Kita adalah....

66 6 0
                                    

1. Kita adalah dua jiwa yang menari di atas satu tali senar . Rentak menjadikan kita dua. Aku kehujung kiri; kau tetap di tengah. Memutar-mutar tubuhmu di atas satu kaki. Cinta terapung di langit mu yang biru. Aku berundur lagi ke kiri; tinggalkan dentingan senar, menuruti rentak ku sendiri.

2.Kita adalah salah satu dari batu-batu yang berserakan di dasar sungai. Beralih-alih mengikut arus. Tapi satu ketika nanti, kita akan terpisah jauh. Seperti teman ku yang pernah ada. Bertemu dan berpisah tertinggalkan arus. Semoga kita bertemu di laut.

3.Kita adalah pendengar sejati. Di kalangan hingar-bingar pasar. Atau di kala tubuh ikut menginjak-injak kesepian ketika kita dijemput menghadiri pesta irama dan lagu.

Masih ingat tentang kelmarin? Malam menjadi guruh dan jeritan badai; aku dan kau serentak mendengarkan suara terdalam bertingkah di dasar bumi. Kemudian aku dan kau serentak ketawa.

4.Kita adalah pencinta senja. Bulat hati kita menerima senja sebagai pintu ke dunia yang hanya ada kita berdua. Sebuah cafe di pantai melapangkan penerimaan cerita yang kita bagi-bagikan. Menikmati senja dengan muzik yang amat memahami suasana.

Semalam, cafe itu sunyi. Muziknya semakin tua dan pekak. Dan aku duduk di pantai itu sendirian menikmati senja di mana kau telah berada di dunia itu tanpa aku.

5.Kita adalah yang pernah terbang di langit. Di siang dan malam. Aku di balik awan dan kau memetik bintang. Zaman ini awan dan bintang tiada lagi. Kau dan aku terdampar di bumi. Dipisahkan gunung dan laut. Kau di istana manakala aku di hutan.

Menari Dalam Gelap.Where stories live. Discover now