" Dah mati ke wahai orang kat sebelah ?". Mengekek aku ketawa bila tengok Laith pegang seatbelt macam tak nak lepas.
Muka tak payah cerita la... Biru habis. Sumpah lawak beb. Muka je gangster, hati kecut...
haahahhaa.
Sumpah lepas ni taknak bagi Aina Salsabeela drive lagi. Mana la minah di dapat lesen. Drive macam tak sayang nyawa. Terbang roh aku sekejap bila duduk dalam kereta tadi. - Laith.
Laith buat muka bengang. Rasa macam backhand je awek lawo kat sebelah,tapi tak sampai hati bila tengok dia gelak comel sangat.
" Kalau ya pun tak sayang nyawa, beringat laa sikit kat orang sebelah ni. I muda lagi tau, malam pertama pon tak rasa lagi. I tanak mati awal sayang". Belle tunjuk peace..
"Ni ke makanan favorite you?". Aku mengangguk sambil senyum.
" Just ni ?". Laith bertanya lagi meminta kepastian.
" I am deadly serious. This is my favorite food. Why ?!".
" I tak sangka taste you macam ni".
" Actually I takde makanan favorite. I makan je semua makanan. I bukannya cerewet sangat bab makanan ni. Cuma dulu I banyak spent time ngan ibu I kat sini sebelum dia meninggal. Ni je tempat yang kitorang selalu together. Thats why laa this banana split is my favorite food". Banana Slit Baskin Robin selamat mendarat dalam perutku.
" Ibu you meninggal sebab apa?".
" Jantung berlubang". Laith mengangguk."Sama macam penyakit ibu I. Tu ke sebab you nak jadi doctor?". Aku angguk.
" Your dad?". Aku mengeluh.
" Dia tengah happy dengan bini baru dia. I tak pernah anggap wife baru dia as my mom. Never".
" Why ?".
" Time ibu sakit dulu, papa selalu outstation. Dia jenguk ibu kadang-kadang je. Waktu ibu dah nak pergi, he was at London. He was the worst father ever and now dia kahwin dengan kawan baik ibu". Air mata mula merembes keluar. Laith dah panic. Nasib time sekarang ni orang tak ramai kat baskin robin.
" Ibu meninggal seminggu sebelum I nak pergi UK. Can you imagine that".
" I macam mayat hidup kat UK. I lost everything. I lost myself".
" I tak patut tanya pasal parents you". Rasa bersalah menyelubungi diri.
" Its okay. You should know all about me. I am your future wife right?".
" I know all about you".
" Pardon". Aku dengar macam Laith ada cakap something. Tapi slow sangat.
"Nothing".
IJN
" Lately ni ibu susah sikit nak bernafas. Kenapa jadi macam ni Belle?".
" Penyakit ibu makin teruk ke ?". Aku spechless. Ya allah kau bantulah hambamu ini.
" Takdela ibu. Bende biasa la kalau sesak nafas sikit. Mungkin ibu tak cukup rehat je". Aku tipu ibu. Aku tak sanggup nak bagitau hal yang sebenar.
" Operation ibu next month. Persedian kahwin Belle ibu dah suruh PA ibu yang buat. Belle jangan risau semua ibu dah uruskan".
" Boleh tak kalau Belle nak nikah kat hospital je. Dekat sini, depan katil ibu".
" Mana boleh. Nikah ni sekali je seumur hidup anak ibu , I want the best for you. Belle nikah dekat masjid Putra ye nak". Aku angguk-sedaya upaya mencuba untuk memenuhi segala permintaan ibu.
" Ibu dah suruh Laith tempah baju kahwin untuk Belle. Semua dah complete. Tinggal tunggu Belle je".
" Awak dah ready ke nak jadi wife saya?". Tiba-tiba Laith masuk. Mungkin sedari tadi dia dah dengar perbualan aku dan ibu. Dia senyum memandangku.
Starbucks
" Are you serious Aina Salsabeela. Ni bukan benda main-main !!". Terbuka luas mata Ayiq waktu aku cakap pasal nikah.
" Aku serious la. Takkan aku nak tipu kau". Cappuccino diteguk perlahan.
" Kau pergi mana lately ni. Kenapa kau selalu takde kat KL".
" Busy sayang. Abang awak ni bukannya penganggur tetap. Seminggu kat Dubai, semalam baru sampai Malaysia".
" ouh ".
" Aku ni jetlag pon tak hilang lagi pastu kau cakap kau nak nikah, nasib aku tak pengsan tadi". Laith ketuk kepala aku perlahan. Aku sengeh then tunjuk lambang peace.
" Aku tak kesah kau nak kahwin dengan sesiapa pun as long kau happy". Aku peluk Ayiq. Kau lah abang aku dunia akhirat.
" Tak payah la peluk-peluk aku sewel, nanti girlfriend aku nampak naya aku doh". Ayiq melentokkan badannya. Geli sangat la tu aku peluk dia.
" Tak fikir kau. Kau peluk aku boleh pulak". Muncung itik dikeluarkan.
" Alolololo princess dah merajuk. Dah jadi itik serati. Bapak buruk muka dia". Aku pukul Ayiq dan tawa kami meletus.
" Papa macam mana, kalau kau nak kahwin kau kena cari papa, dia wali kau".
" Entah la. Susah la dapat papa barai macam dia tu. Nak jumpa pon susah".
" Barai , barai pon papa kau jugak"
" Papa kita eh. Kau jangan lupa, si barai tu bapak kau jugak"
"'iyolaaaa".
YOU ARE READING
Beautiful Heartbeat ✔️
RomanceDia, Laith Zahran. An annoying guy yang tiba-tiba masuk dalam hati ini pastu tak reti-reti nak keluar. Ah sudah! Parah laa gini. Hello abang polis, tangkap dia, dia dah cuti hati saya. " Apa beza awak dengan hospital?". " Eleh nak cakap hospital r...