" Ibu ada satu permintaan sebelum ibu mati". Air mata seakan- akan tidak mahu berhenti mengalir. Ya allah kau kuatkanlah hati hambamu ini.....
" Ibu nak Belle and Aran nikah". Seakan duri mencucuk tangkai hatiku. Permintaan ibu sangat susah untuk aku tunaikan. Laith Zahran disebelahku hanya menundukkan kepala. Tidak berani bertentang mata dengan ibu.
" Belle sanggup kahwin dengan Laith. As long ibu janji yang ibu akan buat operation". Laith mengangkat wajahnya. Dia memandang kearah mataku. Seolah-olah mencari kebenaran dari sudut mataku. Nekad.
" Belle akan buat apa saja asalkan ibu sihat, termasuk terima Laith dalam hidup Belle". Lantas ibu memelukku.
" Terima kasih Belle. Sebab sudi terima Aran". Jika ini yang perlu aku lakukan untuk melihat dia senyum, aku akan lakukan.
# # # ###
Malam itu, aku duduk berteleku diatas tikar sejadah.
" Ya allah, kalau dia jodohku,kau dekatkanlah kami . Kalau dia bukan jodohku, kau jauhkanlah dia dariku ". Aku memohon kepada allah agar ditunjukkan jalan. Sesungguhnya hanya dia yang mengetahui tentang semua benda.
Handphoneku berdering meminta diangkat. Private number ?? Siapa pulak call aku malam-malam ni.
" Assalamualaikum, sorry ganggu". Suara garau seorang lelaki meyapa halwa telingaku. Aku dapat agak siapa yang sedang bercakap disebelah sana.
" sokay.Ada apa awak call saya ni".
" I"ll pick up you at 9:30. I nak discuss something dengan you".
" Alright, see you then". Talian dimatikan. Telekung ditubuh, aku buka. Bedak compact di ratakan diseluruh muka. Lip Gloss dicalit sedikit untuk menghilangkan pucat dibibir. Eye liner sikit and mascara. Done.
Laith bersandar ditepi kereta sambil tangannya menyeluk pocket seluar. Rambut dibetulkan agar nampak kemas.
" Handsome". Hati paling dalam aku memuji ketampanan Laith. Tapi mulut bersungut bencikan mamat sewel tu.
" Apa beza awak dengan hospital?". Belle sengih. Bagi Pickupline line kau !!
" Eleh nak cakap hospital rawat orang, awak rawat hati saya laa tu". Laith senyum sambil menggelengkan kepalanya.
" Ehh tak laa. Hospital milik kerajaan. Awak milik saya". Belle senyum.
Achiaaaa.
" Are you okay, naik mini Cooper je?".
" So what ?? Cool ape, naik mini cooper". Aku menjulingkan mata keatas dan terus meloloskan diri kedalam keretanya.
Aku dah agak dah, mesti dia pikir aku tak selesa dengan kereta kecik dia ni. Aku bukan typical rich girl yang menggedik menghabiskan duit mak bapak. Anything aku beli pakai duit aku sendiri. Bagi aku, tak rock la beli barang pakai duit mak bapak.
" You selalu naik skyline, mesti tak sudi naik kereta cabuk I ni".
Panas, itu yang aku rasakan sekarang. Habis la compact powder aku. Nasib baik tak make up over-over, kalau tak jadi hantu jerangkung la aku.
" I okay je. Tak kesah naik apa pun. By the way, Malaysia was soo hot ehh". Perlian aku membuatkan dia tersengih. Cepat-cepat dia pasang aircond. Ah sudah, Air cond rosak pulak. Aduyaiii. Sesak nafas aku dengan perfume Laith. Mamat ni mandi pakai perfume ke ??
" Kalau naik kereta retro macam ni, lagi syok kalau pakai angin luar. Boleh I buka tingkap kereta you?".
" Sure". Berderu angin memasuki kereta kecil kami. Wow best gila. Memang Heaven. Rambut Laith yang dari tadi kemas bertukar buruk. Dia dah panic, takut rambut rosak. Tangannya sibuk mengemaskan rambutnya kembali.
" Tak mati pon kalau rambut buruk. You buruk macam mana sekalipun, I tetap kena kahwin dengan you". Laith sengih. Tangan terhenti dari membetulkan rambut. Kereta kami memasuki perkarangan Hotel Golden Apple.
Sewaktu kami masuk, ada pasangan lain yang turut melangkah masuk ke dalam restaurant hotel. Pakaian mereka elegant, cantik dan of course nampak mahal. Mereka berjalan dengan penuh confident dan melemparkan senyuman sinis kepada aku dan Laith.
" Huh, Kampung betul". Aku dengar kata penghinaan perempuan tu terhadap kami dengan jelas.
" Sir, I hope you do notice about our dressing code". Penyambut tetamu itu menilik atas bawah pakaian aku dan Laith.
Ramai pulak yang menyaksikan kami. Ewahh, macam aku bogel je datang sini. At least aku mampu nak tutup badan aku, tak macam korang, terkoyak sana sini. Huh. Miskin kain.
" Yes I know. We dont come naked at least. What's wrong if we dress in this way? As long I have money to pay. I just want a good service. Remember, customer always right,". Aku terdiam. Laith steady je ceramah boy yang jaga pintu masuk tu.
" Okay...I do remind you sir. Don't blame me if someone kicks you out". Laith senyum sinis.
" Definitely".
" What can I help you sir?".
" I already reserved for candle light dinner".
" May I know your name sir ?"
" Laith. Laith Zahran Tan Sri Azham".
Sebaik saja mendengar nama panjang Laith, tergamam habis muka boy tu. Macam tertelan cuka.
" I am really sorry for being rude just now". Terus tunduk boy tu. Tak berani angkat muka. Hhahahhahaha, kau kerek sangat kan ?? Btw, like a seriously Laith anak Tan Sri. Wow.
" Its okay". Kami dibawa ke tingkat atas restaurant.
Pemuda itu kembali melayan tetamu yang hadir.
" Sorry for waiting. May I help you sir?"." Yes. Candle Light dinner for two person. Second floor please".
" I'm sorry sir, but second floor is fully reserved"." Siapa yang kaya sangat reserve semua tingkat atas?". Soal wanita disebelahnya.
" That man". Boy itu menghalakan jarinya kearah Laith yang sedang menaiki tangga untuk ke tingkat atas.
" Who that man?".
" Laith Zahran Tan Sri Azham".
" The only one son of malaysia's billionaire !!". Pelayan itu mengangguk. Mereka terlopong.
Tak sangka macam tu penampilan anak jutawan Malaysia. Dan dengan slumber aje mereka ketawakan lelaki yang jauh lebih hebat dari mereka?" Therefore....don't judge a book by it's cover." Muka masing-masing diserbu darah.
YOU ARE READING
Beautiful Heartbeat ✔️
RomanceDia, Laith Zahran. An annoying guy yang tiba-tiba masuk dalam hati ini pastu tak reti-reti nak keluar. Ah sudah! Parah laa gini. Hello abang polis, tangkap dia, dia dah cuti hati saya. " Apa beza awak dengan hospital?". " Eleh nak cakap hospital r...