Bam!
Raihana melemparkan begnya ke atas meja menandakan moodnya tidam baik.
Flashback
"Ish mana kal ni? Dah nak dekat 10 minit aku tunggu batang hidung dia tu langsung tak nampak. Abang leman pun satu selalu on time je dia ambik si raykal tu." Bisik Rai sendiri.
Rai mengambil keputusan untuk menunggu di perhentian bus.
Hanya beberapa orang pelajar yang tinggal untuk menunggu bus sekolah dan ibu bapa yang lewat datang.
15 minit berlalu...
Rai melihat kelibat Arif yang baru keluar dari pagar sekolah.
Pantas dia berlari mengejar langkah Arif.
"Arif!" Panggil Rai.
"Arif" panggilan kedua baru Arif menoleh.
"Eh Rai? Asal tak balik lagi? Waktu sekolahkan dah tamat?" Soal Arif hairan.
"Memangla waktu sekolah dah habis. Kalau tak aku tak terpacak kat sini. Ni aku nak tanya" balas Rai.
"Ha tanyalah" balas Arif.
"Kau ada nampak raykal tak? Dari tadi aku tunggu dia tak nampak. Kan aku dah pesan aku tumpang dia balik ni. Asal dah nak dekat setengah jam aku tunggu dia tak muncul-muncul". Bebel Rai.
"Aik? Ray dah lama balik kot. Tadi dia rushing nak balik siap sengih-sengih je. Kitorang pun hairan asal perangai dia macam tu. Sebelum ni biasa je" jelas Arif.
"What the?! Betulke? Oh okay la kalau macam tu. Thanks and asslmmualaikum" kata Rai.
"Waalaikummusslm"
Kuang aja kau ray! Kau tinggalkan aku macam tu je? Siap kau aku balik nanti. Aku kerja kau cukup-cukup. Bertahun aku tunggu kau dah balik rupanya!
Rai terus berlalu untuk menunggu ketibaan bas terakhir. Syukur masih ada bas mengambil pelajar sekolah.
End flashback
"Mummy! Asal kita pergi rumah atok man hari ni?" Soalku bingung. Sebaik sahaja aku balik dari sekolah mummy menyuruh bersiap untuk makan malam di rumah atok man.
"Alaa atok man ajak makan-makan je antara kota dan family ray" jelas mummy.
Ray? Huh memang tak rugi aku ikut mummy kali ni ke rumah atok man. Aku akan bagi kau pengajaran cukup-cukup ray.
"Hah apa kamu tunggu lagi ni Rai? Cepatlah turun dari tadi senyum sorang-sorang" tegur mummy.
"Eh? Haaa nak turun la ni" balasku.
Skip
"My ma. Rai pergi atas kejap nak hantar hp ni kat dalam bilik" kata Rai dan meninggalkan kentang yang telah separuh di buang kulitnya.
Kal🐒
Jumpa aku kat belakang stor
Send!
Aku bersedia dengan kunci stor yang aku minta dengan cik zila.
Aku melihat sekelliling 'clear' takda orang tahu kerja jahat aku kat sini.
Pintu stor dibiarkan terbuka.
Raykal menghampiri.
"Hah asal kau nak jumpa aku kat sini? Kat luar tu pun dapat je kau jumpa aku" marah ray.
"Eh! Kau saja kan tinggalkan aku sorang-sorang kat sekolah tadi?" Soalku terus.
"Eh! Bila masa pulak?" Soal ray pura-pura tak tahu.
"Alahh kau tak payah nak kelentong aku lah kal. Aku dah jumpa arif tadi dia kata kau dah balik. Aku kan dah pesan tunggu aku balik. Aku kan dah kata tak da orang nak ambik aku" berjela-jela kata-kataku.
"Tak tahu. Tak nak tahu." Balas ray.
Ini buat hatiku terbakar ni.
"Kau ni memangkan dengki dengan aku?" Aku mengeluarkan suara dicelah gigi menanda marah dia memuncak.
"Alaaa sian mesti kau berjanggut tunggu tadikan? HAHAHAHA memang pun aku sengaja tinggalkan kau. Nak tahu macam mana gorila jadian bertukar" balas Ray sambil gelak.
"Gelak. Gelak. Siap panggil aku gorila jadian. Nah ni balasan kau" kata rai terus menolak tubuh ray masuk ke dalam stor dan terus menguncinya.
"Heh! Ni raihana la! Balas tetap balas. Selamat berjuang dah bahagia dalam sana kal. Dinner nanti pandai-pandai la kau cari jalan nak keluar. Kalau hati aku baik maafkan kau aku bukak sebelum aku balik nanti. K dah byeeee" kata rai terus pergi dengan senyuman tidak lekang di bibir.
Tok. Tok. Tok.
"Fea buka pintu ni. Fea! Asal kau kejam sangat hah? Fea!" Jerit Ray dari dalam bilik stor.
Aku hiraukan dia dan terus berlalu masuk ke dalam rumah nak menyambung kerjaku yang tergendala di dapur tadi.
YOU ARE READING
Dia Mr Captain
Teen FictionRaihana atau lebih dikenali Raihana Sofea bt Datuk seri Hakim. di sekolah lama dia,nak dikatakan gangster tak juga sebab dia tak buli orang. tapi dia ditakuti ramai dan dihormati. "Rai,daddy dah uruskan hal perpindahan kamu di sekolah baharu. Next w...