tak nak ngaku pulak ni adik korg. Huh!" Balas rai terus masuk dlm kereta.
Skip
Slps berbuka kami pun duduk di ruang tamu sementara menunggu azan isyak. Kami akn berjemaah di rmh papa ikmal yg akn di imamkan Raykal Farhan.
"So,tahun ni nk tema kita wrn apa?" Tanya mama kirana. "Kita sedondon ke tahun ni kira?" Tanya mummy.
"Boleh jugak. So,ray dgn rai nk wrn apa?" Tanya mama kirana.
"Pink" "biru" balas ray dan rai serentak. Mereka berdua berbalas jelingan.
"Pink ke my ma. Dusty pink" kata rai.
"No ma! Biru." Balas ray."Stop! Mcm ni je. Kita org satu tema wrn emerald green. Korg berdua pink n biru. FULL STOP. TIADA BANTAHAN" kata mama kirana.
Hmph!
💌💌💌
Pejam celik pejam celik dh puasa yg ke 20. Tak lama lagi nk raya. Hari ni mama mummy ajak pergi fitting baju utk satu family dgn Jovian! Well pereka terkenal.
"My please. Rai setuju 2 keluarga satu tema emerald green. But why rai dgn ray sedondon wrn dusty pink dan biru. We're not in relationship ok?' Kata rai
"Siapa kata kamu berdua tiada kaitan? Kamu berduakan dh bertunang. Ni mcm practise nk kahwin nanti." Balas mama.
"Eee siapa nk kahwin dgn perempuan senget ni" kata ray.
"Hello! Perasan sape pulak nk kahwin dgn mamat poyo arrogant mcm kau" balas rai."Auwww sakit ma! My!" Kata rai dan ray serentak. Telinga mereka ditarik oleh mak2 mereka.
"Keputusan mama dgn mummy muktamad. So, now pergi jumpa jovian ukur bdn korg..fesyen apa mummy mama decide. Lps ukur balik." Kata mama kirana.
"Rai balik dgn pak syam. Ray balik dgn abg leman. Kalau bagi satu kereta meletop kereta nanti" jelas mummy. Hmhm
Mereka berdua berpisah selepas masing2 masuk ke kereta dan balik ke rmh menunggu utk berbuka.
💌💌💌
PAP!
"Eee kau ni dh kenapa?! Suka2 hati je nk hentak2 meja org. Salam mana salam??" Kata rai
"Kau sengaja kan? Hah!" Jerkah ray.
"Hey! Kau apasal? Dtg2 terus nk jerkah org? Tak ada adab ke? Ketua pengawas tapi tak bagi cth yg baik huh!" Balas rai.
"Aku cakap sekali je Raihana Sofea. Kau kalau tak puas hati cakap kat aku depan2. Jgn nk menjahanamkan kerja aku!" Marah ray.
"Hey! Kau ni apahal hah? Dtg tak bagi salam. Marah2 org tiba2. Kau ni puasa me tak? Selama ni kalau aku tak puas hati ada ke aku jahanam kan brg ka? Takkan? Bodoh!" Marah rai.
Mata2 yg memandang dibiarkan. Hati masing2 tgh panas🔥.
"Ni fea! Aku kena hantar kerja aku ni hari ini! Fifi kata kau sengaja tumpahkan kopi sbb tahu aku hntr hari ini!" Kata ray.
"Hello! Kau dgr dr fifi si sotong gedik tu? Aku pergi kelas kau tak ada. Entah apa faedahnya kalau aku nk hancurkan kerja kau!" Balas rai terus berlalu pergi ke kantin menyejukan hati.
💌💌💌
"Weii apa kata kita iftar sama2 nak?" Cadang rafa.
"Hmmm tgkla dulu" balas rai.
"Boleh2 jomlah wei" kata icha. Mereka memandang aku dgn muka penuh harapan. Aku hanya mengangguk.
"Yeay!!" Merek bertiga menjerit.
Semasa perjalanan hendak ke kelas merek berempat bertembung dgn ray and the geng.Rai ray? Berbalas jelingan. "Hai sya" "hai rafa" "hai ayun" ucap jejaka bertiga dibls senyum malu2 kucing gadis bertiga.
Rai ray malas nk berlama di situ terus pergi ke kelas.
Skip
"Rai, kau masih tak bertegur dgn ray ke?" Tanya icha. "Tak"
"Kenapa?" Tak nak" balas rai pendek.
"Yelah kenapa? Sbb hari tu?" Tanya ayuni. "Entah". Rai terus mengambil buku add math nya dan mula membuat latihan.💌💌💌
Hari iftar...
Di mall. "Dah jom kita ke food court. 20 minit lagi nk berbuka" kata rai.
Semasa selesai mengorder makanan. Mereka berempat duduk berbual.
"Err rai. Aku beritahu ni kau jgn marah eh" kata icha."Apa?" Tanya rai sambil melihat sekeliling yg penuh dgn manusia.
"Aku... aku ajak dia org sekali berbuka dgn kita" kata icha. "Sape?" Tanya rai. "Ray and the geng"👉👈
"What!? Knp icha! Korg ni tak bincang dgn aku pun. Aku ni kwn korg ke dia org." Marah rai tetiba. Tapi dia masih merendahkan suaranya takut didengari yg lain.
"Kita org minta maaf rai. Tapi dia org cadang then icha terlepas cakap haritu" terang ayuni. Rai medengus menandakan dia marah.
Kelibat 4 jejaka itu menghampiri meja kami. Rai menjeling ray. Ray menjeling rai. "Ehem!" Ziyad berdehem menenangkan suasana yg hampir hendak berlaku perang dunia ke-100.
Skip
Selesai makan kami mengambil keputusan utk shopping. Tapi mood shopping aku dah hilang sbb mamat arrogant yg poyo ni.
Tiba2 telefon ray berbunyi. "Korg jalan dulu aku nak jwb panggilan" selepas berbual dia mendekati kami.
"Ehem,fea mama suruh kau tumpang aku balik ni" kata ray. Rai? Dia buat muka toya je lepas tu blah. "Ish budak ni org berckp dgn dia dia buat macam tu je. Eee geram nya" kata ray. "Sabar" yazid menepuk bahu ray.
Skip
Pengunguman utk hari raya tidak lama lagi. Dlm beberapa minit. Wheee tak sabarnya nak raya!.
"Dengan ini saya mengungumkan esk raya" -ok author hentam je tak ingat mcm mana bunyi pengunguman.
Long time no see. Ok author punya ramadan chapter lambat. Tak apa asalkan masih dalam tahun 2017 kan? So enjoy. Jgn lupak vote. Thanks
YOU ARE READING
Dia Mr Captain
Teen FictionRaihana atau lebih dikenali Raihana Sofea bt Datuk seri Hakim. di sekolah lama dia,nak dikatakan gangster tak juga sebab dia tak buli orang. tapi dia ditakuti ramai dan dihormati. "Rai,daddy dah uruskan hal perpindahan kamu di sekolah baharu. Next w...