Bab 6| Ibu👼🏻

13.5K 397 0
                                    



" Hy sweetie. Feeling much better?". Dr. Danial Imran yang baru saja selesai punch card menyapaku.

" I okay. Cafe ?".

" Sure". Langkah diatur menuju ke cafe.

" So, since you dah single balik, boleh la I try you". Caramel Latte disisip perlahan.

" Nobody can replace him in my heart. Not even you". Aku juga menikmati Latte dihadapanku.

" I dah agak dah jawapan you sweetie. Saja je nak asah bakat mengorat I dekat you". Tawa kami meletus. Dr. Danial Imran, playboy sejati. Not bad looking. Sweet talker tahap dewa.

" Patient 302 collapsed. Hurry up Dr. Aina". Sister Fira tercungap-cungap mendapatkan aku.

" I got to go. Bye". Aku terus berlari mengikut Sister Fira. Wad Anggerik dituju.

" What BP ?".

"191". Hell. Tinggi gile.

" Patient collapse. Flat already". Dr. Christin mula menekan-nekan dada pesakit. Masa-masa yang sungguh mencemaskan.

" Shock now !!". Dr. Wong mula mengshock dada pesakit.

" No response".

" Again".

" Stable". Alhamdulilah. Peluh diseka.

*********

Aku membaca diagnosis pesakit. Keningku bertaut.

Name: Suraya Binti Abu Bakar
Age : 43
Bed : 302
Diagnosis : ASD (Astrial Septal Defect)

Aku menghampiri katil pesakit 302. Perlahan-lahan aku duduk disebelahnya. Raut wajah wanita itu tenang sekali. Langsung tidak kelihatan seperti orang yang sedang sakit.

" Assalamualaikum".

" Waalaikumusalam". Bibirnya yang pucat mengukirkan senyuman.

" Puan ada rasa sakit kata mana-mana?". Wanita separuh abad itu menggeleng.

" Can you just call me ibu ?". Aku angguk. Rasa rinduku tehadap ibuku semakin tebal.

" Ibu nak jalan-jalan. Ibu bosan duduk kat sini. Dr boleh temankan ibu tak ?"

"Sure. Anything for you". Aku mengambil kantung air yang tersangkut untuk dibawa bersama.

Aku menolak kerusi roda menuju kearah taman bunga IJN.

" Dr baik sangat".

" Panggil Belle je. Tak payah doktor-doktor. Belle kan anak ibu". Ibu menganggukkan kepalanya sambil tersenyum.Wajah wanita itu saling tak tumpah seperti ibu kandungku. Hilang sedikit rasa rindu pada ibuku

" Boleh Belle peluk ibu". Wanita itu mengangguk dan mendepangkan tangannya. Aku memeluk tubuh itu. Aku dapat rasakan seperti aku memeluk ibu kandungku.

" Ibu !!". Seorang laki berlari kerah kami. Omaigodd. Katakan ini hanya mimpi. That pervert guy !!

" I miss u. Deadly miss you". Ibu tersenyum. Dia mengusap kepala lelaki itu. Lelaki itu nampak manja sangat dengan ibu.

" Belle. Ini Zahran. Anak ibu". Aku pandang muka mamat sewel tu dengan pandangan meluat.

" Aran, Ni Dr.Aina. Dia yang selamatkan ibu tadi. Kalau tak ibu confirm dah mati".

" Apa ibu cakap ni. Aran taknak ibu cakap pasal mati lagi. By the way, thanks sebab tolong jaga ibu, since I takde kat KL".

" Ni dah memang tanggungjawab I ". Lelaki itu senyum. Ibu juga senyum. Ah sudah, dua beranak ni main senyum-senyum pulak...

" You kan yang muntah atas baju I hari tu". Goshhh dia ingat la pulak. Dah macam tomato muka aku sekarang. Jatuh sales depan ibu.

" Aran kenal Belle ke ?". Pn. Suraya seraya bertanya.

" Kenal bu. Dia ni la Sweetie pie Aran". Ibu mengangguk dan tersenyum.

" Sweetie pie ??". Suka hati mak bapak kau je. Kau pikir aku ni makanan ke ?? Nak panggil sweetie pie bagai. Sepak kang.

                         ***

" Dr. Aina, I think Pn. Suraya kena buat operation". Aku yang selama ini tertunduk, mula mengangkat muka.

" Her condition will be more worst kalau tak dibedah. I am sure you pun tahu kan ?".

" Lagi lama kita tangguh, lagi tipis peluang kita". Aku redha. Penjelasan daripada Dr.Tan menyesakkan pernafasanku.

" I will lead this operation. Saya redha if allah take her from me, tapi biarlah tangan ni yang cuba untuk selamatkan. Bukan tangan orang lain". Dr. Tan mengangguk.

                        ***

" Cik muda nak jumpa tuan ke ?". Aku angguk. Mak mah- Orang gaji kat rumah parents aku menyapa.

" Tuan dekat bilik dia. Silakan Cik muda".

" Kan saya dah cakap. Mak mah tak payah bercik-cik dengan saya. Panggil Belle kan senang".

" Tak boleh cik muda. Mak mah dah biasa panggil cik muda ni cik muda".

" suka hati la mak mah oi". Aku cuit pinggang mak mah.

" Oi letup cik muda meletop kau letup". Hahhahahahha tawaku meletus dengan gelagat ratu latah ni.

" Cik muda dari dulu sampai sekarang tak pernah berubah. Untung Puan Khalida dapat anak macam cik muda". Aku senyum.

" Saya yang beruntung sebab dapat ibu". Keluhan berat dilepaskan.

" Tak apa lah cik muda. Sabar ye. Mak mah sambung kerja dulu".

Aku meneruskan langkah menuju ke bilik papa. Langkahku terhenti apabila mendengar suara orang bergaduh. Aku mendekatkan telinga ke pintu.

" You know what ? I ni dah lama sabar dengan you. Dengan anak-anak you. Di mata diorang I ni perampas you tau tak. Perampas. Belle layan I macam sampah. Dia tak pernah bagi I peluang nak jadi seorang mama yang baik kat dia". Aku diam. Berusaha untuk mendengar lagi.

" She suffered a lot waktu Lid meninggal. Can you understand her ? I selalu outstation time Lid
sakit. Dia sekarang mesti fikir yang I selalu takde sebab I keluar fun dengan you".

" I faham keadaan you......tapi please tolong I. Tolong I menangkan hati anak-anak you. I already do my best to win their heart".

" I will". Lirih suara papa mendengar luahan hati isterinya. Dan aku bungkam. Aku tak tau nak pilih yang mana.

" Affan treats me well tapi anak dara you tu........dia pandang muka I pon tak nak". Tangisan mama semakin kuat. Sebak. yes, itu yang aku rasa sekarang.

" Belle keras kepala macam Lid. Maybe satu hari nanti dia akan nampak you as her new mom. Sabar ok ?".

" I sentiasa tunggu that moments. It will be the best moment ever". Aku dah tak tahan dengar semua tu lagi. Terus angkat kaki keluar dari Villa Jannah.

" Kau kejam Belle".

" She treats you well"

" Kau mungkin patut bukak sikit hati kau untuk terima dia"

" Sikit je ruang untuk dia buktikan yang dia layak ambil tempat ibu"

Beautiful Heartbeat ✔️Where stories live. Discover now