--- 6th thing --- Het schema
*Paasvakantie - week 2: maandag*
Met mijn hand gleed ik door mijn haar.
Ja, dit kon nu. Zonder die dikke klodder gel in mijn haar en mijn krullen gewoon lekker los. Ik was nog steeds verbaasd van het grote effect dat die kleine verandering op me had.
Mijn spiegelbeeld keek grijnzend naar me terug; dit plan van me kón gewoonweg niet mislukken!
Vorige week donderdag was mijn bestelling geleverd. Feitelijk een dag te laat, maar uiteindelijk voor mijn plan toch ruim op tijd. Het had me de rest van de week gekost om enkele perfecte outfits samen te stellen. Mijn kledingsschema voor de eerste schoolweek was opgesteld, en ik was er best tevreden mee.
Ja, ik weet het. Een kledingsschema. Een beetje vreemd misschien. Maar ik had graag alles georganiseerd. En om eerlijk te zijn had ik ook nog een houvast nodig, zo in het begin van mijn transformatie. Ik wilde namelijk absoluut vermijden dat ik weer in mijn oude gewoontes zou hervallen; nerdy Marcel zijn.
Bij het opstellen van dat fameuze kledingsschema, had ik nog één ding gemist in de spullen die ik had gekocht. De finishing touch. Ik besloot me op glad ijs te begeven en raapte al mijn moed bij elkaar om de stad te gaan verkennen, zoekend naar dat ene ding. En om alvast te wennen aan het gevoel van zo een vreemde skinny jeans, besloot ik er eentje aan te trekken.
Net zoals donderdag, toen ik alle geleverde kleding had zitten passen, werd ademen plots veel moeilijker. Ik ging voor de spiegel staan en slikte. Mijn kruis was ineens wel heel zichtbaar. Ik snapte echt niet dat dit soort kleding zo populair was... En makkelijk zitten deed het ook allesbehalve.
Ik dacht na. Zou ik? Ik besloot dat ik het toch moest proberen, anders kon het maandag op school wel eens heel erg gênant gaan worden. Ik ging door mijn knieën, mijn ogen hard dichtgeknepen. Ik had een stiekem een luide krak verwacht. Een krak die zou verraden dat ik zonet uit mijn veel te strakke broek was gescheurd. Maar de krak bleef uit. Verbaasd opende ik mijn ogen. Een brede grijns verscheen op mijn gezicht toen mijn spiegelbeeld me aankeek. Hier zat ik dan, gehurkt - gewoon om te testen of de broek het aankon.
Komaan, eerlijk? Ik kon toch niet anders dan mezelf uitlachen. Serieus, je zou me hier moeten zien bezig zijn.
--
Ik slofte wat langs de etalages. Op zoek naar een sjaal, de perfecte sjaal voor de outfit die ik in mijn gedachten had. De outfit móest imponeren. Ik wilde dat hun hoofden verbaasd zouden omdraaien die eerste keer dat ze mij zo zagen. Ik wilde persé aandacht, positieve aandacht dit keer! Na een tijdje rondkijken vond ik wat ik zocht; sjaals die perfect bij de nieuwe inhoud van men kleerkast pasten. Ja inderdaad, sjaals, ik kon namelijk weer niet kiezen.
Ik was ook nog enkele andere dingen tegengekomen die in mijn collecties ontbraken. Onder andere enkele pull, zo wat meer chique modelletjes en toch heel erg 'stylisch' - of whatever. Een kortere zwarte mantel. Een beige broek. En nog wat andere spulletjes. Die beige broek was een must - eindelijk iets dat niet zo strak zat.
Het stemmetje in mijn hoofd werd een beetje kwaad. 'En nu moest je echt stoppen met kopen, Marcel. Dat gat in je hand is nergens goed voor.' En het stemmetje had gelijk, als ik zo doorging zou ik snel bankroet zijn. En ik had nog enkele wilde plannen - waarvoor ik ook geld nodig had, best veel zelfs. Eénmalige kosten, maar dan nog...
--
Weer thuis, op mijn kamer, viel mijn blik op het whiteboard boven mijn bureau. Mijn ogen gleden zorgvuldig over de woorden die ik er vorige week in uitwisbare viltstift had op geschreven.
KLEDINGSSCHEMA:
Maandag: zwarte skinny + donkergrijs shirt met lange mouwen + zwarte mantel + zwarte leren schoenen + grijze wollen sjaal
Dinsdag: donkerblauwe skinny +lichtgrijs shirt + blauw geruit hemd + witte sneakers + zonnebril + ketting met vliegtuigje + wit armbandje + donkerblauwe beanie
Woensdag: beige broek + wit shirt + donkerblauwe blazer met rood accentje in de borstzak + rode All Stars + ketting + armbandjes
Donderdag: grijze skinny + zwart T-shirt van Rush + blauwe pull + witte sneakers + roze beanie + zonnebril
Vrijdag: zwarte skinny + zwart hemd met witte hartjesprint + zwarte blazer + zwarte leren schoenen
Goedkeurend knikte ik. Ik had er zin in. Ik had zo een zin om eindelijk eens bij het populaire kliekje op school te horen. En voor de eerste keer in mijn leven, was ik ervan overtuigd dat dat deze keer écht zou gaan lukken. Mijn plan was waterdicht, al zeg ik het zelf. Maar mijn voorbereiding op vorige week was nog niet ten einde. Morgen had ik een belangrijke afspraak; een afspraak die ik met knikkende knieën had gemaakt.
Ik kreeg het koud en warm tegelijk bij het idee alleen al. Ik was bang, bang voor de pijn én bang voor de blijvende gevolgen die de afspraak zou hebben. Maar mijn besluit stond vast, dit moest nu eenmaal even. Ik moest gewoon even doorbijten - en hopen dat ik hier geen spijt van zou krijgen.
____________________
Omdat ik het moeilijk heb om me aan mijn deadlines te houden (om verschillende redenen), denk ik dat ik weer gewoon willekeurig ga updaten. Of hebben jullie wel liever vaste update-dagen?
Vote? Comment? Follow?
(Check ook "How to lose Hazza in 10 days" en "Dubbelleven", je doet me er écht enorm plezier mee!)
Ohja! Even zeggen dat het nu deels van jullie afhangt hoe snel ik opnieuw post ;) *een niet zo stiekeme hint* xx
JE LEEST
Styles'formation || m.s. & h.s. [dutch]
ФанфикMarcel Styles, dé nerd van de hele buurt. Hij wordt gepest. En als hij eens niet gepest wordt, wordt hij genegeerd. Vrienden heeft hij niet. Zijn ouders snappen hem niet. Door niemand wordt hij begrepen. Hij zoekt troost en begrip in zijn fantasiewe...